Ole Trondssen Lien, født i 1790

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Kari-Elin Røttereng Lille

Re: Ole Trondssen Lien, født i 1790

Legg inn av Kari-Elin Røttereng Lille » 30. desember 2006 kl. 22.34

Ole Trondsen Lien ble gift med Anne Ellingsdt. Grutsæter og tok over plassen Grutsæter, som ligger i Sæterdalen i Meldal Kommune. Kona døde og han ble oppattgift. I bygdeboka for Meldal står det at hun het Marit Gudbrandsdt. Ole Trondsen hadde tilsammen 5 barn: Tore f. 1817, Berit f. 1819, Elling f. 1822, Gunhild f. 1827 og Anne f. 1829. Denne Ole Trondsen Lien er min farfars farfars far ( altså min tipp-tipp-oldefar ) og jeg har lett etter hans fødested og foreldre i mange år. Lien er et vanlig "etternavn" og finnes i mange kommuner, men jeg har spesielt lett etter ham i Orkdal, uten å ha kommet noe videre. Jeg håper at noen kan hjelpe meg videre med denne, for meg, vanskelige saken.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 18. januar 2007 kl. 23.42

Vet ikke om disse kan ha noe med "din" Ole Trondsen å gjøre, men har du sjekket dem ut ?

Lien-navnet kan komme av at han tjente i Lien.

Sundalsøra:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f11563&gardpostnr=55&personpostnr=1255&merk=1255#ovre>Lenke</a>

Sandholt, Horg:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=257&teljing=ft1801&filnamn=f11648.wc2&amt=16&funnenr=487>Lenke</a>

Beste hilsen Inger

9244
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av 9244 » 19. januar 2007 kl. 17.26

Takk for svar, etter at jeg satte inn denne annonsen fikk jeg god hjelp fra Magne, og vi (han) har kommet fram til at Ole Trondsen mest sannsynlig kommer fra Hølonda, jeg har ikke helt fått sortert alle flyttinger som denne familien gjorde, men på husmannsplassen Sandholdt på Horg finner vi i 1801 " ...gårdmannsdatra i Espås, Berit, og mannen Trond Olsen. De hadde tidligere vært husmannsfolk under Lium...." deres barn var 1. ole Trondsen, f. 1791. levde i 1801 (+ 4 andre barn). Dermed er han borte fra bygdabøkene på Hølonda. I kirkeboka for Meldal finnes en Ole Trondsen Aamod fra Lieløkke, han var konfirmert i 1807 og ble da oppgitt å være 16 år. I 1818 giftet inderst Ole Trondsen seg med pige Ane Ellingsdatter Grutsæter og de tok over bygsla på garden Grutsæter. Jeg tror at denne Ole Trondsen fra Sandholt er den samme som er kommet til Åmot i Meldal og som ble konfirmert der, husmannsungene måtte tidlig ut i tjeneste og veien over fra Hølonda til Åmot er ikke lang, videre tror jeg at den unge Ole Trondsen søkte seg over til Grutsæter smelteverk og ble "industriarbeider" der før han giftet seg til gård og grunn på Grutsætra. Det eneste som er litt merkelig med dette ressonementet er at jeg ikke kan finne en eneste person fra slekta hans som forlover eller som fadder til noen av hans barn. Den eneste måtte da være "Ole Lejn /Ole Lein" som stiller som forløftingsmann, ellers virker det som om det er naboer som stiller som faddere. Hilsen Kari-Elin

Svar

Gå tilbake til «Meldal»