Foreldre Brynil Eriksdtr. Liøchel:

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ruth Hauge

Re: Foreldre Brynil Eriksdtr. Liøchel:

Legg inn av Ruth Hauge » 5. mai 2006 kl. 4.20

Prøver på nytt med en etterlysning.
Er det noen som har noen opplysninger om hvor disse kom fra?
Eric var nok innflytter, men hva med Marit? Var hun fra Ljøkel?

Eric Ericsen Liøkild, f. 1750. Gift med
Marit Olsdtr., f.1752 d. 24.12.1841 begr. 01.01.1842

Hvem som er foreldre ville vært fint å vite, da det er "hull" i rekken hos meg...

Hadde vært fint om noen vet noe.
Takker for alle tips jeg kan få..:o)

Hilsen Ruth

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 5. mai 2006 kl. 23.55

Hvorfor tror du Eric Ericsen er innflytter ? Hva har du av informasjon om disse fra før ? Hva er allerede sjekket ?

Det er greit å vite hva som er gjort før, så slipper vi å gjøre dobbeltarbeid.

Beste hilsen Inger

Ruth Hauge

Legg inn av Ruth Hauge » 7. mai 2006 kl. 4.31

Hei Inger
Jeg har ikke så mange opplysninger. Men i en tidligere etterlysning ble nevnt en Kristoffer Ljøkel, som kom fra Folldal...vet ikke hvilket Folldal. Men jeg vet ikke om denne Kristoffer har forbindelse med Eric Ericsen....Mener å huske denne Kristoffer var maler eller noe sånt...
Disse jeg har oppgitt navnet på, fikk datteren Brynil(Bryhild/Brynild,f. 1789, som ble gift 21.12.1811 med Jon Estensen Lien af Foldal, f.1789.

Jeg kjenner heller ikke til foreldrene til Jon Estensen Lien. Han kom (også) fra Folldal....

Jeg har ikke tilgang til så mye, da jeg bor langt unna. De opplysningene jeg har, har jeg fått via etterlysninger...

Kunne vært fint å få fylt ut huller i rekken. Nå skal jeg nordover denne måneden, og lurer også på hvor jeg finner en eventuell kirke der de kan ha noe å gå etter? Er det kirke i nærheten av Ljøkild eller Hoston....?

Vennlig hilsen Ruth

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 9. mai 2006 kl. 2.07

Tror det kan være like så lurt å ta en tur innom Statsarkivet i Trondheim, eller hovedbiblioteket i Trondheim. Kirkene som er aktuelle er Orkdal hovedkirke på Fannrem og Moe kirke ved Svorkmo. Det kan imidlertid være vanskelig å finne så gamle gravstøtter.

Hvor har du etterlyst dette før ? Ligger det på nettet ?

Beste hilsen Inger

Ruth Hauge

Legg inn av Ruth Hauge » 9. mai 2006 kl. 3.05

Hei, og takk for svar!
Jo, det ligger etterlysning her et sted.

Jeg tenkte nok ikke på gravstøtter, men på kirkebøker og sånt...
Det blir vel til å ta turen til Trondheim, tror jeg, for jeg har familie der jeg må finne ut av. Blant annet min farmor, og hvem min farfar var....

Hjertelig hilsen Ruth

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 9. mai 2006 kl. 15.27

Når det gjelder kirkebøker kommer det an på hvilket årstall du skal skjekke. De eldste er på Statsarkivet i Trondheim. Det kan variere litt fra prestegjeld til prestegjeld, men før ca. 1920 er de nok på Statsarkivet vil jeg tro. Nyere bøker kan være å finne på prestekontorene. Hvis årstallet du skal sjekke er i grenseland, lønner det seg å kontakte prestekontorene/menighetkontorene.
Her er link til sidene for Orkdal (med e-post adresse):
<a href=http://www.kirken.no/sokeresultat/FellesDet.cfm?pFellesId=f1638>Lenke</a>

Hør med Finn Karlsen og han kan svare deg. Han er selv meget aktiv innen slektsforskning.

Har du forresten kikket på scannede kirkebøker på nettet ?

Her er i tilfelle link til dem:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read

Beste hilsen Inger

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»