Nils Gjølmeslien

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Silje N. Hagen

Re: Nils Gjølmeslien

Legg inn av Silje N. Hagen » 11. februar 2005 kl. 13.59

Min tippoldefar, Nils Gjølmeslie, alias Nils Gjølmeshagen og alias Nils Hagen var født 1842 i Ørkendalen.. Bodde på Gjølmeslien.
I 1845 finner jeg han som fange på Tukthuset i Trondhjem, før han senere kom til Tromsø og senere Senja. Men her det noen som vet hvordan jeg kan finne ut mer om hvorfor og hvordan han havet på tukthuset?
Silje N. Hagen.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 12. februar 2005 kl. 16.28

Anbefaler deg at du tar kontakt med Statsarkivet i Trondheim. Det er viktig at du har mest mulig opplysninger om Nils.
Hvis det er mulig å finne ut omtrent når han kom til tukthuset, vil det innskrenke søker for hva som sendte ham dit. Kanskje kan det også finnes dokumenter fra tukthuset som sier noe om det.

Det er også greit i slike sammenhenger å vite farsnavn, da dette kan være med å identifisere en person i mange sammenhenger. Bare et navn og fødselsår er litt lite til å kunne finne noe i kildene.

Vet du mer om historikken hans f.eks. i Orkdal ?

Beste hilsen Inger

gj14349
Sted: Andenes

Legg inn av gj14349 » 14. juli 2011 kl. 2.42

Min tippoldefar Nils Hagen - aka Nils Larsen Gjølmeslie - aka Nils Larsen Gjølmeshagen - var fødd 1842 - i fengsel 1865 Trondheim. I følgje min bestefar - Johan Heggelund Hagen - så var dette på grunn at han knivstakk ein tater.

Eg er siste som brukar namnet Hagen i mi grein av familien - Lohwin Hagen - son av Nils - var min oldefar.

Eg reknar med at du - Silje N.Hagen - er ein etterkommar av Marinius Hagen

dn18527
Sted: VÅGÅ

Legg inn av dn18527 » 14. juli 2011 kl. 10.44

Silje og Robert.
Det er ikke lurt å bruke fullt navn i innleggene.
Dere finner det igjen på GOOGLE etterpå! Ligger der allerede! :?
Vennlig hilsen Tove

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»