Eric Ericsen Liøkild (Liøchel) og Marit Olsdtr.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
ruth Hauge

Re: Eric Ericsen Liøkild (Liøchel) og Marit Olsdtr.

Legg inn av ruth Hauge » 2. desember 2004 kl. 2.16

Håper noen kan hjelpe meg med foreldrene til disse to:

Eric Ericsen Liøkild f. 1750 gift med
Marit Olsdtr. f. 1752. Har desverre ingen flere opplysninger om disse to.

De hadde datteren Brynil Eriksdtr. Liøchel f.1789. Gift med
Jon Estensen Lien, f.ca. 1789 i Foldal.

Liøchel er vel en gård i Orkdal, er det ikke?
Kan noen hjelpe?

mvh
Ruth

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 2. desember 2004 kl. 7.45

Har ikke prøvet dette før, men ser om <a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11638.wc2&gardpostnr=94&personpostnr=1990&merk=1990#ovre>Lenke</a> det går.

Ruth Hauge

Legg inn av Ruth Hauge » 3. desember 2004 kl. 0.36

Hei Roar!
Takker så mye for ditt svar! Har selv funnet disse, men de jeg søker er foreldrene til Eric og Marit. De er ikke lett å finne i noen folketelling, så mitt håp er at de står i bygdebok Orkdal.
Mvh
Ruth

dn17691
Sted: FANNREM

Legg inn av dn17691 » 3. desember 2004 kl. 23.11

På internettsidene til Orkdal Historielag ; http://home.no.net/orkhist/ finner du i kolonnene til venstre "Buplasser". Under Orkland vestre del: området Hoston-Brattset, finner du buplassnummer 967 plassen Ljøkel, Ruggertstuggu. Beboer her 1808 er Eric Ericsen.

Jeg finner ikke denne Eric Ericsen i Orkdalsboka av Skrondal. Bind IV, s. 54-61 tar for seg garden Ljøkell, men desverre er Orkdalsboka dårlig på husmenn og husmannsplasser. I "Gardtales i Orkland" av Elda finner vi Ruggert-stugu under Ljøkel. Der står det følgende;
"Ruggert og kona Marta bygde denne heimstaden. Bonn: Ola (bleiv nedmed Steinshaugberget på ein plankjolle), Sivert Flatlykkja. Johan Kårmosmo budde sea her gm. Rennei (Surndaling). Rome vart nedlagt."
Ikke så mye å bli klok på her! Det er derimot refert endel til en Kristoffer Ljøkel, en maler fra Folldal, som kjøper og bruker på et par plasser her, men det er rundt 1800. Kanskje en etterkommer? I Gardtales er det sjelden det står noe som er eldre enn århundreskiftet 1700/1800. Lykke til videre!

Gjertrud

Ruth Hauge

Legg inn av Ruth Hauge » 4. desember 2004 kl. 1.32

Hei Gjertrud!
Takk for svar!
Jon Estensen Lien kom fra Folldal. Kan det ha noen sammenheng med Kristoffer, mon tro? Jon ble gift med Brynil Eriksdtr., som er datter av Eric Ericsen. Jon var f. ca. 1789, gift med Brynil i 1811.Jeg vet at disse to fikk sønnen Esten Jonsen f. 1828. Vet også at Esten fikk etternavnet Sletvei Ingdal.
Har forøvrig kjørt over Hoston noen ganger på vei til Aure på NM.

mvh
Ruth

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 20. mars 2008 kl. 21.26

Hei,

Du har kanskje funnet foreldrene til Erik Eriksen Ljøkel og Marit Olsdatter Solem, siden dette innlegget er fra 2004?
Det viser seg at datteren Brynil som flyttet til Ingdal hadde slekt i Størdal i Lensvika. Med god hjelp fra andre har jeg kommet frem til at Erik Eriksen Ljøkel var fra Rolven i Kvikne.

Familien er å finne på Hemneslekt.net: www.hemneslekt.net/getperson.php?personID=I64757&tree=Hemne

Mvh Aud.

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»