søker etter min slekt berit jonsdtr hovshaugen f. 1831. hvem er opphavet hennes?
mvh ingrid
berit jonsdtr. hovshaugen , meldal
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: RENNEBU
Re: berit jonsdtr. hovshaugen , meldal
Berit Jonsdt. er f. 21.5. 1831, døpt 5.6., Meldal: født utenfor ekteskap av ungk. Jon Olsen Gadaas og pige Marit Olsdt. Hovshaug.
Faddere: Endre Lars. Hovshaug, Lars Endresen Hovshaug, Ane Pedersdt. Hovshaug, Marit Olsdt. HOvshaug, Olava Olsdt. Hovshaug.
Trol. 6.6. 1855, Meldal:
Ungk. Thore ARntsøn Høydalen og pigen Berreth Jonsdt. Kalstad
Forlovere: Andreas Eriksen Kalstad og kirkesanger Olsen (O. Olsen).
Har ikke klart å finne ut hvem foreldrene til Berit kan være. Kanskje faddrene til barna kan gi en pekepinn ?
Beste hilsen Inger
Faddere: Endre Lars. Hovshaug, Lars Endresen Hovshaug, Ane Pedersdt. Hovshaug, Marit Olsdt. HOvshaug, Olava Olsdt. Hovshaug.
Trol. 6.6. 1855, Meldal:
Ungk. Thore ARntsøn Høydalen og pigen Berreth Jonsdt. Kalstad
Forlovere: Andreas Eriksen Kalstad og kirkesanger Olsen (O. Olsen).
Har ikke klart å finne ut hvem foreldrene til Berit kan være. Kanskje faddrene til barna kan gi en pekepinn ?
Beste hilsen Inger
-
Det finnes skifte etter Berit Jonsdt. Høydal i 1873. (Skifteprotokoll 1862-1880 for Orkdal Sorenskriveri, 2:213 Behandlingsprotokoll, og s. 297B, slutn.prot.)
Skiftet finnes på Statsarkivet i Trondheim. Vet ikke hvor du bor, men det kan lønne seg å få dette sjekket.
Beste hilsen Inger
Skiftet finnes på Statsarkivet i Trondheim. Vet ikke hvor du bor, men det kan lønne seg å få dette sjekket.
Beste hilsen Inger
Hei og takk for svar. Men tror du ikke at Jon O. Gadaas og Marit Olsdtr var Berits foreldre?
mvh Ingrid
mvh Ingrid
-
Ikke rart du ble forvirret her. Jo, jeg tror Jon og Marit er foreldrene til Berit. Det var Marit og Jons opphav jeg ikke hadde klart å finne ut. (Det ble trykkfeil når jeg skrev Berits opphav. Gjennom faddrer og skifte tenkte jeg kanskje det kunne gå an å finne hvem Marits foreldre var. (Berits besteforeldre).
Har sjekket faddrene til Tore Arntsen Høydal og Berit Jonsdt. barn:
Kirsti, f. 2.4. 1856, døpt 27.4, Meldal:
Faddere: Fransviis Olsdt. Tøfte, Ane ARntsdt. Høydal, Olava Jonsdt. Kalstad, Andreas Eriksen Kalstad, Arnt Ols. Høydal.
Ole, f. 9.4. 1860, døpt 28.5, Meldal:
Faddere: Guru Paulsdt. Skaarelie, Marit Rasmusdt. Reeshaugen, Ole Arntsen Mælen, Ole Jons. Kjerstad, Thore Larsen Grevsktad.
Guru Pedersdt. Skåråli (f. Espår, 1818 ) (fadder til Ole) var gift med Sivert Olsen Skårråli, f. 1807, hadde ei søster, Marit Olsdt., f. 1800. Hun ble muligens gift med Lars Svendsen Berbusmæl, f. 1795, men jeg har ikke fått bekreftet 100 % om dette stemmer. Lars Berbusmæl ble gift med ei Marit Olsdt. Skåråli.
Her er de i 1865:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61638&variabel=0&postnr=3611&fulle=true&spraak=n>Lenke</a>
Marits sønn Ole Thoresen, f. 7.4. 1836, døpt 17.4:
foreldre: ungk. Thore Olsen Engen, tstd, pige Marit Olsdt. Skaarelie.
faddere: Einer Jonsen. Ratøjen, Ole Olsen Engen, Andreas Olsen Samskot, Guri Olsdt. Engen, Ingeborg Olsdt. Samskot.
For evt. å få stadfestet hvem Berits mor, Marit Olsdt., er, tror jeg det lønner seg å sjekke skiftet.
Beste hilsen Inger
Har sjekket faddrene til Tore Arntsen Høydal og Berit Jonsdt. barn:
Kirsti, f. 2.4. 1856, døpt 27.4, Meldal:
Faddere: Fransviis Olsdt. Tøfte, Ane ARntsdt. Høydal, Olava Jonsdt. Kalstad, Andreas Eriksen Kalstad, Arnt Ols. Høydal.
Ole, f. 9.4. 1860, døpt 28.5, Meldal:
Faddere: Guru Paulsdt. Skaarelie, Marit Rasmusdt. Reeshaugen, Ole Arntsen Mælen, Ole Jons. Kjerstad, Thore Larsen Grevsktad.
Guru Pedersdt. Skåråli (f. Espår, 1818 ) (fadder til Ole) var gift med Sivert Olsen Skårråli, f. 1807, hadde ei søster, Marit Olsdt., f. 1800. Hun ble muligens gift med Lars Svendsen Berbusmæl, f. 1795, men jeg har ikke fått bekreftet 100 % om dette stemmer. Lars Berbusmæl ble gift med ei Marit Olsdt. Skåråli.
Her er de i 1865:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61638&variabel=0&postnr=3611&fulle=true&spraak=n>Lenke</a>
Marits sønn Ole Thoresen, f. 7.4. 1836, døpt 17.4:
foreldre: ungk. Thore Olsen Engen, tstd, pige Marit Olsdt. Skaarelie.
faddere: Einer Jonsen. Ratøjen, Ole Olsen Engen, Andreas Olsen Samskot, Guri Olsdt. Engen, Ingeborg Olsdt. Samskot.
For evt. å få stadfestet hvem Berits mor, Marit Olsdt., er, tror jeg det lønner seg å sjekke skiftet.
Beste hilsen Inger
Blandt faddere i 1856 nevner Inger 2004-10-05 Fransviis Olsdt.Tøfte.
I min Base har jeg Frantsvis Olsdatter Løfshus f 1812 g.1854 m. Ole Arntsen Svorkmo Høydal f 1819.
Er disse identiske?
Vennligst Leiv
I min Base har jeg Frantsvis Olsdatter Løfshus f 1812 g.1854 m. Ole Arntsen Svorkmo Høydal f 1819.
Er disse identiske?
Vennligst Leiv
-
Hei Leiv
Uten at jeg kan føre skikkelig bevis for at disse to er identiske, virker det i alle fall veldig sannsynlig. Ole Arntsen og Tore Arntsen var jo søsken, og Frantsvis og Ole ble gift i 1845.
Beste hilsen Inger
Uten at jeg kan føre skikkelig bevis for at disse to er identiske, virker det i alle fall veldig sannsynlig. Ole Arntsen og Tore Arntsen var jo søsken, og Frantsvis og Ole ble gift i 1845.
Beste hilsen Inger