Mikel Larsen og Kierstie Jonasdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Mikel Larsen og Kierstie Jonasdatter
Jeg prøver å finne opplysninger om mine tttoldeforeldre Mikel Larsen og Kierstie Jonasdatter. I folketellingen 1801 bor Mikel på Bierklie i Orkdal. Han er da oppgitt til 42 år og gift for andre gang.
De ble gift 4 juli 1785, Soldat Michel Larsen Bierkliehaugen og enken Kierstie Jonasdatter Bierkliehaug. De ble troloved 18 juni og trolovetsmænd var Erik ..sætter og Jon Blaasmolöchen.
Jeg har forsøkt å finne Mikel som døpt i Orkdal i perioden 1758-1761, men så lang ikke funnet han.
Mikel blir gift for andre gang 12 oktober 1797, Enkemand Michel Larsen Bierklihaugen og Kiersti Pedersdtr. Blomlie.
Min ttoldemor Anne er døpt 15 februar 1789, så hennes mor må være død mellom 1789 og 1797.
Hennes søster er døpt 26 feruar 1786. Jeg har ikke funnet noen andre søsken.
Jeg har ikke funnet Mikels død enda.
Jeg har så lang ikke funnet Kiersties første ekteskap og har heller ikke noe om når hun ble født.
Jeg vil være meget takknemmelig for alle opplysninger som kan hjelpe meg videre.
Mvh. Arnt Stavne
De ble gift 4 juli 1785, Soldat Michel Larsen Bierkliehaugen og enken Kierstie Jonasdatter Bierkliehaug. De ble troloved 18 juni og trolovetsmænd var Erik ..sætter og Jon Blaasmolöchen.
Jeg har forsøkt å finne Mikel som døpt i Orkdal i perioden 1758-1761, men så lang ikke funnet han.
Mikel blir gift for andre gang 12 oktober 1797, Enkemand Michel Larsen Bierklihaugen og Kiersti Pedersdtr. Blomlie.
Min ttoldemor Anne er døpt 15 februar 1789, så hennes mor må være død mellom 1789 og 1797.
Hennes søster er døpt 26 feruar 1786. Jeg har ikke funnet noen andre søsken.
Jeg har ikke funnet Mikels død enda.
Jeg har så lang ikke funnet Kiersties første ekteskap og har heller ikke noe om når hun ble født.
Jeg vil være meget takknemmelig for alle opplysninger som kan hjelpe meg videre.
Mvh. Arnt Stavne
-
- Sted: RENNEBU
Hei, Arnt
Det finnes skifte etter Kjersti Jonasdt.:
Kjersti Jonasdatter, Michel Larsens kone, 1797, Bjerklihaugen u. Myren, Orkdal, s. 46, protokoll nr. 9 (1796-1805).
Hvis du er heldig står finnes det opplysninger som kan si noe om deres opphav.
Beste hilsen Inger
Det finnes skifte etter Kjersti Jonasdt.:
Kjersti Jonasdatter, Michel Larsens kone, 1797, Bjerklihaugen u. Myren, Orkdal, s. 46, protokoll nr. 9 (1796-1805).
Hvis du er heldig står finnes det opplysninger som kan si noe om deres opphav.
Beste hilsen Inger
Hei Inger,
Jeg har nå vært på statsarkivet og funnet skiftet etter Kjersti. Fant at hun og Mikkel hadde kun 2 barn, mens hun hadde 4 barn i første ekteskapet. De er Jonas Andersen (20 år), Ole Andersen (17 år), Marie Andersdatter (23 år) og Kjerstie Andersdatter (18 år). Begge døtrene er ugifte.
Formyndere for de 4 barna var Jon Olsen Gorset, Knud Olsen Aashagen og Hans Olsen Bjørndahl.
Med utgangspunkt i navnet Anders sjekket jeg om det fantes skifte i perioden 1780 til 1785. I 1781 var det skifte etter Anders Olsen på Bjerklihaugen u. Myren i Orkdal.
Da jeg sjekket det skiftet ble det bekreftet at han var hennes første ektemann. I skiftet er han nevnt som Anders Olsen Merchesbræchen.
I Rennebuboka under Mærkesbrekk side 153 fant jeg Anders f. 1734 gift 1773 med Kersti Jonasdotter frå Kvikne. Så nå har jeg fått nye spor å gå etter når det gjelder Kjersti.
Antar at de ble gift i Rennebu og at det er årsaken til at jeg ikke har funnet ekteskapet i Orkdal.
Takker for opplysningen din som sendte meg videre.
Mvh. Arnt Stavne
Jeg har nå vært på statsarkivet og funnet skiftet etter Kjersti. Fant at hun og Mikkel hadde kun 2 barn, mens hun hadde 4 barn i første ekteskapet. De er Jonas Andersen (20 år), Ole Andersen (17 år), Marie Andersdatter (23 år) og Kjerstie Andersdatter (18 år). Begge døtrene er ugifte.
Formyndere for de 4 barna var Jon Olsen Gorset, Knud Olsen Aashagen og Hans Olsen Bjørndahl.
Med utgangspunkt i navnet Anders sjekket jeg om det fantes skifte i perioden 1780 til 1785. I 1781 var det skifte etter Anders Olsen på Bjerklihaugen u. Myren i Orkdal.
Da jeg sjekket det skiftet ble det bekreftet at han var hennes første ektemann. I skiftet er han nevnt som Anders Olsen Merchesbræchen.
I Rennebuboka under Mærkesbrekk side 153 fant jeg Anders f. 1734 gift 1773 med Kersti Jonasdotter frå Kvikne. Så nå har jeg fått nye spor å gå etter når det gjelder Kjersti.
Antar at de ble gift i Rennebu og at det er årsaken til at jeg ikke har funnet ekteskapet i Orkdal.
Takker for opplysningen din som sendte meg videre.
Mvh. Arnt Stavne
-
Dette var veldig interessant, Arnt. Da jeg slo opp på Mærkesbrekk, s. 153, fant jeg faktisk en notat med spørsmålstegn om dette paret havnet på Bjerklihaugen i Orkdal.
Har sjekket litt i Orkdal og Kvikne, og fant dette.
Kiersten Jonasdt. Bjerklihoug, gl. 52 år, død den 20 des. 1796, Orkdal. Hun skulle da være født ca. 1744.
Døpt Dom. Palmar 1745, Kvikne: Jonas Biørgum et pigebarn til daaben: Kirsti
Faddere: Anne Johansdt., Gurru Petersdt., Sirie Jørgensdt., Anders Thoresen Støde ?, Simon Nilsen Wen.
Slo også opp trolovelser og vielser i Rennebu:
Trol. Die public Ragate, 1772: Anders Olsen Merk med Kiersti Jonasdt. fra Qvichne.
Forlovere: ERich Merk og Ole Rye
Gift 1. p. Trin. 1772: Anders Mærk med Kiersti Qvichne
Har slått opp i Kvikne bygdebok, s. 218 (gammelboka), Nord Bjørgan:
Jonas Jacobsen, f. 1701, d. 1756, er den første brukeren her man vet noe om. Etter en husmannskontrakt av 7.5. 1735 fikk han bygsel på denne plassen. Kona hans het Kirsti og var datter til Tord Gridsebekken.
Barn:
1) Anne, f, 1733, 1759 g.m. Hans Nilsen Lien
2) Anne, d.y., g.m. Kristoffer Bagge (Blanktjønnmoen)
3) Marit, g.m. Per Mikkelsen fra Innset.
4) Sofia
5) Kirsti
6) Dortea
Flere av barna til Marit og Per bosatte seg i Meldal og Orkdal.
Beste hilsen Inger
Har sjekket litt i Orkdal og Kvikne, og fant dette.
Kiersten Jonasdt. Bjerklihoug, gl. 52 år, død den 20 des. 1796, Orkdal. Hun skulle da være født ca. 1744.
Døpt Dom. Palmar 1745, Kvikne: Jonas Biørgum et pigebarn til daaben: Kirsti
Faddere: Anne Johansdt., Gurru Petersdt., Sirie Jørgensdt., Anders Thoresen Støde ?, Simon Nilsen Wen.
Slo også opp trolovelser og vielser i Rennebu:
Trol. Die public Ragate, 1772: Anders Olsen Merk med Kiersti Jonasdt. fra Qvichne.
Forlovere: ERich Merk og Ole Rye
Gift 1. p. Trin. 1772: Anders Mærk med Kiersti Qvichne
Har slått opp i Kvikne bygdebok, s. 218 (gammelboka), Nord Bjørgan:
Jonas Jacobsen, f. 1701, d. 1756, er den første brukeren her man vet noe om. Etter en husmannskontrakt av 7.5. 1735 fikk han bygsel på denne plassen. Kona hans het Kirsti og var datter til Tord Gridsebekken.
Barn:
1) Anne, f, 1733, 1759 g.m. Hans Nilsen Lien
2) Anne, d.y., g.m. Kristoffer Bagge (Blanktjønnmoen)
3) Marit, g.m. Per Mikkelsen fra Innset.
4) Sofia
5) Kirsti
6) Dortea
Flere av barna til Marit og Per bosatte seg i Meldal og Orkdal.
Beste hilsen Inger
Takk Inger,
Du har vært til stor hjelp, man rekker nesten ikke snu seg rundt før du er der med opplysningene man mangler.
Mvh. Arnt
Du har vært til stor hjelp, man rekker nesten ikke snu seg rundt før du er der med opplysningene man mangler.
Mvh. Arnt
Har funnet følgende født i Orkdal:
I Schylanders avskrift av kirkebok Orkdal 1743-1765 668.C02 side 259
1760 2 s. i Faste
Lars Röklevens søn Michel
Fad: Joen Fergemand, Joen Solbu, Johan Sagen, Maret Byemo, Dordi Röklef
I samme avskrift side 215
1752 13 p. Trinit
Lars Mikelsens og Ingeborg Larsd. uægte søn Michel
Fad: Jørgen Engen, Anders Eggen, Joen Larsen,Rensklef, Jödda Engen, Ingebor Eklie
Ut fra alder er det den første som passer best til min Mikkel Larsen, men han trenger jo ikke være fra Orkdal. Er det noen som vet mer om disse to slik at jeg kan få bekreftet eller avkreftet at en av de er min ane.
Mvh. Arnt
I Schylanders avskrift av kirkebok Orkdal 1743-1765 668.C02 side 259
1760 2 s. i Faste
Lars Röklevens søn Michel
Fad: Joen Fergemand, Joen Solbu, Johan Sagen, Maret Byemo, Dordi Röklef
I samme avskrift side 215
1752 13 p. Trinit
Lars Mikelsens og Ingeborg Larsd. uægte søn Michel
Fad: Jørgen Engen, Anders Eggen, Joen Larsen,Rensklef, Jödda Engen, Ingebor Eklie
Ut fra alder er det den første som passer best til min Mikkel Larsen, men han trenger jo ikke være fra Orkdal. Er det noen som vet mer om disse to slik at jeg kan få bekreftet eller avkreftet at en av de er min ane.
Mvh. Arnt
-
Arnt, har du faddrene til Marit og Ane Mikkelsdøtre i 1786 og 1789 ?
Har prøvd å sjekke en del rundt Lars'ene.
Fant en Lars Mikkelsen Ekli pub.absolv. for lejermål 3. s. e. H3 konger 1753, Orkdal. Det må være far til Mikkel Larsen født 1752.
Har også prøvd å finne søsken til Mikkel Larsen Røklev som ble døpt i 1760.
Sjekket først forlovede/gifte og fant følgende:
Trol. 21. p. Trin. 1744:
Lars Joensen, sold. og Marit Mikkelsdt.
Forlovere: Knud Rødklev og Joen Fergemand
Gift 26. p. Trin. 1744:
Lars Joensen Asbøl, sold. og Marit Mikkelsdt.
Begravet i 1765, 1. søndag etter påske:
Lars Joensen Røklev
Når det gjelder barn av Lars Rødklev fant jeg foruten Mikkel som var døpt i 1760:
Døpt 16.p. Trin. 1749:
Lars Rødklevens Beret
Faddere: Jørgen ENgen, Amund Bak, Kari Rødklev, Ingebor Rye, Ingebor Joensdt. Moe.
Fant dessuten to andre kandidater, men vet ikke om de hører til samme søskenflokk:
Døpt H3 konger 1752:
Lars Røklevmoens datter Ragnild
Faddere: Knud Røklef, Joen Røklelv, Gunhild Bye, maret Bye, Mildri Færgestedet.
Døpt 16.p. Trin. 1757:
Lars Røklefmoens søn Ole
Faddere: Ole Hoset, Iver Asplien, Ole Sivertsen i presteg., Mildri Røklef og Ingeborg Megarsløken.
Ut i fra årstall kan disse meget godt være søsken selv om det varierer mellom Røklev og Røklevmoen.
Har ikke funnet noe skifte etter Lars Jonsen eller Marit Mikkelsdt.
Kanskje kan faddrene til Marit og Anne Mikkelsdøtre gi noen tips.
Jeg kan sjekke kirkeboka hvis du ikke allerede har faddrene, Arnt. Men venter til jeg hører fra deg, det kan spare tid.
Beste hilsen Inger
Har prøvd å sjekke en del rundt Lars'ene.
Fant en Lars Mikkelsen Ekli pub.absolv. for lejermål 3. s. e. H3 konger 1753, Orkdal. Det må være far til Mikkel Larsen født 1752.
Har også prøvd å finne søsken til Mikkel Larsen Røklev som ble døpt i 1760.
Sjekket først forlovede/gifte og fant følgende:
Trol. 21. p. Trin. 1744:
Lars Joensen, sold. og Marit Mikkelsdt.
Forlovere: Knud Rødklev og Joen Fergemand
Gift 26. p. Trin. 1744:
Lars Joensen Asbøl, sold. og Marit Mikkelsdt.
Begravet i 1765, 1. søndag etter påske:
Lars Joensen Røklev
Når det gjelder barn av Lars Rødklev fant jeg foruten Mikkel som var døpt i 1760:
Døpt 16.p. Trin. 1749:
Lars Rødklevens Beret
Faddere: Jørgen ENgen, Amund Bak, Kari Rødklev, Ingebor Rye, Ingebor Joensdt. Moe.
Fant dessuten to andre kandidater, men vet ikke om de hører til samme søskenflokk:
Døpt H3 konger 1752:
Lars Røklevmoens datter Ragnild
Faddere: Knud Røklef, Joen Røklelv, Gunhild Bye, maret Bye, Mildri Færgestedet.
Døpt 16.p. Trin. 1757:
Lars Røklefmoens søn Ole
Faddere: Ole Hoset, Iver Asplien, Ole Sivertsen i presteg., Mildri Røklef og Ingeborg Megarsløken.
Ut i fra årstall kan disse meget godt være søsken selv om det varierer mellom Røklev og Røklevmoen.
Har ikke funnet noe skifte etter Lars Jonsen eller Marit Mikkelsdt.
Kanskje kan faddrene til Marit og Anne Mikkelsdøtre gi noen tips.
Jeg kan sjekke kirkeboka hvis du ikke allerede har faddrene, Arnt. Men venter til jeg hører fra deg, det kan spare tid.
Beste hilsen Inger
Hei Inger,
Takk for dine opplysninger.
Marits faddere: Erich Hoeset, Niels Jamtaas, Aase Hoeset, Kari Wigen, Ragnille Blaasmoegierdet?
Anes faddere: Knudt Myren, Rasmus Olsen Qvaale, Berith KoksÆter, Malena Svorkaas, Lisbeth Erichsdatter Hoeset
Mvh. Arnt
Takk for dine opplysninger.
Marits faddere: Erich Hoeset, Niels Jamtaas, Aase Hoeset, Kari Wigen, Ragnille Blaasmoegierdet?
Anes faddere: Knudt Myren, Rasmus Olsen Qvaale, Berith KoksÆter, Malena Svorkaas, Lisbeth Erichsdatter Hoeset
Mvh. Arnt