Ingebrigt Olsen Rystøa f. ca. 1780 orkdal

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Gry V. Meisingset

Re: Ingebrigt Olsen Rystøa f. ca. 1780 orkdal

Legg inn av Gry V. Meisingset » 4. januar 2003 kl. 0.49

Hei!

Er det noen som har opplysninger om aner til min tipp-tipp-tipp-oldefar Ingebrigt Olsen Rystrøa f. ca. 1780 i Orkdal? Han ble gift med Ingeborg Eriksdatter f. ca. 1780. Tre av deres ni barn ble født i Orkdal. Ole f. 1811, Marit f. 1812 og Erik f. 1815. Han døde 7 uker gammel på Ørlandet.

Hilsen Gry

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 4. april 2003 kl. 21.53

Ingebrigt Olsen er døpt i Svorkmo kirke i 1779 (Dom. Misericord.). Hans far heter Ole Ingebrigtsen Rye. Faddrene: Ingebret Rye, Hans Biørgen, Peder Anfindsen Rye, Elen Andersd. Aunes ? og Siri Ingebrigtsdt. Rye.

Nedenfor finner du familien i 1801:

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase6filnamn=f11638&variabel=0&postnr=1854&fulle=true&spraak=n>Lenke</a>

Beste hilsen Inger

Gry V. Meisingset

Legg inn av Gry V. Meisingset » 5. april 2003 kl. 1.19

Tusen takk, Inger. Endelig kom det et svar.Gjett om jeg ble glad nå.

Jeg ønsker også opplysninger om etterkommere til Ingebrigts søsken. Jeg er videre interessert i opplysninger om Ingebrigts kone sin familie.

Sist men ikke minst hadde det vært fint å få opplysninger om anene til Ingebrigts foreldre.

Jeg blir meget takknemlig for svar.

Hilsen Gry

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 5. april 2003 kl. 20.13

Ukr. Ingebrigt Olsen Rye og Pige Ingeborg Erichsdtr Opøytuv ble viet i Svorkmo kirke 22.09.1808. Ingeborg må være datter av husmann Eric Andersen og hans kone Marit Olsdtr, 14 år i 1801. Husbonden heter Anders Hansen, og han er ifølge Orkdal III dattersønn av Anders Larsen Valstad, senere Opøyen. sannsynligvis er Ingeborgs far sønn av denne Anders, siden han er husmann under denne garden, men det lar seg jo ikke bevise ut ifra mine kilder. Plassen Tuva er nevnt i Orkdal III, men uten referanse til husmannen.
Mvh Ola

Gry V. Meisingset

Legg inn av Gry V. Meisingset » 5. april 2003 kl. 20.28

Tusen takk for svar Ola. Jeg må vel skaffe meg Orkdalsbøkene. Fra hvor langt tilbake i tid kan jeg finne opplysninger der?

Skulle du finne flere opplysninger tar jeg imot med takk.

Hilsen Gry

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 6. april 2003 kl. 23.30

Ola, du virker ganske lokalkjent i området. Tror du Erik Homoens pikebarn Ingeborg, døpt 24 søndag etter Trinitatis i 1787 kan være den riktige ? Homoen finnes så vidt jeg vet som plass under både Rønningen og Opøyen.

Beste hilsen Inger

Ola Klefsås
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 8. april 2003 kl. 2.20

Dette tør jeg ikke ha noen mening om - foreløpig. Jeg blir borte noen dager, men skal se om jeg kan finne ut noe når jeg er tilbake.
Mvh Ola (olakaa at online dot no)

Ola Klefsås
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 29. april 2003 kl. 2.24

Denne Ingeborg som Inger nevner, skal være 14-15 år i 1801. I FT 1801 er det to Ingeborg Ericsdtr i passende alder, begge 14 år. Den ene bor på Hongslo, henne ser vi bort ifra. Den andre er datter av husmannsfolkene Eric Andersen og Marit Olsdtr under Opøien, som nevnt i tidligere melding. Indisiene er sterke, nærmere kommer jeg ikke!
Når det gjelder bygdebøkene for Orkdal, så er de til liten hjelp for slektsgranskere. Forfatteren nevner eiere og bygslere, men det er bare tilfeldig om koner og barn er tatt med. Dessverre!
Mvh Ola (olakaa at online dot no)

Gry V. Meisingset

Legg inn av Gry V. Meisingset » 30. april 2003 kl. 16.22

Takk for svar igjen, Ola.

Trist at bygdebøkene er så mangelfulle. Hvordan kan jeg så komme meg videre?

Kan jeg forøvrig finne Rystrøa eller Rye på kartet i dag?

Hilsen Gry, som fortsatt er på leting.

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 30. april 2003 kl. 17.03

Hei, Gry

Her finner du ialle fall Ry i Orkdal, men det er ikke så detaljert at husmannsplassene er avmerket. Du ser imidlertid de nærmeste gårdene.

<a href=http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/stedsnavn/default.html>Lenke</a>

Jeg skal ha øynene åpne når jeg er på leting i kirkebøkene. For øyeblikket har jeg litt knapt med tid. Det er da rart hvis det ikke kan dukke opp noe. Selvsagt vil det i enkelte tilfeller bare bli antagelser, men det går ikke an å gi opp. Skal gi deg beskjed hvis jeg finner noe.

Beste hilsen Inger

Gry V. Meisingset

Legg inn av Gry V. Meisingset » 2. mai 2003 kl. 0.48

Tusen takk, Inger.

Ingebrigt Olsen hadde flere søsken, Arnt, Marit, Jon, Anders, Hans og Ingbor.

Det hadde vært fint om noen hadde opplysninger om dem. Jeg er spesielt interessert i Anders, han var født rundt 1790.

Mvh Gry

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»