Marit Foldahl

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ivar Eide

Re: Marit Foldahl

Legg inn av Ivar Eide » 28. januar 2007 kl. 14.20

Marit var datter av Emma Karoline Olsdtr. Volladal, Eide, og Ole Olsen Faldahl på gården Faldulien i Sørbotn i Rissa. Født 05.11.1897, død 22.09.1985.
Hun var ugift, men hadde 2 barn: Ellinor (Tøndel Sjøvold) med Ingvald Olsen Tøndel, Ingdalen i Leksvik, samt en sønn(halvbror til Ellinor) som jeg prøver å finne navnet på.
Denne gutten ble visstnok bortsatt til oppfostring eller adoptert. Det er kjent at han giftet seg og antagelig bodde i Trondhaim, og hadde 2 barn, gutt og jente. De skulle da vel være født mellom 1925 og 1935, sånn ca.
Marit var i en periode tjenestejente hos Knut Henden, Meråker, og sønnen ble muligens født i denne perioden, eller like etter. Det har vært nevnt at barnets far kanskje var svensk...
Noen som kjenner til denne familien?
Mvh. Ivar E.

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 31. januar 2007 kl. 10.45

Huff da, det skal være Ingdalen i Lensvik, selvfølgelig...
Mvh. Ivar

Anonym

Legg inn av Anonym » 1. februar 2007 kl. 23.16

Her har jeg nok vært dårlig til å lese korrektur før første innlegg ble sendt. Det er selvfølgelig Marits ukjente sønn som antagelig er født i 1920- eller 1930-årene. Hans 2 barn er antagelig i 50-årene nå.... Beklager.
Mvh. Ivar

Morten Foldahl

Legg inn av Morten Foldahl » 21. februar 2007 kl. 21.56

Da er Navnet Faldahl og ikke Foldahl...

Navnet Foldahl kommer fra Foldal på strinda i Trondheim der min slekt kommer fra..

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 22. februar 2007 kl. 12.07

Hei Morten!
Du har forsåvidt rett..det skulle rimeligvis vært Faldahl. Men Marit var en av barna til Ole Olsen Faldahl, som - uvisst av vilken grunn - forandret sitt etternavn til Foldahl. Det samme gjorde hennes bror Olav Kristian Foldahl, tidl. Faldahl.
Andre søsken er Ole Martin Faldahl, Einar Åsmund Faldahl, Olga Faldahl g. Utheim, Berit Faldahl g. Jonassen og Maria Faldahl(uvist om g.)
Det er som du sier to forskjellige slekter.
Mvh. Ivar

gj09972
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj09972 » 12. september 2009 kl. 14.48

Hei Ivar,

Jeg lurer på hvilken kilde du har på dette. Jeg har funnet et fødselsregister fra E.C. Dahls stiftelse som forteller at Ellinor ble født 10/3 1927. Mor er Marit Faldahl og far er Ingvald Tøndel. Fødselsårene som står registrert på foreldrene er hhv. 1902 og 1897 for Marit og Ingvald. Marit ble født (som du sier) i 1897 (kirkebok fra Rissa), og det kan derfor være nærliggende å tro at fødselsåret til mor og far er byttet om. Ingvald Olsen Tøndel ble imidlertid født i 1887 (kirkebok fra Lensvik).

Jeg har ikke lyktes i å finne noe dåps- eller konfirmasjonsregister på Ellinor, så jeg er litt nysgjerrig på hvor du har dine opplysninger fra.

Mvh,
Richard Tøndel

gj09975
Sted: BJUGN

Legg inn av gj09975 » 13. september 2009 kl. 14.30

Hei!
Som du ser har jeg ikke vært inne på disse sidene på lange tider.
Opplysningene som forelå stammer fra slektninger av Marit Foldal, som refererte til en fødselsattest. Denne er visst ikke lenger tilgjengelig.
Det er flott at det nå kan konstateres av kirkebøkene hvilken Ingvald Tøndel som er far til Ellinor. Det er trolig at fødselsdatoene på Marit og Ingvald her er ombyttet.
Kirkebøkene forteller videre at foreldrene til Ingvald Tøndel var Martin Edvard Hansen Tøndel f. 1871, og Elisabet Rasmusdatter Tøndel. Elisabet hadde også en datter Ragna f. 1900 i Lensvik( Ref. Odd K. P.)
Forøvrig er den etterlyste sønnen til Marit funnet. Han het Erling Sydholdt( 07.02.1923 - 15.12.1987)
Far var Einar Sydholdt(08.11.1903, Børsa - 24.08.1986, Tr.heim).
Erling vokste opp på gården Dyrdalslia i Selbu.
G.m. Margot Kleven (08.06.1920 - 17.02.2002)
Paret har en datter. Gift, 3 barn.
Mvh. Ivar

Svar

Gå tilbake til «Rissa»