John Evensen Alset f.ca.1803 og hans aner (Støren, Melhus, R

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: John Evensen Alset f.ca.1803 og hans aner (Støren, Melhu

Legg inn av Roar Dalen » 13. oktober 2006 kl. 1.52

Hei

Jeg er på søk etter en av mine tipptippoldefedre som kom fra Sør-Trøndelag.
Sporene er hentet fra en gårdshistorie i Verran som ikke er klar ennå. Forfatteren er interessert kun i det som har med gården å gjøre, men i.o.m. at dette også er min slekt, og jeg ser litt anderledes på dette enn han, vil jeg gjerne finne ut hvor tipp-tippen kom fra før han ble husmann under Ørsjødal i Verran.

Følgende er tatt fra gårdshistorien:
"... Ihvertfall finner vi i følge skriflige kilder at i 1838 bodde den da 35 år gamle Jon Evensen Alset i Vassbakken som husmann (dette har skribenten fra innflytterlista til Verran, min anm.). Han var født i 1803 på Haug på Støren. Jon giftet seg med den ett år eldre Anne Olsdatter Flataune den 15/10-1827. De bodde en tid i Alseten i Skaugdalen. Jon Hadde som barn kommet til gården Ringset i Skaugdalen sammen med sin mor Elen Godøyen og far Even Johnsen Forsetlykken, samt den 3 år yngre søsteren Ingeborg. På Ringset hadde Even forpaktet jord av Abel Margrethe Hornemann. I 1838 hadde Anne og Jon barna Even på 11 på 11 år, Elen på 9 år, Gunhild Marie på 4 år og Johan Arndt på under året..."

Etternavnet Alset kommer naturligvis fra oppholdet hans på Alseten i Skaugdalen (Rissa).
Haug(en) er en gård på Støren, men heller ikke den har jeg klart å knytte til Jon.
Jeg finner ikke noen gård på Støren som heter Forsetlykken, men det er Forset og Forsetløkken i Melhus, så jeg tipper at faren Even stammer derfra.
Navnet Godøyen er fra Støren, men jeg har ikke vært i stand til å finne Elen der. Jeg har vært igjennom de aktuelle kirkebokavskriftene fra Støren som ligger ute på nettet.

Så, min rådende teori er som følger: Even Johnsen fra Melhus ruslet en tur ned til Støren hvor han treffer, og gifter seg med Elen (Godøyen). De får to barn mens de bor der, og flytter så nordover til Skaugdalen i Rissa. Deretter fikk de seg jord og ryddet seg husmannsplass under Gården Ørsjødal i Verran.

Er det noen med større kunnskaper og bedre lokalkunnskaper enn meg i sør-fylket som kan bekrefte/avkrefte/rette på dette og eventuellt fylle på med ytterligere data?

mvh
Roar Dalen, Steinkjer
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Svar

Gå tilbake til «Melhus»