Ole Olsen f. ca.1823, gift 20.9.1846 m Inger Maria Johannesd
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: VOSS
Ole Olsen f. ca.1823, gift 20.9.1846 m Inger Maria Johannesd
Ved vielsen i 1846 er Ole Olsens fødested Storvik og bosted er Bakkeby. Han er 23 år og enkemann. Farens navn er Ole Svendsen.
(Ole Ols`s kone er skrevet for Maria)
Er det noen med tilgang til kirkebok for Skjervøy som kan hjelpe meg med Ole`s dåp?
På FS finnes Ole f. 19.1.1824 med Ole Svendsen Storvig og Kristina Olsdtr. som foreldre.
25.12. 1824 finnes en vielse for Ole Svendsen Storvik og Marith Andreasdtr.
Hvis dette er samme Ole Svendsen, så er Ole f. uekte , eller så er Ole Svendsen enkemann ved vielsen med Marith.
Trenger også å vite hva som står om vielsen i de originale kirkebøkene.
Mvh. Britt
(Ole Ols`s kone er skrevet for Maria)
Er det noen med tilgang til kirkebok for Skjervøy som kan hjelpe meg med Ole`s dåp?
På FS finnes Ole f. 19.1.1824 med Ole Svendsen Storvig og Kristina Olsdtr. som foreldre.
25.12. 1824 finnes en vielse for Ole Svendsen Storvik og Marith Andreasdtr.
Hvis dette er samme Ole Svendsen, så er Ole f. uekte , eller så er Ole Svendsen enkemann ved vielsen med Marith.
Trenger også å vite hva som står om vielsen i de originale kirkebøkene.
Mvh. Britt
Re: Ole Olsen f. ca.1823, gift 20.9.1846 m Inger Maria Johan
Uægte, Ole, hjemdøbt d: 22 Jan af Gm Peder Pedersen Storvig, konf hjemdb d: 19 April 1824
Moderen Maren Kirstina Olsdatter, Pige fra Storvigen, der udlagde som Barnets Fader Tjenestedræng samesteds, Ole Svendsen, der medgik samme.
Begges første Leiermaal.
Mvh Odd Villy
Moderen Maren Kirstina Olsdatter, Pige fra Storvigen, der udlagde som Barnets Fader Tjenestedræng samesteds, Ole Svendsen, der medgik samme.
Begges første Leiermaal.
Mvh Odd Villy
-
Hjertelig takk Odd Villy.
Da kan en regne det som meget sannsynlig at det er samme Ole Svendsens giftermål som finner sted den 25.12.1824.
Mvh. Britt
Da kan en regne det som meget sannsynlig at det er samme Ole Svendsens giftermål som finner sted den 25.12.1824.
Mvh. Britt
Jeg tror det bare finnes en Ole Svendsen i det aktuelle området med passende alder, nemlig Ole Svendsen med foreldre Svend Nilsen og Kirsten Andersdatter. Paret bodde på Arneng i Oxfjorden og hadde seks barn, den yngste, Martha, døpt i 1794:
Den 16 Mai. 2) Svend Nielsen og Kirsten Andersdatter Arnegn deres 6te Barn fød 9 April Kaldet Martha. Faddre: Jacob Mortensen Oxfiord,Ole Pedersen Oxfiord, Aadselle Nielsdatter Oxfiord, Chirsten Nielsdatter og Ane Jacobsdatter samesteds. (kilde Nord-Troms Museum)
Svend Nilsen døde en gang mellom 1794 og 1800 og Kirsten Andersdatter giftet seg påny med Reinholdt Andersen, du finner familien på Akkerjord (i Oxfjorden) ved FT-1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1246#ovre
Her er det registrert en Olavus (Ole?) Svendsen, 10 år. Det som er litt forvirrende, er at det også er registrert en Ole Svendsen, 8 år og pleiebarn, på gården Leervog (også det i Oxfjorden):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1166#ovre
Jeg har mest tro på at det her er snakk om en dobbeltregistrering, men det er litt vanskelig å bevise.
Mvh Odd Villy
Den 16 Mai. 2) Svend Nielsen og Kirsten Andersdatter Arnegn deres 6te Barn fød 9 April Kaldet Martha. Faddre: Jacob Mortensen Oxfiord,Ole Pedersen Oxfiord, Aadselle Nielsdatter Oxfiord, Chirsten Nielsdatter og Ane Jacobsdatter samesteds. (kilde Nord-Troms Museum)
Svend Nilsen døde en gang mellom 1794 og 1800 og Kirsten Andersdatter giftet seg påny med Reinholdt Andersen, du finner familien på Akkerjord (i Oxfjorden) ved FT-1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1246#ovre
Her er det registrert en Olavus (Ole?) Svendsen, 10 år. Det som er litt forvirrende, er at det også er registrert en Ole Svendsen, 8 år og pleiebarn, på gården Leervog (også det i Oxfjorden):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1166#ovre
Jeg har mest tro på at det her er snakk om en dobbeltregistrering, men det er litt vanskelig å bevise.
Mvh Odd Villy
-
Akk ja, dette blir mer og mer forvirrende. Hittils har det bare vært Ole Olsen som har gitt meg gråe hår.
Kanskje vielsen til Ole Svendsen i 25.12.1824 kan gi svar ?
Det blir konfirmert en Ole Olsen i 1840. Han er 16 år og bor i Strømfjord. Er tjener hos Peder Pedersen. Vaksinert 3.juni 1834 av Høstmark.
Den 30.9.1844 blir Ole Olsen ,22 år, Oxfjord , viet med Aleth Olsdatter , Bakkeby. Her heter Ole Olsens far Ole Johannesen. Forlover er Peder Pedersen , Storvik. Ingen barn.
Aleth Olsdtr. døde 1845.
Den 20.9.1846 vies enkemann Ole Olsen, Bakkeby, 23 år , født i Storvik, med Inger Maria Johannesdtr. Oles far heter Ole Svendsen.Forlover her er Per Persen, Strømfjord. Vaksinert 25.8.1834 av Høstmark.
Første datter oppkalt etter konens mor , Susanna. Datter nr. 2 blir døpt Aleth. Nr. 3 Maren.
Finnes vaksinasjonslistene ?
Er interessert i de to Ole Olseners bosted i 1834 v. vaksineringen.
Etterkommerne etter Ole Olsen mener at en av deres forfedre skal ha vært fosterbarn hos Madam Lyng. Ole Olsen ser ut til å være en god kandidat. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan få det bekreftet. I 1834 ville han vært 10 år gammel.
Så lurer jeg også på om disse 3 jeg har nevnt her er 2/3 forskjellige eller om det kan være samme person.
Kanskje vielsen til Ole Svendsen i 25.12.1824 kan gi svar ?
Det blir konfirmert en Ole Olsen i 1840. Han er 16 år og bor i Strømfjord. Er tjener hos Peder Pedersen. Vaksinert 3.juni 1834 av Høstmark.
Den 30.9.1844 blir Ole Olsen ,22 år, Oxfjord , viet med Aleth Olsdatter , Bakkeby. Her heter Ole Olsens far Ole Johannesen. Forlover er Peder Pedersen , Storvik. Ingen barn.
Aleth Olsdtr. døde 1845.
Den 20.9.1846 vies enkemann Ole Olsen, Bakkeby, 23 år , født i Storvik, med Inger Maria Johannesdtr. Oles far heter Ole Svendsen.Forlover her er Per Persen, Strømfjord. Vaksinert 25.8.1834 av Høstmark.
Første datter oppkalt etter konens mor , Susanna. Datter nr. 2 blir døpt Aleth. Nr. 3 Maren.
Finnes vaksinasjonslistene ?
Er interessert i de to Ole Olseners bosted i 1834 v. vaksineringen.
Etterkommerne etter Ole Olsen mener at en av deres forfedre skal ha vært fosterbarn hos Madam Lyng. Ole Olsen ser ut til å være en god kandidat. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan få det bekreftet. I 1834 ville han vært 10 år gammel.
Så lurer jeg også på om disse 3 jeg har nevnt her er 2/3 forskjellige eller om det kan være samme person.
-
Og så finner jeg Ole Olsen, Bakkeby , 36 år død 26.8.1856,
og Ole Olsen , Bakkeby , 34 år ,død 4.12.1858.

og Ole Olsen , Bakkeby , 34 år ,død 4.12.1858.

Ja, ja, det skal ikke være lett. Så vidt jeg kan se, så er det født 3 stk Ole Olsen i Skjervøy i tidsrommet 1820-1825, og ingen av dem har far Ole Johannesen. Sannsynligheten er dermed stor for at det er en feilinnførsel av presten ved vielsen i 1844. Dette underbygges jo av at Aleth Olsdatter dør i 1845 og at enkemann Ole Olsen gifter seg påny i 1846 (denne gang med far Ole Svendsen).
Klokkerbøker for Skjervøy (1825-1838) som ligger på nett, inneholder dessverre ikke vaksinasjonslister (som du sikkert har registrert). Jeg har også ministerialbøker for Skjervøy, 1820-1838, men heller ikke disse inneholder vaksinasjonslister.
Vielsen til Ole Svendsen i 1824 inneholder heller ikke noe farsnavn.
Viet 26. Des 1824:
Ole Svendsen, Ungkarl af Storvigen, gl: 30 Aar og Marith Andreasdatter, Pige 20 Aar fra Storvigen.
Forloverne: Peder Reiersen Gm af Storvig og John Andersen Gm Oxfjord
Mvh Odd Villy
Klokkerbøker for Skjervøy (1825-1838) som ligger på nett, inneholder dessverre ikke vaksinasjonslister (som du sikkert har registrert). Jeg har også ministerialbøker for Skjervøy, 1820-1838, men heller ikke disse inneholder vaksinasjonslister.
Vielsen til Ole Svendsen i 1824 inneholder heller ikke noe farsnavn.
Viet 26. Des 1824:
Ole Svendsen, Ungkarl af Storvigen, gl: 30 Aar og Marith Andreasdatter, Pige 20 Aar fra Storvigen.
Forloverne: Peder Reiersen Gm af Storvig og John Andersen Gm Oxfjord
Mvh Odd Villy
-
Hei Odd Villy og tusen takk for god hjelp.
Jeg vil også tro at det her er snakk om samme Ole Olsen ved de to ekteskapene.
Tror at presten har hatt det travelt. Jeg synes handskriften er veldig lik den som er i kirkebøkene for Lyngen i samme tidsperiode. Der finnes det også en del feilskriving.
Hvis presten hadde både Skjervøy og Lyngen prestegjeld kan en forstå om det ble litt feil av og til.
Jeg tror det er to Ole Svendsen i 1801.
Fant denne Ole , uegte , døpt 22.4.1792., mor Chirsten Nilsdtr. , Oxfjord og far Svend Olsen Oxfjordvannet.
Det er nok han som er pleiebarn på Lervog. Der heter kona Kirsten Nilsdtr. så det kan være den rette mora hans.
Det andre paret Svend Nilsen og Kirsten Andersdtr. fikk sin sønn Ole den 16.3.1791.
Mvh. Britt
Jeg vil også tro at det her er snakk om samme Ole Olsen ved de to ekteskapene.
Tror at presten har hatt det travelt. Jeg synes handskriften er veldig lik den som er i kirkebøkene for Lyngen i samme tidsperiode. Der finnes det også en del feilskriving.
Hvis presten hadde både Skjervøy og Lyngen prestegjeld kan en forstå om det ble litt feil av og til.
Jeg tror det er to Ole Svendsen i 1801.
Fant denne Ole , uegte , døpt 22.4.1792., mor Chirsten Nilsdtr. , Oxfjord og far Svend Olsen Oxfjordvannet.
Det er nok han som er pleiebarn på Lervog. Der heter kona Kirsten Nilsdtr. så det kan være den rette mora hans.
Det andre paret Svend Nilsen og Kirsten Andersdtr. fikk sin sønn Ole den 16.3.1791.
Mvh. Britt
-
- Sted: GREÅKER
Hei.
Dette blir vel fra feil ende, og kanskje helt uinteressant - men likavel;
I 1843 og 1846 konfirmeres to unge i Talvik;
1843; 18 årige Berit Anna Olsdatter med fødested Skjervø Sogn. Hennes fars navn er Ole Svendsen. Vaks. 1831 av Bjerke i Lyngen.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030577.jpg
1846; 19 årige Peder Olsen med fødested Skjervø. Foreldre: Ole Svendsen og Marith Andersdatter. Vaks. af Høstmark.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030589.jpg
Mvh. Lillian
Dette blir vel fra feil ende, og kanskje helt uinteressant - men likavel;
I 1843 og 1846 konfirmeres to unge i Talvik;
1843; 18 årige Berit Anna Olsdatter med fødested Skjervø Sogn. Hennes fars navn er Ole Svendsen. Vaks. 1831 av Bjerke i Lyngen.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030577.jpg
1846; 19 årige Peder Olsen med fødested Skjervø. Foreldre: Ole Svendsen og Marith Andersdatter. Vaks. af Høstmark.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030589.jpg
Mvh. Lillian