Finnes oversikt over "borgere av Kristiania"
Moderator: MOD_Oslo
-
- Sted: SKI
Finnes oversikt over "borgere av Kristiania"
Jeg finner bl.a. min tip tip Arne Grue som i 1806 som borger av Kristiania kjøper er eiendom på Nordstrand i Aker.
Han var Høker og vognmand og tydeligvis borger.
Finnes det noen oversikt over nevnte borgere for tidsperioden 1780-1820 ?
Leif
Han var Høker og vognmand og tydeligvis borger.
Finnes det noen oversikt over nevnte borgere for tidsperioden 1780-1820 ?
Leif
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Finnes oversikt over "borgere av Kristiania"
Hei!
Når jeg lurer på om noe finnes, tar jeg en titt på
http://www.disnorge.no/genress
det gjorde jeg nå også, og se her.
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=100140
under "annet"
fant jeg masse fint:
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=101280
bl.a. en Borgerbok... hvor en Ole Arnesen Grue er nevnt i hvertfall
Borgerbok - Grue
Lykke til!
Når jeg lurer på om noe finnes, tar jeg en titt på
http://www.disnorge.no/genress
det gjorde jeg nå også, og se her.
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=100140
under "annet"
fant jeg masse fint:
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=101280
bl.a. en Borgerbok... hvor en Ole Arnesen Grue er nevnt i hvertfall
Borgerbok - Grue
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
-
Hei Laila!
Tusen takk for god hjelp. Jeg fant både Arne Grue og noen Baarstad som jeg følger opp.
Men, jeg står litt fast mht husnummer i 1787-fortegnelsen her: Oslo
Når det gjelder Arne Grue, bor han altså i Fjerdingen i hus nr 88 i 1787, mens jeg har ham i Ft1801 i Vognmandsgaden - gard nr 283 i Vaterland.
Kan det være samme sted ????
mvh
Leif
Tusen takk for god hjelp. Jeg fant både Arne Grue og noen Baarstad som jeg følger opp.
Men, jeg står litt fast mht husnummer i 1787-fortegnelsen her: Oslo
Når det gjelder Arne Grue, bor han altså i Fjerdingen i hus nr 88 i 1787, mens jeg har ham i Ft1801 i Vognmandsgaden - gard nr 283 i Vaterland.
Kan det være samme sted ????
mvh
Leif
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei!
Fjerdingen var opprinnelig forstadsbebyggelse nord for Vaterland, og ble innlemmet i byen i 1839. Christian Kroghs gate het tidligere Fjerdingens gate. (til 1896). (kilde Oslo Byleksikon)
Så, jeg tror ikke Vognmannsgata og Fjerdingen var det samme
Den lå på Vaterland, fra Jernbanegata til Brugata (ved Vaterlands bru) - Den ble også kalt Sagbankgaden og senere Søberggangen.
Anbefaler anskaffelse av Oslo Byleksikon dersom du har mye slekt i Oslo, det er til utrolig hjelp når du jobber med gater og annet der.
Fjerdingen var opprinnelig forstadsbebyggelse nord for Vaterland, og ble innlemmet i byen i 1839. Christian Kroghs gate het tidligere Fjerdingens gate. (til 1896). (kilde Oslo Byleksikon)
Så, jeg tror ikke Vognmannsgata og Fjerdingen var det samme
Den lå på Vaterland, fra Jernbanegata til Brugata (ved Vaterlands bru) - Den ble også kalt Sagbankgaden og senere Søberggangen.
Anbefaler anskaffelse av Oslo Byleksikon dersom du har mye slekt i Oslo, det er til utrolig hjelp når du jobber med gater og annet der.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
Hei Laila!
Tusen takk for fullstendig og informativt svar.
mvh
Leif
Ps. Fikk du en privat melding fra meg i juli ?
Tusen takk for fullstendig og informativt svar.
mvh
Leif
Ps. Fikk du en privat melding fra meg i juli ?
I Statsarkivet i Oslo, Christiania magistrat, ligger Christianias borgerbok fra 1800 og utover. Pent håndskrift. Meg bekjent ikke digitalisert, men egnet for det.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
Hei
Takk for henvisning til Magistrat-arkivet. Jeg må nok snart til Statsarkivet, skjønner jeg. Jeg har også et par andre "problemer" som jeg håper på svar til der, bl.a. noen skifter etter borgere i Christiania i 1780-1790 årene.
Jeg har jobbet mye for å finne dåp og aner til Arne Grue trolig født 1755 (Arne Pedersen Grue er brukt ved barna dåp). Jeg har gjennomsøkt alle kirkebøkene i Oslo fra ca 1738 til 1780 med relativt negativt resultat. Jeg har sjekket dåp, konfirmasjon, forlovelser og vielser og dødsfall. Der har jeg funnet en Ole Arnesen Grue vielse i 1762 - han i 2. ekteskap som jeg en stund trodde kunne være faren, men når "Pedersen" dukket opp, gikk den teorien i vasken. I Arne Grues to barns dåp er 3 stk Pedersen faddere, nemlig Karen Pedersen, Xtofer Pedersen og Halvor Pedersen, men ingen Grue.
Jeg har sjekket alle Arne Pedersen som jeg har funnet konfirmert i Christiania, men de 2-3 som passer med alder synes ikke å passe helt mht sted. En av dem dukker opp gjentagne ganger samtidig med Arne Grue i div dåp ut fra 1780 og ut over begynnelsen av 1800-tallet. Da gjenstår mulig de to andre, men Arne Grue kan jo også ha kommet utenfra.
Jeg forsøker meg på teorien om at Arne Pedersen (det var faktisk flere på Vaterland med samme navn) var årsaken til at han gikk over til å kalle seg Arne Grue. Grue må ha vært der han bodde eller kom fra. I Christiania har jo også Grue og Gruegata mm eksistert lenge før på 1700-tallet. Er dette riktig tenkt ?
mvh
Leif
Takk for henvisning til Magistrat-arkivet. Jeg må nok snart til Statsarkivet, skjønner jeg. Jeg har også et par andre "problemer" som jeg håper på svar til der, bl.a. noen skifter etter borgere i Christiania i 1780-1790 årene.
Jeg har jobbet mye for å finne dåp og aner til Arne Grue trolig født 1755 (Arne Pedersen Grue er brukt ved barna dåp). Jeg har gjennomsøkt alle kirkebøkene i Oslo fra ca 1738 til 1780 med relativt negativt resultat. Jeg har sjekket dåp, konfirmasjon, forlovelser og vielser og dødsfall. Der har jeg funnet en Ole Arnesen Grue vielse i 1762 - han i 2. ekteskap som jeg en stund trodde kunne være faren, men når "Pedersen" dukket opp, gikk den teorien i vasken. I Arne Grues to barns dåp er 3 stk Pedersen faddere, nemlig Karen Pedersen, Xtofer Pedersen og Halvor Pedersen, men ingen Grue.
Jeg har sjekket alle Arne Pedersen som jeg har funnet konfirmert i Christiania, men de 2-3 som passer med alder synes ikke å passe helt mht sted. En av dem dukker opp gjentagne ganger samtidig med Arne Grue i div dåp ut fra 1780 og ut over begynnelsen av 1800-tallet. Da gjenstår mulig de to andre, men Arne Grue kan jo også ha kommet utenfra.
Jeg forsøker meg på teorien om at Arne Pedersen (det var faktisk flere på Vaterland med samme navn) var årsaken til at han gikk over til å kalle seg Arne Grue. Grue må ha vært der han bodde eller kom fra. I Christiania har jo også Grue og Gruegata mm eksistert lenge før på 1700-tallet. Er dette riktig tenkt ?
mvh
Leif
Gruegata (tidligere Gruegaten) ble navngitt 1879 etter Grueløkken, som lå på samme sted, og Grueløkken er oppkalt etter eieren, vognmand Ole Grue.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
Takk for opplysningen om Gruegata.
Jeg ser jo at Schrøderløkka skiftet navn etter den nye eieren vognmann Ole Grue. Det må være "min" vognmann Ole Arnesen Grue (født 1781) og sønn av vognmann og høker Arne Pedersen Grue (født ca 1755) - som jeg leter etter opphavet til. Både Arne P. Grue og sønnen var ganske velstående og hadde flere eiendommer fra rundt 1806, også i Aker.
Byskatten i Christiania 1687 har en Ole Olsen Grue som kan være en forfader.
Jeg har forøvrig ikke funnet dødsdato for hverken Ole Arnesen Grue eller faren ennå.
Jeg ser jo at Schrøderløkka skiftet navn etter den nye eieren vognmann Ole Grue. Det må være "min" vognmann Ole Arnesen Grue (født 1781) og sønn av vognmann og høker Arne Pedersen Grue (født ca 1755) - som jeg leter etter opphavet til. Både Arne P. Grue og sønnen var ganske velstående og hadde flere eiendommer fra rundt 1806, også i Aker.
Byskatten i Christiania 1687 har en Ole Olsen Grue som kan være en forfader.
Jeg har forøvrig ikke funnet dødsdato for hverken Ole Arnesen Grue eller faren ennå.