My granfathers brother Olaf Kristian Engvik was born 11th May 1882 in Bremsnes, Averøy - not far from Kristiansund, Møre og Romsdal, Norway . He lived in Kristiansund in 1887 and became a sailor, engineer and donkeyman, and we know he sailed on different steamers from Hull in England between 1917 and 1920. Maybe he lived in Hull.
If anyone can find out something about him, please let me know!
Roger Engvik, Ålesund, Norway
Olaf Kristian Engvik, sailor
Moderator: MOD_Emigranter
- Roger Johan Engvik
- Sted: ÅLESUND
- Kontakt:
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Olaf Kristian Engvik, sailor
Hei Roger!
Ser han ankom Ellis Island flere ganger som sjømann.
Men hva er det du egentlig lurer på? Det er lettere med konkrete spørsmål. Men - det er jo og vanskelig jo nyere opplysninger man ønsker.
Og hvorfor tror du han bodde i Hull? Det står kun Norway/Norwegian på alle manifestene, ingen indikasjoner på at han hadde bopel der. Men det kan selvsagt hende allikevel.
Ser han ankom Ellis Island flere ganger som sjømann.
Men hva er det du egentlig lurer på? Det er lettere med konkrete spørsmål. Men - det er jo og vanskelig jo nyere opplysninger man ønsker.
Og hvorfor tror du han bodde i Hull? Det står kun Norway/Norwegian på alle manifestene, ingen indikasjoner på at han hadde bopel der. Men det kan selvsagt hende allikevel.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Roger Johan Engvik
- Sted: ÅLESUND
- Kontakt:
Det jeg egentlig lurer på - konkret - er hvor han døde og når. En yngre bror av ham som døde i fjor mente på at han hadde hørt at han bodde i Hull. Jeg har også funnet hans seilingsregistreringer på Ellis Island.
I should like to know where he lived and died and when. A younger brother (died last year in Ålesund) said that he maybe lived in Hull, England, but he was not sure..
Roger
I should like to know where he lived and died and when. A younger brother (died last year in Ålesund) said that he maybe lived in Hull, England, but he was not sure..
Roger
- Kontakt:
Ok - det snevrer jo inn noe.
Jeg vil vel kanskje tro at det finnes kilder på Riksarkivet eller i statsarkivet.
Kanskje du bør kontakte disse institusjonene, så får du i hvertfall vite om han fortsatte å seile med norsk pass. Vet ikke noe om disse kildene, men det er verdt å undersøke i hvertfall.
Kanskje noen kan fortelle litt om kilder om sjøfolk. En annen mulighet er jo å sjekke med sjømannsforbund og sånne organisasjoner, kanskje de kan hjelpe deg?
Dersom han døde i utlandet, men var norsk statsborger, så skulle det meldes til Norge. Har sett dette når det gjelder dødsfall i USA. Tror dette skulle meldes til det norske Utenriksdepartementet. Dette får du og svar på på Riksarkivet.
Jeg vil vel kanskje tro at det finnes kilder på Riksarkivet eller i statsarkivet.
Kanskje du bør kontakte disse institusjonene, så får du i hvertfall vite om han fortsatte å seile med norsk pass. Vet ikke noe om disse kildene, men det er verdt å undersøke i hvertfall.
Kanskje noen kan fortelle litt om kilder om sjøfolk. En annen mulighet er jo å sjekke med sjømannsforbund og sånne organisasjoner, kanskje de kan hjelpe deg?
Dersom han døde i utlandet, men var norsk statsborger, så skulle det meldes til Norge. Har sett dette når det gjelder dødsfall i USA. Tror dette skulle meldes til det norske Utenriksdepartementet. Dette får du og svar på på Riksarkivet.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
slettet mitt eget innlegg - 1918-manifestet var allerede på EllisIsland, jeg er bare blinde
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen