Tips til intervju av eldre slektninger?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj05039
Sted: HøNEFOSS

Tips til intervju av eldre slektninger?

Legg inn av gj05039 » 17. mai 2007 kl. 20.32

Jeg er så heldig at jeg har en oldemor på 96 år, hun er sprek(til alderen) og klar i toppen.

Jeg har mange ganger spurt henne om slekten vår, og hun forteller villig. Jeg prøver å skrive ned alt hun forteller meg. Hun husker så langt tilbake at hun husker en av sine egne oldemødre, så det er en del hun kan fortelle meg. Jeg har sikkert tusenvis av spørsmål, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem systematisk. Hva er det lurt å spørre om? Trenger tips, jeg blir nesten litt overivrig, og det er jo litt lettere når man har noe konkret å gå ut i fra.

Er det forresten lurt å bruke diktafon? Tenkte kanskje det hadde lønnet seg å investere i en. Har flere andre eldre slektninger også, som jeg kunne tenke meg å spørre om familien vår, men siden hun er den eldste har jeg funnet ut at det lønner seg å begynne der.

Med vennlig hilsen
Mari

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Tips til intervju av eldre slektninger?

Legg inn av Tore Kristiansen » 18. mai 2007 kl. 10.52

I boka På sporet av deg selv av Tore Strømøy og Finn Karlsen finner du mange tips om hvordan du skal intervjue eldre slektninger. :)

Du rekker aldri å skrive ned det du hører, så du må ta opp intervjuet. Det beste er nok video, men ikke alle vil snakke da. Diktafon trenger du ikke kjøpe. Bruk heller en mp3-spiller med opptaksmuligheter. Det er like bra, og langt billigere enn diktafon med digitalt opptaksutstyr. (Jeg kjøpte en slik diktafon et halvt år før mp3-spillerne kom, og betalte 6 ganger mer for den enn en mp3-spiller. Men farmor hadde dødd i mellomtida, så det var verdt det. ) Du får da opptaket på et digitalt medium og kan legge det inn på datamaskina. Mulighetene for gjenbruk av opptaket er langt større da.
:) Tore

gj05039
Sted: HøNEFOSS

Legg inn av gj05039 » 18. mai 2007 kl. 11.23

Tusen takk for svar, Tore! :D

Kanskje jeg skal investere i den boken. Jeg blir liksom så ivrig at jeg har 1000 spørsmål inni hodet, men det er så vanskelig å få stilt de. Dessuten er jeg redd for å slite ut min kjære oldemor med å stille alle spørsmålene på en gang :)

mp3 spiller ja, det kan jo gå an. Har bare hørt fra noen at lydkvaliteten ikke er like bra, men det kommer sikkert an på hva slags spiller man kjøper. Jeg har videokamera, men da vil jeg tro jeg skremmer henne fra å snakke :) Dessuten syntes jeg lyd- og bildekvaliteten er litt dårlig på det.

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 18. mai 2007 kl. 22.10

hei
Har god erfaring med videokamera, sett det på et stativ sett det på, så setter du deg selv, kamraet er snart glemt.
Er lyden for dårlig kjøp en ekstern mikrofon eller pad og legg på bordet så går det bra.
Dessuten får du et bilde også, det er uvurdelig for ettertiden.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 19. mai 2007 kl. 9.58

Her hersker det vel ingen tvil? skaff deg et digitalt videokamera. På den måten får du bevart både bilder, bevegelser og lyd av oldemoren din. Og som Vidar sier - ha også en ekstern mikrofon. Mitt videokamera har dessverre ikke mulighet for ekstern mikrofon, og det savner jeg sterkt. Tore nevner også mp3-spiller. Ikke dumt å ha en mp3-spiller liggende på bordet i tillegg til at du filmer praten.

Hva slags type videokamera man bør ha krever nok en lengre debatt (og ender stort sett opp i at folk er uenige), men jeg anbefaler et kamera hvor man kan skifte ut mediet (kassett eller plate). Da er det ihvertfall enklere å fortsette praten selv om kassetten eller platen er full - man bare setter inn nytt.

La praten flyte naturlig og det utroligste kommer fram og blir bevart :)

Lykke til, for dette blir nok bra :)

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 19. mai 2007 kl. 10.40

Det finnes sikkert lister over tema som du kan spørre om, både innen slekt og andre ting.
Jeg er ikke ekspert, men når jeg sier til folk at de skal intervjue de eldre i slekta nevner jeg disse stikkordene for å få hjelp til å dra samtalen i gang:

Innen slektsforskning, og det gjelder hver person hun husker:
fødsel
dåp
konfirmasjon
bryllup
død
gravferd

Andre gode samtaletema:
julefeiring
sommerferie
krigsårene 1940-45

Hverdagsting:
vann
lys
klær
hest, båt, bil

.. listen er uendelig lang :)

Lykke til!

PS: I medlemsbladet Salten slekt nr 2/2001 hadde vi en artikkel av Gunnar Nordberg med tips for gjennomføring av et strukturert intervju av personer født i mellomkrigstiden (eller eldre sjølvsagt).
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 20. mai 2007 kl. 0.29

Får lyst til å fylle på lista med noen tilfeldige momenter:

Mat
Venner
Skole
Sport
Avisomtale
Spesielle personer man har møtt
Spesielle opplevelser
Militærtjeneste
Gamle dokumenter/kart
Gamle ting
Egenproduserte ting/dokumenter
Bosteder

etc,etc...

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 20. mai 2007 kl. 10.21

En fin samtale-åpner er gamle fotoalbum.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 27. mai 2007 kl. 21.56

Et viktig punkt må være - hva levde man av? Arbeid - arbeidsgiver - arbeidssted.

Bosteder er nevnt. For egen del synes jeg det er fint å få opplysninger om hvor folk bodde, ikke bare navnet på stedet/garden, men hvor det lå og hvordan navnet ble uttalt fra gammelt. Særlig interessant å få opplysning om bosteder som er borte i dag.

I samme gate er det også interessant, i forbindelse med personnavn, å få høre hvordan de ble uttalt lokalt.

21592
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av 21592 » 13. mars 2008 kl. 20.09

Tusen takk for svar alle sammen! Har ikke sett at det hadde kommet så mange svar før i dag :oops: Her var det flere ting som jeg enda ikke har tenkt på.

Litt treg, foreløpig har det gått mye i papir og blyant men jeg har også klart å få med meg videokameraet mitt og har en egen kassett med opptak av samtaler mellom meg og oldemor om slekt og livet før i tiden.

Jeg er så ufattelig takknemlig(og det er så klart ikke bare pga. min interesse for slektsforskning) for at hun har helsen og psyken i behold, hun fyller straks 97 år så hun har opplevd utrolig mye og har mye å fortelle.

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 14. mars 2008 kl. 15.38

Hei alle sammen,

Her var det nok gode tips til å fyll et medlemsmøte. :D
Mange takk.
Skal tro om ikke multimedia bør bli et tema på høsten.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»