Liabø: Paul Olsen, bruker 1843

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj01503
Sted: VALNESFJORD

Liabø: Paul Olsen, bruker 1843

Legg inn av gj01503 » 5. mai 2007 kl. 8.28

Jeg har tidligere hatt et innlegg liggende under Surnadal om Ole Paulsen (f. ca. 1850).

Nå er jeg kommet et stykke videre da kirkebok for Bodø by nylig er scannet og lagt på nettet for det aktuelle tidsrom. Vielsen skjedde i Bodø for Ole og kona Anna Gurine Melkild 6. jan. 1876. Her står det at faren til Ole het Paul Olsen og at han var født på Halsø i Stangvik (tror jeg det står).

Er det noen som drar kjensel på noe her? Jeg er jo ute etter når Paul levde og hvem han var gift med og hvem foreldre hans igjen var osv.

Hermod Moursund

(Moderator har endret tittelen i emnet 5/5 2007. tk)

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Halsø i Stangvik: Paul Olsen (f. ca. 1825)

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 5. mai 2007 kl. 10.38

Hei

Tillater meg å lage lenke til svarene du fikk på samme temaet påBrukerforum på Digitalarkivet.
Her kom det frem at fam. bodde på Liabø og da kan det være lettere for de som sitter med bygdeboka å finne familien.

Mvh
Britt Iren

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. mai 2007 kl. 11.47

Lenke til vielsen i Bodø i 1875 og den samme vielsen i klokkerboka.

Lenke til emnet i Surnadal.

I Halsaboka bind 4 side 61 på garden Smetrøa-Liabø står det kun følgende:

Bruker 1: Paul Olsen 1843-1844
Smetrøa var første husmannsplass under Nistu. Plassen ble 19. juni 1843 bortfesta til Paul Olsen og kone.

Bruker 2: Lars Jensen 1844-1866
Allerede 21. juni 1844 ble plassen festa til Lars Jensen og kone Else Kristoffersdatter.
-------------------------
Altså svært lite hjelp å få der. Kanskje det står om familien andre steder i Halsabøkene?
:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. mai 2007 kl. 13.17

Da har jeg lyst til å spekulere litt. Jeg finner ikke vielsen til Paul Olsen og Sigri i Stangvik på FS, og det synes jeg er litt rart. Så søkte jeg litt omkring og fant denne vielsen i Oppdal i 1831.

Deretter fant jeg denne dåpen i Meldal, Marit nr 20 med foreldre Poul Olsen Rønningen fra Oppdal og kone Sigri Olsdatter. Denne Marit finner jeg igjen som konfirmert i Halsa i 1849 med foreldre Paul Olsen Rønningen og Sigri Olsdatter af Oppdal. Så det må være samme person som blir konfirmert i Halsa som ble døpt i Meldal. Rønningen kan være et gardsnavn fra Oppdal.

På FS/IGI finner jeg at et par som heter Paul Olsen og Sigri Olsdatter døper disse barna i Halsa: Guri i 1837,
Guri i 1841, og Ole i 1844.

Den eldste Guri døde kanskje, slik at neste datter ble oppkalt?
Guri f 1841 som konfirmert i Halsa i 1857 som nr 29. Foreldre Paul Liabøe og Sigri Olsdatter. Det er kanskje denne
Guri som er tjenestepike på indre Vågland i FT1865.

Britt Iren har jo allerede laget lenke til mange av disse informasjonene allerede, men for å få dem på samme sted har jeg lagt dem her også. Det kan være lettere å se sammenhengen da. Ole konfirmasjon i 1858 som nr 17

Britt Iren fant jo også at Ole står i utflyttingslista i 1861 som nr 1, og han skulle til Oppdal. Kanskje ikke så rart hvis foreldrene kom derifra.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 5. mai 2007 kl. 13.33

At Ole har gardsnavnet Liabø ved konfirmasjon i 1858, skulle vel bety at de fortsatt bor der??

Mvh
Britt Iren

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. mai 2007 kl. 13.49

Jeg leita litt mer, siden jeg var så godt i gang tidlig lørdag ettermiddag. :)

I FT1865 var det 37 stk som bodde i Stangvik prestegjeld og som har Oppdal som fødested.

Jeg fant denne familien på Liabø. Semund Olsen, 65 år og kone Mari Olsdatter 62 år, begge født i Oppdal.

Disse finner jeg igjen som brukere på Nistu-Liabø i Halsaboka bind 4 side 52:

"Bruker 1. Ole Olsen 1830-1839
Kring 1830 var Rasmus Jonsen Klætten eier av 20 ml. i Liabøen, trolig dette bruk. Bruker var Ole Olsen, som var g. med Guri Sæmundsdatter f. 1778, d. 19. mars 1850.
Den 1. august 1839 solgte Rasmus J. Klætten disse 20 marklag til Sæmund Rønningen fra Oppdal, f. 1805. Kjøpesummen var 200 spd. og kår til den tidligere bruker Ole Olsen og k. Guri Sæmundsdatter.
Sæmund Olsen lånte 100 spd. i 1842 av Hans R. Klætten for å dekke endel av kjøpesummen.

Bruker 2. Sæmund Olsen Rønningen 1839-1855
Sæmund Olsen og Marie Olsdatter f. 1806 fra Oppdal hadde såvidt en vet 4 barn:
B 1-4:
B 1. Ildri f. 1835
B 2. Ole f. 1841
B 3. Sigrid f. 20. april 1842. Konfirmert 4. juli 1858, hennes lagnad er ikke kjent.
B 4. Guri f. 1843, g. med Martinus Stavarhaugen f. 12. januar 1844 under Inner Vågland.
Guri Sæmundsdatter satte senere opp en stue i Linåkerbakken, også kalt Myra fordi det var bløtt, og her bodde hun."

------------------------------------------------
Når du sjekker kirkeboka og IGI etter disse barna, så står noen med andre fødselsår der, og det kan vel være et kjennetegn på kvaliteten i Halsabøkene til Nils M. S. Vaagland, dessverre. Ole f. 1842 finner jeg ikke, men jeg har bare sjekket IGI og ikke kirkeboka.
----------------------------------------------
Men det kan umulig være en tilfeldighet at det på Liabø i Halsa finnes en Sæmund Olsen Rønningen og en Paul Olsen Rønningen samtidig, og begge fra Oppdal. De må være brødre. Jeg foreslår at du leter etter dem i Oppdal og ser hva du finner der. :) Det passer jo også svært godt at Paul Olsen får en husmannsplass under Nistua.

Kanskje du finner Paul Olsen og Sigri Olsdatter som død i Halsa, eller utflyttet fra Stangvik prestegjeld, siden det ikke ser ut til at de bor i Halsa i FT1865.

Om det er noen slektsforbindelse mellom de første og andre brukerne i Nistu står det ikke noe om i Halsabøkene, men det kan jo også være en mulighet for at Ole Olsen og Guri Sæmundsdatter også kom fra Oppdal. Aldersmessig passer de jo til å være foreldrene til Sæmund. Det kan jo være verdt å undersøke. :)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. mai 2007 kl. 14.14

Hei Britt Iren, jeg holdt på å lage mitt neste innlegg da du la inn ditt.

Det trenger ikke bety at han fortsatt bodde på Liabø ved konfirmasjonen, fordi presten kan han gjenbrukt opplysningene fra dåpen. Det ser du jo ved konfirmasjonen til søstra, Marit i 1849. Der står foreldrene med samme opplysninger som ved dåpen i Meldal.

I disse kirkebøkene for Halsa har jeg også funnet at noen av og til står med oppført med et gardsnavn selv om de ikke bor der. Det gjelder spesielt innerstfamilier som ikke har noen fast plass eller gard. Hos en familie, mine egne aner, står de oppført med gardsnavnet Betten selv om de ikke bodde der.

Så min erfaring med kirkebøkene med Halsa er at oppføringa ved konfirmasjonen til Ole Paulsen ikke kan brukes som et bevis på at han bodde på Liabø da. Dessverre.

gj01503
Sted: VALNESFJORD

Legg inn av gj01503 » 6. mai 2007 kl. 8.53

Tusen hjertelig takk for opplysningene. Kom hjem i går kveld og så hvor stor hjelp dere har vært til fremdriften av dette.

Vi får lete videre i Oppdal... Takk igjen. Om hodene arbeider videre, kan dere gjerne frmidle det videre.

Hermod

Svar

Gå tilbake til «Halsa»