Hei.
Det er noe jeg strever med å finne ut av som kanskje noen i Kristiansundsområdet kan hjelpe meg med.
I ei fødselsdagbok som jeg har arvet etter min avdøde bestemor, er det flere personer med navnet Mølgaard. Dette er personer som jeg relaterer til slekta vår derfra. Jeg har søkt etter Marius Mølgaard f.1886 og Jenny Mølgaard født samme år, uten å finne noe! Jeg mener å ha hørt av "de gamle" at navnet kan ha Dansk opprinnelse. Likedan finner jeg navnet Gerner i boka, kanskje det også kan være utenlands fra?
Mvh. Elisabeth Storvik Størseth
Navnet Mølgaard fra Kristiansund ?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Re: Navnet Mølgaard fra Kristiansund ?
Hei Elisabeth.
Har egentlig ikke noe svar på det du spør om, men fant 2 personer Mølgaard i Stavanger i FT 1900 og mannen er født i Romsdal
Kan jo gi en pekepinn muligens: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 18368#ovre
Har du ikke noe farsnavn på disse to født i 1886
Har egentlig ikke noe svar på det du spør om, men fant 2 personer Mølgaard i Stavanger i FT 1900 og mannen er født i Romsdal

Kan jo gi en pekepinn muligens: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 18368#ovre
Har du ikke noe farsnavn på disse to født i 1886

Lillian Kristiansen
Hei Lillian.
Takk for respons. Skal se nærmere på disse. Må finne ut hvor Groven i Romsdal er i forhold til Kristiansund kanskje?
Slektsforskning er ikke lett, spesielt når man føler at man har for mange løse tråder innimellom.
Mvh. Elisabeth
Takk for respons. Skal se nærmere på disse. Må finne ut hvor Groven i Romsdal er i forhold til Kristiansund kanskje?
Slektsforskning er ikke lett, spesielt når man føler at man har for mange løse tråder innimellom.
Mvh. Elisabeth
Hei igjen Elisabeth.
Skal ikke være "Lett"
Du må nok regne med at utfordringene vil stå i "KØ"
Prøvde å søke på: http://www.hvor.no/
Fikk ikke tilslag på Groven på Møre, men skrivemåter er jo så mangt i Sekundære kilder og FT er jo det. Kan være Graven, Grav og Grov også.
Håper det kommer inn noen som kejnner navnet Mølgaard. Amund kan jo ha fått det navnet i senere tid - er ikke sikkert han har det fra fødselen i ca.1854.
Det er jo et mye brukt navn i Danmark, men har vel også kommet til Norge da
Har du ingen formening om hvor i slekta di disse to f.1886 hører hjemme?
Er ikke lokalkjent i Kristiansund - har vært der flere ganger, men det hjelper ikke stort i denne sammenheng. Om dette navnet Mølegaard er et slektsnavn så kan det jo hende det er noen som heter det i Kristiansunds området i dag også - kanskje Telefonkatalog kan si noe om det?
Jeg gjorde et søk på Mølgaard og det er 2 ektepar i Kristiansund som bærer det etternavnet i dag.
Den ene er født i 1947, men jeg kan ikke oppgi de navn her - sender PM til deg.
Kanksje du kan ringe han og spørre om dette er kjente navn i hans slekt
Er du heldig er han positiv
Skal ikke være "Lett"

Prøvde å søke på: http://www.hvor.no/
Fikk ikke tilslag på Groven på Møre, men skrivemåter er jo så mangt i Sekundære kilder og FT er jo det. Kan være Graven, Grav og Grov også.
Håper det kommer inn noen som kejnner navnet Mølgaard. Amund kan jo ha fått det navnet i senere tid - er ikke sikkert han har det fra fødselen i ca.1854.
Det er jo et mye brukt navn i Danmark, men har vel også kommet til Norge da

Har du ingen formening om hvor i slekta di disse to f.1886 hører hjemme?
Er ikke lokalkjent i Kristiansund - har vært der flere ganger, men det hjelper ikke stort i denne sammenheng. Om dette navnet Mølegaard er et slektsnavn så kan det jo hende det er noen som heter det i Kristiansunds området i dag også - kanskje Telefonkatalog kan si noe om det?
Jeg gjorde et søk på Mølgaard og det er 2 ektepar i Kristiansund som bærer det etternavnet i dag.
Den ene er født i 1947, men jeg kan ikke oppgi de navn her - sender PM til deg.
Kanksje du kan ringe han og spørre om dette er kjente navn i hans slekt

Er du heldig er han positiv

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Vedrørende de Mølgaard i Stavanger og det at de kommer fra Groven i Romsdal, så søkte jeg på Groven og fikk en pekepinn om at det kan ha med Elnesvågen i Fræna å gjøre. Jeg får bare nøste videre og se. Angående navnene på flere Mølgaarer fra fødselsdagboka, så er det nok slektninger av oss på min oldemors side. Men hvordan det henger sammen har jeg ikke klart for meg.
Takk for respons og tips.
Mvh. Elisabeth
Vedrørende de Mølgaard i Stavanger og det at de kommer fra Groven i Romsdal, så søkte jeg på Groven og fikk en pekepinn om at det kan ha med Elnesvågen i Fræna å gjøre. Jeg får bare nøste videre og se. Angående navnene på flere Mølgaarer fra fødselsdagboka, så er det nok slektninger av oss på min oldemors side. Men hvordan det henger sammen har jeg ikke klart for meg.
Takk for respons og tips.
Mvh. Elisabeth
Hei Lillian.
Tipsene du ga meg førte frem. Nå har jeg funnet ut av en hel masse ting angående relasjonen til Mølgaardnavnet. Jeg tok kontakt med en av dem du foreslo og vedkommende kunne gi opplysninger og bekrefte at navnet stammet fra Danmark og hvordan det kommer inn i min anerekke.
Mvh. Elisabeth
Tipsene du ga meg førte frem. Nå har jeg funnet ut av en hel masse ting angående relasjonen til Mølgaardnavnet. Jeg tok kontakt med en av dem du foreslo og vedkommende kunne gi opplysninger og bekrefte at navnet stammet fra Danmark og hvordan det kommer inn i min anerekke.
Mvh. Elisabeth