RTF-fil som vedlegg?

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

RTF-fil som vedlegg?

Legg inn av dn10731 » 14. mars 2007 kl. 19.14

Hei.
I gruppa "Etterlysninger" hender det jeg kommer over etterlysninger av forfedrene til personer, som også er mine egne aner. Da ville det vært enkelt å få slektsprogrammet til å lage en RTF-fil, og så lagt den inn som vedlegg i svaret. Men- -. her har jeg et spørsmål.

Spørsmål: Alle som åpner dette RTF-vedlegget, kan vel fritt redigere det dersom de ønsker? Sett at en "spøkefugl" fant det for godt å redigere litt. Han kunne vel forandre navnet Ole Olsen til Gudbrand Gråstein e.l., dersom han ønsket?

Hvis så er rett, kan jeg jo styre unna dette problemet, ved å merke all tekst i dokumentet,
ikke lage vedlegg utav det, men kopiere det inn i svaret (Ctrl + V). Men nu lager jeg meg et nytt problem:

Et såpass stort dokument som f.eks. rundt 15 A-4 sider egner seg vel ikke til å legge inn i noe svar?

Mvh Ellef Ellefsen.

dn06606
Site Admin

Re: RTF-fil som vedlegg?

Legg inn av dn06606 » 14. mars 2007 kl. 19.48

Om du svarer ved å lime inn innholdet som tekst i en vanlig svarmelding eller ved å legge innholdet i et vedlegg (f.eks. RTF) til svarmeldingen spiller teknisk sett liten rolle når det gjelder andres mulighet for å kopiere og å endre på innholdet.

I begge tilfelle vil den kopien av informasjonen du har lagt i Slektsforum være rimelig godt beskyttet mot å bli "tuklet" med. Det er bare du selv og moderatorer/administratorer som har mulighet til å røre din melding, og de siste har retningslinjer som sterkt begrenser muligheten for nettopp det.

Men uansett om du legger informasjonen direkte i meldingen eller i et vedlegg er det jo lett for hvemsomhelst å kopiere informasjonen derfra, og å lage en ny fil eller melding basert på innholdet.

Denne problemstillingen er jo ikke spesiell for Slektsforum.
mvh Jan

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: RTF-fil som vedlegg?

Legg inn av dn10731 » 14. mars 2007 kl. 21.49

Hei. Takk for svaret.
Jeg la inn en RTF-fil for et par dager siden. Da jeg åpnet den, viste det seg jeg også kunne redigere den. Trodde derfor alle som åpnet den kunne gjøre det samme.

Fårstår av svaret at jeg, heldigvis, tok feil. (Fila er forresten slettet nå, og lagt inn i en PM melding).

Mvh Ellef.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»