Etterslekt Andreas Danielsen, Eggum, født 1853 Rødøy
Moderator: MOD_Nordland
Etterslekt Andreas Danielsen, Eggum, født 1853 Rødøy
Jeg søker etterkommere etter min oldefars bror Andreas Danielsen, født 1853 Rødøy.
Han bodde som voksen på Eggum, og druknet utafor der i 1899. Han var gift med
Sofie Hansen, og hadde tre døtre,-AGNETE, DINA OG KASBARA født henholdsvis 1889,
1892 og 1896. VET NOEN DER UTE OM DISSE TRE HADDE BARN?
Han bodde som voksen på Eggum, og druknet utafor der i 1899. Han var gift med
Sofie Hansen, og hadde tre døtre,-AGNETE, DINA OG KASBARA født henholdsvis 1889,
1892 og 1896. VET NOEN DER UTE OM DISSE TRE HADDE BARN?
-
- Sted: BODØ
Re: Etterslekt Andreas Danielsen, Eggum
Kaspara døde trolig ugift i 1971 mens søsteren Agnete ble gift. Jeg finner ikke noe om den siste søsteren.
Her er familien i 1900.
Her er familien i 1900.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Takk for hjelpen. Dina kan ha flytta til farens fødested, Rødøy. Jeg har sett navnet
Dina Danielsen når jeg har bladd i kirkebøker, men på det tidspunktet visste jeg ikke at
hun tilhørte slekta vår. Hører gjerne fra deg om du finner mer.
venlig hilsen Birgith Andreassen
Dina Danielsen når jeg har bladd i kirkebøker, men på det tidspunktet visste jeg ikke at
hun tilhørte slekta vår. Hører gjerne fra deg om du finner mer.
venlig hilsen Birgith Andreassen
Hei hei Birgith
Jeg har funnet vielsen til Agnethe og Ferdinand:
29.9.1912
....og her kan jeg iallfall glede deg med at Agnete og Ferdinand fikk flere barn.
Andreas Otelius f. 22.8.1913 Dåp nr. 53
Aksel Martin Kristian f. 26.1.1915 Dåp nr. 9.
Frits Arne Lind f. 17.8.1916 Dåp nr. 69.
Sverre Arne f. 8.6.1918 Dåp nr. 26.
Beste hilsner fra Anne-Lise
Pssst Jeg ser at Dina Danielsen var fadder til iallfall et av barna
Jeg har funnet vielsen til Agnethe og Ferdinand:
29.9.1912
....og her kan jeg iallfall glede deg med at Agnete og Ferdinand fikk flere barn.
Andreas Otelius f. 22.8.1913 Dåp nr. 53
Aksel Martin Kristian f. 26.1.1915 Dåp nr. 9.
Frits Arne Lind f. 17.8.1916 Dåp nr. 69.
Sverre Arne f. 8.6.1918 Dåp nr. 26.
Beste hilsner fra Anne-Lise
Pssst Jeg ser at Dina Danielsen var fadder til iallfall et av barna

Hei igjen
Jeg kunne ikke gi meg og jammen fant jeg fire til....
Trygve f. 29.9 1921 Dåp nr. 52.
Marta Petrine Gunlaug Eltoft f. 6.10.1923 Dåp nr. 59
Bernhard Eltoft f. 2.7.1925 Dåp nr. 55
Frode Arnljot f. 3.2.1929 Dåp nr. 23
Så nå fikk du noe å boltre deg med... Lykke til
Anne-Lise
Jeg kunne ikke gi meg og jammen fant jeg fire til....

Trygve f. 29.9 1921 Dåp nr. 52.
Marta Petrine Gunlaug Eltoft f. 6.10.1923 Dåp nr. 59
Bernhard Eltoft f. 2.7.1925 Dåp nr. 55
Frode Arnljot f. 3.2.1929 Dåp nr. 23
Så nå fikk du noe å boltre deg med... Lykke til

Anne-Lise
Du må ikke glemme minstemann Svein, f. 1936
mvh
Terje Karlsen
mvh
Terje Karlsen
Andreas og Sofie hadde følgende barn; 1. Agnete Sofie 1889-1964, 2. Echoff Daniel 1890-1891, 3. Dina 1892-?, 4. Kaspara Elida 1895-1896, 5. Kaspara 1896-1971.
Agnete g.m Ferdinand Aronsen. De hadde 9 barn. Deres barn brukte Eltoft som slektsnavn.
Dina g.m Thorleif Nærbeck. De hadde barna Gunnar, Sverre, Harry og Bjørg.
Kaspara hadde barna Kitty Hansen, Arvid og Solveig Benjaminsen.
Sofie Hansen var datter til Hans Michael Johannesen (1823-1900) og Christiane Malene Juliane Mathiasdatter (1831-1914).
Hvem var Andreas sine foreldre?
Mvh Michael
Agnete g.m Ferdinand Aronsen. De hadde 9 barn. Deres barn brukte Eltoft som slektsnavn.
Dina g.m Thorleif Nærbeck. De hadde barna Gunnar, Sverre, Harry og Bjørg.
Kaspara hadde barna Kitty Hansen, Arvid og Solveig Benjaminsen.
Sofie Hansen var datter til Hans Michael Johannesen (1823-1900) og Christiane Malene Juliane Mathiasdatter (1831-1914).
Hvem var Andreas sine foreldre?
Mvh Michael
Til Michael Moum
Den Kaspara du har skrevet om her er en annen Kaspara. Hun het Kaspara Davidsen og var datter av David Waagsen og Hansine Kristensdatter. Det er hun som har barna Kitty, Arvid og Solveig. Hun var gift med Bjarne Benjaminsen.
mvh
Terje Karlsen
Den Kaspara du har skrevet om her er en annen Kaspara. Hun het Kaspara Davidsen og var datter av David Waagsen og Hansine Kristensdatter. Det er hun som har barna Kitty, Arvid og Solveig. Hun var gift med Bjarne Benjaminsen.
mvh
Terje Karlsen
Hei.
Jeg har fått god kontakt med Andreas sin etterslekt nå. Blandt andre Kitty som har vokst opp sammen med sin bestemor, altså Andreas sin enke. Kitty er såvisst Andreas Danielsen
sitt barnebarn og en niese av henne heter Benjaminsen og bor på Vestvågøy. Hun har Andreas sitt hus på Eggum som feriehus. Nå i påsken skulle hun derfra hente bilde av
Andreas. Det er altså riktig Kasbara forrige skriver nevner. De sier så de som hørte a til.
Jeg har fått god kontakt med Andreas sin etterslekt nå. Blandt andre Kitty som har vokst opp sammen med sin bestemor, altså Andreas sin enke. Kitty er såvisst Andreas Danielsen
sitt barnebarn og en niese av henne heter Benjaminsen og bor på Vestvågøy. Hun har Andreas sitt hus på Eggum som feriehus. Nå i påsken skulle hun derfra hente bilde av
Andreas. Det er altså riktig Kasbara forrige skriver nevner. De sier så de som hørte a til.
Andreas Danielsen var sønn av Daniel Mathias Mortensen (født i Leirfjord, men gift i Rødøy)
og Kirsten J acobsdatter, MELØ.
Jeg vet utrolig mye mer om dem. Er du linka til dette folket på noe vis???
og Kirsten J acobsdatter, MELØ.
Jeg vet utrolig mye mer om dem. Er du linka til dette folket på noe vis???
Opplysningene fikk jeg fra ei dame på Eggum, men jeg tror hun har forvekslet to Kaspara'er. Jeg sjekket det ikke. Det var sikkert rett slik det var skrevet tidligere.
Beklager.
mvh
Terje
Beklager.
mvh
Terje
Min forbindelse til går via Sofie's bror Ursin som er min tippoldefar.
Hei, Michael.
Jeg fant bilde av Ursins gravsted og også av Sofies "på nett". Du har vel trolig sett det selv.
Har du fotografier av Ursin eller Sofie, eller noen i slekta omkring dem?
Jeg får trolig bilde av Sofie og døtrene i løpet av våren. Kanskje finnes det bilder av din oldefar hos "Eggum-folket" jeg har kontakt med også. Man vet aldri...
Ville du like å få se bildene?
Jeg fant bilde av Ursins gravsted og også av Sofies "på nett". Du har vel trolig sett det selv.
Har du fotografier av Ursin eller Sofie, eller noen i slekta omkring dem?
Jeg får trolig bilde av Sofie og døtrene i løpet av våren. Kanskje finnes det bilder av din oldefar hos "Eggum-folket" jeg har kontakt med også. Man vet aldri...
Ville du like å få se bildene?
Jeg har ingen bilder av mine tippoldeforeldre eller hans søsken. Så bilde av denne familie hadde vært supert. Har bare bilde av deres gravsted.
Det er bilde av Kaspara Danielsen i Borge og Valberg bygdebok bd. IV s. 268. Bilde er av et kvinnligforeningsmøte på Eggum før krigen. Der er oxo bl.a. min tippoldemor Jensine Monsen (f. Berntsen).
Vet du hvor Dina bodde hen? har registrert oxo at ei Dina Danielsen var gift med Gustav Simonsen. Han døde i Canada. Vet ikke om det er samme Dina som var Andreas sin datter.
Mvh Michael

Det er bilde av Kaspara Danielsen i Borge og Valberg bygdebok bd. IV s. 268. Bilde er av et kvinnligforeningsmøte på Eggum før krigen. Der er oxo bl.a. min tippoldemor Jensine Monsen (f. Berntsen).
Vet du hvor Dina bodde hen? har registrert oxo at ei Dina Danielsen var gift med Gustav Simonsen. Han døde i Canada. Vet ikke om det er samme Dina som var Andreas sin datter.
Mvh Michael
Her er bilde fra bygdeboken. Desverre er det ikke så bra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei igjen
Jeg får dessverre ikke inn bildet du sendte. Kan det være fordi jeg bare er gjest?
Jeg har sett bildet i boka, så det er ikke så farlig.
Dina Nørbech ble født i 1889 og døde i 1974 i Trondheim. Hun ligger begravet på
Moholt kirkegård.
Når jeg får bildene, må jeg enten sende deg kopier i brev, eller filer pr. mail.
Når den tiden kommer, må jeg få mailadressen din.
Jeg skal ikke glemme det, for jeg vet hvor artig det er å få se bilder av " de gamle"
Jeg får dessverre ikke inn bildet du sendte. Kan det være fordi jeg bare er gjest?
Jeg har sett bildet i boka, så det er ikke så farlig.
Dina Nørbech ble født i 1889 og døde i 1974 i Trondheim. Hun ligger begravet på
Moholt kirkegård.
Når jeg får bildene, må jeg enten sende deg kopier i brev, eller filer pr. mail.
Når den tiden kommer, må jeg få mailadressen din.
Jeg skal ikke glemme det, for jeg vet hvor artig det er å få se bilder av " de gamle"
Det er rart du kan får sett det. Man må være innlogga for å skrive innlegg og se bildevedlegg.
Da får jeg rette opp etternavnet til Dinas mann og barn i databasen min.
Min mailadresse er mmoum (@) online.no
Da får jeg rette opp etternavnet til Dinas mann og barn i databasen min.
Min mailadresse er mmoum (@) online.no