Hva kreves av dokumentasjon?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Hva kreves av dokumentasjon?

Legg inn av dn20990 » 5. mars 2007 kl. 22.13

Jeg har en sak der jeg kunne tenke meg å få noen kommentarer fra dere som er litt mer erfarne slektsforskere enn meg. Deler av saken har tidligere vært i slektsfora for Vestby og Moss, men etterhvert har jeg funnet flere brikker, og dette spørsmålet er av mer generell karakter.

Først litt bakgrunnsopplysninger:
Rundt 1800 ble gården Østre Haug i Ås drevet av Engebret Herlaugsen og Helle Brynjulfsdatter. De hadde flere barn, og noen år etter at Helle var blitt enke kjøpte hun i 1816 gården Gjølstad i Vestby. En av sønnene, Andreas f. 1806, overtok senere gården og Helle døde i 1847.
Dette er Bygdebok for Ås (Trygve Vik) og Bygdebok for Vestby (Osvald Martinsen) enig om.

Den 21. november 1837 ble en jente, Caroline, født i Son (Caroline var min kones oldemor). Se nr. 13 i følgende link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Barnets mor Kirstine Svendsdatter er ugift og oppgir at Engebret Engebretsen Gjølstad er barnefaren. Engebret må være en av sønnene (født 1802 i Ås) til Engebret Herlaugsen og Helle. 15 år senere finner vi i kirkeboka for Carolines konfirmasjon i 1852 at hun bor på Gjølstad hos sin onkel Andreas, og blir konfirmert sammen med sin jevnaldrende kusine Maria Mathea (datter av Andreas), nr. 9 og 10 i følgende link:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101

Det er en strek i regningen :( , nemlig at Bygdebok for Ås forteller at Engebret og Helles sønn Engebret, f. 1802, døde som barn :!: Jeg har lett i kirkebøkene for Ås og finner ikke lille Engebrets død, derimot finner jeg at hans far, Engebret Herlaugsen, døde i 1809.

Min teori er at bygdeboka tar feil (men det er jo ikke så lett for en amatør som meg å påstå det, hvilke kilder Trygve Vik har som grunnlag for sin påstand kjenner jeg ikke). Det som passer bra med alle de andre brikkene er at Engebret ikke ville ha noe mer med barnet og hennes mor å gjøre, han drog rett og slett sin vei, og Caroline vokste opp hos sin onkel. Hva som skjedde med moren Kirstine vet vi ikke.

Året etter at Caroline ble født er det en Engebret Engebretsen som stifter familie med Søverine Bernhardsdatter fra Aker. En gang på 1840-tallet kjøper han Bevøya nord for Jeløy og lever der som bonde og fisker (jfr. folketelling 1865). De får etterhvert seks barn, og Engebret dør som gammel mann, 90 år, i 1892. I kirkeboka for Moss står at Engebret fra Bevøya var født i Ås i 1802. Se nr. 3 for 1892:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103
(Denne delen av historien har jeg undersøkt med Moss Ættehistorilag, det er dårlig med bygdebøker for det området)
Den eneste Engebret Engebretsen jeg kan finne som var føldt i Ås i 1802 var sønnen til Engebret Herlaugsen og Helle Brynjulfsdatter.

Mitt spørsmål er om jeg har nok dokumentasjon til å fastslå Carolines opphav på farssiden. Først tenkte jeg at det kunne være en annen Engebret Engebretsen som var faren, men da jeg oppdaget at Caroline som konfirmant bodde hos nettopp denne familien så må det være noe mer enn ren tilfeldighet. Altså tar Trygve Vik feil.

Venter spent på om noen av dere vil kommentere dette :?:

mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Hva kreves av dokumentasjon?

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 6. mars 2007 kl. 13.32

De fleste bygdebøker er laget på oppdrag for en kommune. Kommunen har trolig hatt en nemnd som satt og styrte med utgivelsen av bygdeboka.

Jeg ser at Ås bygdebok, gardshistoria, kom ut i 1971. Og det du bør finne ut av er hva slags kilder som er brukt til opplysningen om at Engebret døde som barn. Kommunen kan sitte på dokumenter som ble produsert under skrivingen av bygdebøkene, Trygve Vik kan ha dem selv om han lever ennå, eller han kan ha levert dem inn til et arkiv, enten statsarkiv, kommunearkiv eller privatarkiv.

Jeg vil anbefale at du prøver å finne ut av dette.

Ellers så vil jeg si at du har rimelig sterk dokumentasjon på det du har funnet ut av og at det sikkert er riktig, men anbefaler likevel at du prøver å finne ut av om Ås kommune eller Trygve Vik har noen papirer liggende et sted som du kan få sett i.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 6. mars 2007 kl. 14.30

Jeg har ingen peiling på stedene og menneskene, men rent generelt er det et par ting du ikke nevner (men som likevel er undersøkt?).

Denne Engebret finner du ingen død på, men du nevner ikke om du har funnet hans konfirmasjon. Hvis ikke død bør han være konfirmert. Og Engebret stifter familie - nevnes ikke farens navn da han gifter seg? Når faren dør 1809 må han ha umyndige barn. Sjansen er derfor stor for at det finnes skifte etter ham. Er det undersøkt?

Når bygdeboka nevner at Engebret døde som barn uten å oppgi årstall, vil jeg anse den opplysningen som usikker. Det kan være en konklusjon trukket på feilt grunnlag.

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 6. mars 2007 kl. 15.07

Takk for tipsene. Ofte glemmer man noen muligheter når man er midt inne i en sak.
Jeg har nettopp funnet hans konfirmasjon, 18. oktober 1818 i Vestby, se nr. 3 i linken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-204
Da mener jeg saken er klar angående farsskapet. :D

leif erik

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 6. mars 2007 kl. 15.48

Ja, noen ganger lykkes man. Fint å få bekreftet at ens hypotese stemmer.

Konfirmasjonslistene ofte fine å bruke for å finne kandidater, de er raske å lese gjennom, og alle som døde som barn er eliminert.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»