Fogd Johan Stenkuhl / Johann Steinkuhl / heksejakter ?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj03185
Sted: USA

Fogd Johan Stenkuhl / Johann Steinkuhl / heksejakter ?

Legg inn av gj03185 » 28. februar 2007 kl. 9.37

Hei!

Var disse Johan Stenkul (opplysninger nedenfor) gift med Birgitte Clausdatter Stabel (ca. 1642-1710)? Var disse Johan Stenkul gift med Birgitte virkelig heksejakter? Desverre, jeg tror at Johan Stenkul var tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldefar min. Jeg søker etter mer opplysninger om Johan Steinkuhl og forbindelse med Stabel og Kongshaug slekter.

Jeg snakk og skrive norsk ikke særlig god!

Mange takk!

Med vennlig hilsen!

William (Bill) Carlson fra Minneapolis, Minnesota

E-post: [email protected]

Andre E-post: [email protected]

?Fogd Johan Stenkuhl / Johann Steinkuhl / Johan Stenkul/ Johan Steenkul / heksejakter?

http://kvikne.no/page/628?styleOverride=printer

Trolldom?
Etter mange dårlige år varsla våren 1670 god vekst. Mange mente at værforandringa hadde sam-menheng med kongeskiftet. Frederik 3. sovna inn for godt. Christian 5. overtok som hersker i tvillingrikene. Friis flytta til Tynset.
Prestenabo til Friis i sør var kapellan Simon Povelssøn på Nordset i Rendalen. Sommeren 1670 tisket og hvisket småjentene Kari Mømb og Ingrid Hårset, om trolldom som mødrene deres hadde vært med på ved Jonsok. Redselen spredte seg. Embetsmenn gikk fra sans og samling. Det ble forhør på prestegarden i Åmot samme høst med fogd Johan Stenkuhl, sorenskriver Leiv Borch, Peder Vinger og Christen Svendssøn var til stede. Den siste trulig profesjonell forhører og torturist.
Ellers var sokneprest Jens Horneman i Åmot og vår egen Friis til stede. Herr Jens bygsla Skogstad på Kvekne i 1665. Maren, enke etter Herr Niels Thisted, bodde der til ho døde i 1663. Da tok Friis over. Men Friis mangla penger til bygsel. Horneman hjalp han ut av knipa.
Fra Rendalen ble det innbrakt tolv kvinner i alle aldrer, samt noen gutter til Åmot prestegard. Svendssøn spilte skarpretter for å skremme. Fogd Stenkuhl tok fram et kompass, som han tvang barna til å legge fingrene på for å finne ut om de snakka sant. Bare Kari Mømb fortalte hva ho trudde ho hadde opplevd.
Den fjorten år gamle Berger Nordset ble kledd naken, mens Svendssøn fekta med et sverd som om han ville hogge hodet av gutungen. Tynsetpresten mente det var bedre å strekke ungene på pinebenken. Peder Vinger slo så Karl Nordset til blods i ansiktet, og etterpå putta de han med lenker i kjellerholet.
Kirsti og dattera Ingvild Mømb, samt gamle Ragnhild Nordset, ble våren 1671 dømt til pine og bål. For ni andre kvinner og Karl Nordset ble saka utsatt. Heldigvis ble alle frikjent i 1674, etter at rendøler grep inn med hjelp av tidligere fogd Christen Jenssøn. Borch og Stenkuhl ble avsatt og måtte betale klekkelige bøter. Prestene slapp merkelig nok tiltale.

Svar

Gå tilbake til «Hedmark - ukjent sted»