Opplysninger i DIStreff

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn21210
Sted: OSLO

Opplysninger i DIStreff

Legg inn av dn21210 » 25. februar 2007 kl. 13.19

Enkelte steder kan man klikke seg inn på en link og se hva andre har lagt ut, men stor sett står det bare navn og fylke, årstall osv. Hvordan får man tak i disse opplysningene, og se hvem som har lagt dem ut?

Og - hva gjør jeg for å logge meg inn i DIS-treff?

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Opplysninger i DIS-treff

Legg inn av dn01013 » 25. februar 2007 kl. 13.47

Frode Kristoffersen skrev:Enkelte steder kan man klikke seg inn på en link og se hva andre har lagt ut, men stor sett står det bare navn og fylke, årstall osv. Hvordan får man tak i disse opplysningene, og se hvem som har lagt dem ut?

Det er bare data som eksplisitt er trukket ut som åpne for alle som alle kan se, både gjester og medlemmer som ikke har bidratt.

Ellers er det kun Distreff-bidragsytere som får se alle lenker.

(Nedenforstående er generelt og myntet på alle som bruker Distreff!)

Meningen med dette er at man skal bruke klatringen til kontroll av de tilslag man har fått i retur ved innsending til Distreff. Man får da en lange liste med personnavn man har tilslag med, en liste for hvert medlem som har lagt inn vedkommende data.

Intensjonen er da at man skal klatre i treet rundt disse tilslag for å sjekke mot egne data at det er snakk om samme slekt og ikke bare navnelikhet i soknet.
Neste skritt er da at man kontakter de bidragsytere som synes å ha interessante data lagret.

Intensjonen er ikke å være en kilde man slår opp i for å finne nye "frimerker" til "frimerkesamlingen" helt ukritisk.

Har du skrevet Solberg som gård for når Halvor Solberg levde på Solberg gård i Drangedal vil du få tilslag mot en ikke-eksisterende person i Solberg sokn i Nord-Trøndelag. Det er helt rett at det er snakk om samme person, men det skulle vært Halvor Solberg i Drangedal/NOH

Bare som et eksempel på at korrekte personer kan til en viss grad bli forvrengt ved konverteringen hvis man registrerer et gårdsnavn som er et entydig soknenavn i Norge eller utlandet, f.eks. på Færøyene.

KONTAKT DERFOR ALLTID bidragsyter for å få mer detaljer om slekten dere tydeligvis deler informasjon om.

Og - hva gjør jeg for å logge meg inn i DIS-treff?

Du får adgang hvis du bidrar med data til Distreff-databasen.

Laster du ned Gedtreff fra http://www.disnorge.no/distreff/prog så får du umiddelbar adgang etter å ha kjørt et bidrag og lastet opp resultatet.

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Opplysninger i DIStreff

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 25. februar 2007 kl. 19.42

Ang selve innloggingen:
www.disnorge.no/distreff så finnes en knapp som er grønn som heter "logg på", trykk på denne, tast inn brukernavn og passord.
Forklaring på passord
mvh Rolf B. Holte
DNA koordinator i Vestfold
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. februar 2007 kl. 8.29

Hei på deg Frode!
Jeg kan ikke se at Alf nevnte det viktigste av alt, nemlig:

Først må du melde deg inn i denne eminente foreningen :) Siden du bor i Oslo, vil du bli tilknyttet DIS-Oslo/Akershus, og motta informasjon fra lokallaget om aktiviteter og arrangementer.

Så kan du logge deg inn med det brukernavn/passord du får. Du kan og bidra med egne data.

Dette er en av tjenestene der det virkelig lønner seg å være medlem, og å delta selv.

(Hvis jeg har blingset, og oversett navnet ditt i medlemslisten, må du tilgi meg :)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn21210

Legg inn av dn21210 » 26. februar 2007 kl. 19.17

Hei Laila,

takk for svar - jeg håper det vil glede deg å registrere min innmelding sendt i dag :-)

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. februar 2007 kl. 20.20

Direkte lekkert, Frode!! :)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Låst