Kopman/Copman (Oluf - muligens i Norge slutten av 1600-t)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj04455
Sted: , DANMARK

Kopman/Copman (Oluf - muligens i Norge slutten av 1600-t)

Legg inn av gj04455 » 11. februar 2007 kl. 11.33

Jeg søger oplysninger om min ane Oluf Kopman/Kopmand/Copman/Copmann?

Han blev født i Strandby, Elling (nord for Frederikshavn) i sidste halvdel af 1600-tallet, og blev gift juli 1715 i Hjørring med Anne Pallesdatter Sindalin, datter af præst i Sindal, Palle Hansen Mosbjerg (Mørk). Med hende fik han 2 børn, Sophie Katrine (f.1716) og Gjertrud Helene (f.o.1721), der begge tog efternavnet Sindalin.
Sophie Katrine, som er født i Hjørring, blev gift med Conrad Frederik Rumohr, der var født i Skjeberg i Norge og præst i Linde-Tvede 1736-1748, derefter i Sokndal i Norge. Her døde Sophie Katrine 1785.
Gjertrud Helene, hvis fødested jeg ikke kender, blev 1745 gift med præst i Kolind 1745-70, Søren Mortensen Munch, hun døde i Grenå 1778.
Anne Pallesdatters søster, Ellen, var gift med præst i Houlbjerg, Michel Lerche.

Af skiftet efter Sophie Katrine fremgår det, at Kopman desuden var far til:
Anne Christine Olufsdtr. Copmand g.m. urmager Christian Ubrecht Hansen, Flensburg
Magdalene Olufsdtr. Copmand g.m. Grøn
Abel Olufsdtr. Copmand g.m. arbeider ved kongens bryggerhus i København Søren n.n.
4 Karen Olufsdtr. Copmand g.m. tolder i Grenaa, Knut Ravn Guldberg. De blev gift i Grenå 1770. Hun er født omkring 1730.

Moderen til disse børn er ukendt, og jeg kender heller ikke Kopmans beskæftigelse.
Han kan være identisk med Olluf Pedersøn Kopmand, der var murmand i Mariager, og 16. august 1726 blev gift med Kirsten Alexandersdatter. Denne benævnes dog "ungkarl" i forbindelse med trolovelsen, og bortset fra en Karen fik han ikke børn med ovenstående navne, mens han boede i Mariager. Han døde juni 1741. Hvis nogen har set skiftet efter ham, og kan be- eller afkræfte, at det er den samme mand, må I også gerne melde tilbage.

En anden teori er, at han en periode har opholdt sig i Norge, og muligvis nær det område, hvor Rumohr stammede fra. Derfor denne efterlysning

Med venlig hilsen

Trine Schmidt Nielsen

[tittelen endret 14/5 2007, THV]

gj04455
Sted: , DANMARK

Re: Kopman/Copman (Oluf - muligens i Norge slutten av 1600-t

Legg inn av gj04455 » 15. februar 2009 kl. 11.28

Der er kommet yderligere oplysninger frem om Oluf Kopman.
Han bliver gift med Magdalena Bertelsdatter (Guldbek?) før 1731, og familien bor en periode i Fladstrand (nu Frederikshavn). Her døbes datteren Regina 1728, hun bliver begravet 7. december 1729.
Datteren Karen bliver døbt i Fladstrand 11.november 1731, og samme dag bliver Oluf Kopman begravet.
Sist redigert av gj04455 den 15. februar 2009 kl. 11.31, redigert 1 gang totalt.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»