Hille Sørensdatter f.1745 i Vestnes, d.1810 i Bårdsnes

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
19608
Sted: KLEPPESTØ

Hille Sørensdatter f.1745 i Vestnes, d.1810 i Bårdsnes

Legg inn av 19608 » 23. januar 2007 kl. 20.28

Søker etter foreldre og forfedre til Hille Sørensdatter Vestnes,f.1745 i Vestnes,d.1810 i Bårdsnes.Var gift med Nils Jesperson Selnes Bårdsnes.
Alle spor henviser til Vestnes,men der er det bråstopp.
Bygdeboken her er ikke ferdig.
Er taknemlig for all hjelp. :lol:

Vennlig hilsen

Ingolf Røssland

dn19007
Sted: SØRUMSAND

Re: Hille Sørensdatter Vestnes

Legg inn av dn19007 » 23. januar 2007 kl. 21.18

Dette var Nils sitt ekteskap nr.2
Send meg din mailadresse på PM, så skal du få ettelisten.
Palmar

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 23. januar 2007 kl. 23.38

Bygdeboka for Tomrefjord v/Olav Rekdal og Marit Rekdal Hoel, sier at HIlle/Hilde var fra Larsgarden på Vestnes.

Ved å søke på FS, finner vi at Hilde Sørensdtr. ble døpt i Veøy kirke 25.nov. 1745. Faren var Søren Lasseson. (Vestnes hørte under Veøy på denne tida). Navnet Lars/Lasse ble gjerne brukt synonymt.

Ved søking videre, finner vi vielse i Veøy kirke 14. juni 1734 mellom Synnøve Børgesdtr. og Søren Lasseson. Uten å ha sjekka kirkebøkene, tror jeg dette er foreldra til Hille.

Ved folketellinga i 1801 for Veøy, er Lasse Sørenson, 61 år gammel, gardbruker på et av Vestnesbruka. Han må være bror til Hille Sørensdtr. Datter til Lasse heter Synnøve Lassesdtr., og er trolig oppkalt etter Synnøve Børgesdtr.

Det tar nok ei tid ennå før det kommer bygdebøker for Helland/Vestnesområdet. To bøker for Vikebukt og Skorgenområdet skal bli ferdige først. Nils Jesperson Selnes Bårdsnes var bror til min 3X-tippoldemor.

Med hilsen Randi Ingunn Selnes

19608
Sted: KLEPPESTØ

Legg inn av 19608 » 24. januar 2007 kl. 9.00

Hei Randi.
Takk for hjelpen. :lol:
Nils er min 3X-tippoldefar,verden er ikke stor.
Da har du kansje mer bakover om Nils sin far Jesper og kona Siri,og deres foreldre?

Hilsen Ingolf

Randi Ingunn Selnes

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 24. februar 2007 kl. 0.23

Hei Ingolf!
Nei, verden er ikke stor, slektninger finner en over alt, både hos naboer en ikke visste hadde samme aner og videre utover. Det var da kjekt å få seg en 7-menning på Askøya!

Ser av datoen at jeg burde ha svart forlengst. Det er ei stund siden jeg har studert Selnesslekta, så jeg tenkte at jeg måtte se i gamle, løse notater før jeg svarte. Nei, jeg har ikke noe om forfedrene til Jesper Erikson og Siri Nilsdtr. Siri kommer det fram var fra Sørås i Vestnes. De var begge født i en tid da de ennå ikke hadde begynt å skrive kirkebøker i Veøy, så det er ikke så enkelt uten en kommer over skifte, skattelister, justisprotokoller eller annet fra 1700 eller litt tidligere. Slikt har jeg ikke studert for Vestnes. Har nå de siste åra venta på bygdebøker for Helland krins, noe som visstnok ikke er klart med det første.

Min 3X-tippoldemor Anne Jespersdtr. f. 1728 fikk ei datter, Sigri Nilsdtr. f. 08.07.1757 d. 09.07.1757, og bygdeboka sier av faren var Nils Eriksson Kjellnes 1716-1768 fra Flate i -Vestnes, som var gift på en av nabogardene til Selnes. Han skulle være søskenbarn til Anne Jespersdtr. Han kan jo ha vært sønn av en morbror som i tilfelle hette Erik Nilsson Sørås. Det jeg synes å huske fra kirkeboka var at de var beslekta i 2. ledd. Denne betegnelsen har vært diskutert i slektsforaene, og behøver vel ikke bety søskenbarn. Men Nils Eriksson er vel for ung til å være bror/halvbror til Jesper Eriksson f. ca. 1676?

Det skulle vel være mulig å komme litt lenger bakover her om en har de rette kildene. Når jeg får tid skal jeg sjekke i Skattematrikkelen for 1647 og i Jordebok for Romsdalen futedømme om det kan være noen navn å finne som kan gi en pekepinn videre bakover til våre forfedre.

Faren min var født på Selnesgarden der Jesper Erikson og Siri Nilsdtr. dreiv på, jeg selv er vokst opp i nærheten på tomt utskilt fra garden der Nils Jesperson ble bruker. Barndomshjemmet ligger midt mellom de to gardene. En av naboene til barndomshjemmet er direkte etterkommer etter Nils Jesperson, en grei eldre mann. Denne Bårdsnesgarden ble solgt i 1990-årene da det ikke var livsarvinger der. Ellers ser jeg at det er etterkommere etter Hille og Nils rundt omkring her alle steder, mye mer enn jeg ante.

Jeg undrer meg på hvilken grein du tilhører?

Med slektshilsen fra Randi Ingunn Selnes

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. mars 2007 kl. 13.24

Siri Nilsdtr Sørås Selnes f ca 1688, kan vel være søster til den Hanibald Nilsson Sørås som kom til Ellingseter i Fiksdal. Av Olav Rekdal angitt født ca 1675.
I følge den samme OR så skulle mor til Hanibald Nilsson være Siri Hanibaldsdtr Nakken født
ca 1655. Kan da Siri Selnes slik ha fått navn etter mora fra Nakken?

Om denne teorien har noe for seg så går vel slektsforbindelsene bakover til Hanibald Jensson på Gjelsten.

Vennlig hilsen Helge.

Kristin Øveraas
Sted: OSLO

Legg inn av Kristin Øveraas » 3. mars 2007 kl. 15.09

Jeg har noen notater som støtter at Siri (Sigrid) er Hanibal på Ellingsetra si søster. Foreldre er da Nils Trondsen Sørås (1640-) og Sigrid Hanibalsdatter Nakkebakken (1655-), gift 1675.
Kontakt meg hvis du vil ha mer info, Randi.

Randi Ingunn Selnes

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 7. mars 2007 kl. 23.08

Takk til både Helge og Kristin.

Ja, Haniball Nilsson på Ellingsetra var nok bror til Siri Nilsdtr. Sørås. Når jeg slår opp i O. Rekdal si bygdebok Fiksdal/Rekdal ser jeg at jeg har notert i margen på Nakkebakken en gang i tida at Siri Haniballsdtr. var mor til Siri Nilsdtr. Ja, for mitt vedkommende ser det ut som det ender opp bare i innavl. Haniball har jeg vært borti før både på Nakken og på Gjelstein. Men der har vel mye folk i Vestnes sine forfedre. Ellers har jeg andre forfedre også på Ellingsetra, både i Gunnargarden og Madsgarden. 3x-tippoldemora mi Anne Jespersdtr. Selnes, brukte også Siri/Sigri-navnet 2 ganger på sine døtre. Den siste ble bestemor til Ivar Brovold.

Kanskje vi er i slekt?

Ja, Kristin, jeg tar med takk i mot informasjon om slekta til Hanibal, Siri og foreldra. E-postadr. er: [email protected]

Med hilsen fra Randi Ingunn

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»