Jeg har prøvd å finne ut hvor Iver Olsen Holt f ca 1686 kom fra. Han bodde på Sørsand i Bjarkøy. Han ble gift med Mette Larsdatter Brems før 1723. Han kjøpte 1 våg av Sørsand for 115 Rdl i 1722, -noe som må ha vært mye penger på den tiden. Vi vet ikke hvor Iver kom fra, men han er ikke fra Bjarkøy opprinnelig. Ettersom han allerede i 1722 har mulighet for å kjøpe 1 våg av Sørsand for 115 Rdl, som på den tiden må ha vært relativt mye penger, er det vel rimelig at han har vært av en velstående familie.
Ut fra navnet kan man muligens utlede at han kommer fra en plass som heter Holt. Jeg har prøvd å lete i tilgjengelige manntall for 1701 uten å finne han.
Hilsen
Jarl Christensen
Iver Olsen Holt, f c 1686, bosatt på Sørsand
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: BODØ
Re: Iver Olsen Holt, f c 1686, bosatt på Sørsand
Hei,
det er vel en mulighet for at denne kan være ført i flere navn, derfor dette ikke er så lett og finne denne mannen.
Det er ofte slike ting som avgjør om det blir resultater på søket.
Det er sikkert noe og hente i KB.bøker/FT.
Det er og håpe det blir noe svar her på søket.
Mvh.
Helge R.
det er vel en mulighet for at denne kan være ført i flere navn, derfor dette ikke er så lett og finne denne mannen.
Det er ofte slike ting som avgjør om det blir resultater på søket.
Det er sikkert noe og hente i KB.bøker/FT.
Det er og håpe det blir noe svar her på søket.
Mvh.
Helge R.
Intressant spørsmål. Bør gå videre. Eg la inn etterlysning av Iver på Digitalarkivet
Mvh Einar

Mvh Einar

Eg legger inn det siste som eg la på digitalarkivet her også.
Det kan vel ikke bare være adel og kjente personer man vidt og bredt debatterer om.
Det blir da kjedelig.Noen glede ska vi ha av dismedlemskapet også.
Fint Jarl. Ja det er sannerligen ikke lett å finne ut hvor Iver kommer inn fra.Men 3 barn får eg det til å være i ekteskap med Mette Larsdatter. 1.Kristen Aschanius Iversen senere gift med Karen Dorthea Blix(Christen fikk mellomnavn etter presten som deres mormor Gunhild Jonsdatter ble gift med etter Lars R.Brems bortgang) 2.Elen Marie Iversdatter gift med Ole Pedersen Böe i Steigen 3.Gunhild Iversdatter gift med Kristen Pedersen (tror eg minnes notert at han var fra Dyrøy) Kretsen der barna fant sine partnere var alltså noe utenfor Bjarkøy. Om det kommer seg av Ivers opphav eller kontakter eller om Presten Aschanius hadde noe med dette å gjøre går vel kanskje med tid å finne gjennom å dypdykke i mulig sparte dokument.Ellers har vi dette med gårds og stedsnavn.Gården Holt i Skjeberg på Østlandet,sognet Holt i Aust Agder,Holtålen Røros,Familienavnet Holte i Trondheim og en Handelsmann Holte i Namdalen på 1600 tallet. Jaja vi går videre! Ha det.Mhv Einar
-
- Sted: BODØ
Takk for at du engasjerer deg!
Det var interessant det du skrev om opphavssted til Kristen Pedersen. Det er gjennom han og Gunhild at jeg har mitt slektskap. Har du noen formening om hvor i Dyrøy Kristen Pedersen kom fra? Kristens sønn, Johannes (også ane) flyttet fra Bjarkøy rundt 1812. De flyttet da til Dyrøy/ Tranøy. Bodde både på Forså i Dyrøy og Lekangen i Tranøy. Disse stedene ligger relativt nær hverandre.
Mvh
Jarl
Det var interessant det du skrev om opphavssted til Kristen Pedersen. Det er gjennom han og Gunhild at jeg har mitt slektskap. Har du noen formening om hvor i Dyrøy Kristen Pedersen kom fra? Kristens sønn, Johannes (også ane) flyttet fra Bjarkøy rundt 1812. De flyttet da til Dyrøy/ Tranøy. Bodde både på Forså i Dyrøy og Lekangen i Tranøy. Disse stedene ligger relativt nær hverandre.
Mvh
Jarl
-
- Sted: ERDAL
Einar Eddy Kristiansen skrev:3.Gunhild Iversdatter gift med Kristen Pedersen (tror eg minnes notert at han var fra Dyrøy)
Iver Olsen Holt er også en av mine aner gjennom datteren Gunhild. Det ville være fint hvis du kunne finne ut av hvilken kilde du har til at Kristen skulle være fra Dyrøy.
Ellers er I. O. Holt en virkelig nøtt.
En mulig kandidat på Rødøy med fødselsår ca. 1682.
Etter lang,lang tid kom jeg over dette med Peder Kristensen og Dyrøy. Dyrøy var det ikke skrevet.
.
I et gammelt eks. av Trondenes Bygdebok (Lysaker) sid 121. står: "Lars Brem Pedersen(f.1797,d.1867) var sønn av Peder Dyring på Slagstad. "
Peder kalles Dyring og hva menes med det??
Mvh Einar.
.
I et gammelt eks. av Trondenes Bygdebok (Lysaker) sid 121. står: "Lars Brem Pedersen(f.1797,d.1867) var sønn av Peder Dyring på Slagstad. "
Peder kalles Dyring og hva menes med det??
Mvh Einar.