Jakob Olsen fra Lesja(?) til Målselv...

Moderator: MOD_Troms

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Jakob Olsen fra Lesja(?) til Målselv...

Legg inn av Espen Berg » 20. januar 2007 kl. 22.50

Sigrid Eriksdatter Kristianemo (f.1829) giftet seg med Jakob Olsen (f. 1828) 1857-11-24. I kirkeboka ved giftemålet står det at han kommer fra Lesja.

Ved å søke i kirkebøker for Lesja (utflyttere), så finner jeg noen tilfeller som kan passe. Det alternativet jeg mener passer best er Jakob Olsen som flyttet til Tromsø i mai 1847. Det står at han kom fra Elgevassli. Dette er en plass i Folldalen, som på den tiden lå under Lesja prestegjeld.

Ved oppslag i bygdeboka for Folldalen så står det ikke noe om hans videre skjebne. Det eneste som står er at han flyttet til Tromsø i 1847.

Jeg har ikke nok håndfaste "bevis" for å si om denne Jakob Olsen som flyttet fra Folldalen i 1847 er den som giftet seg med Sigrid Eriksdatter. Er det noen som har noe mer å bidra med for å enten bekrefte eller avkrefte dette?

Hilsen Espen

gj01107
Sted: KIRKENES

Re: Jakob Olsen fra Lesja(?) til Målselv...

Legg inn av gj01107 » 20. januar 2007 kl. 23.30

Det er jo angitt ved vielsen at faren til Jacob het Ole Jacobsen. Tok et søk på Family Search og fant disse opplysningene:

OLE JACOBSEN
Spouse: RAGNILD BERSVENDSDR
Marriage: 24 JUN 1821 Lesja, Oppland, Norway

Barn:
1. BERSVEND OLSEN - International Genealogical Index

2. MARIT OLSEN - International Genealogical Index

3. JACOB OLSEN - International Genealogical Index

4. BERIT OLSEN - International Genealogical Index

5. PEDER OLSEN - International Genealogical Index

6. OLE OLSEN - International Genealogical Index

Ser ut til å være samme person som du har funnet utvandret til Tromsø, da fødselsdato stemmer overens.

Jacob og Sigrid kaller sin eldste datter Ragnhild, hvilket også er en indikasjon på at dette er riktig familie.

Det er vel foreldrene du finner her (hos sønnen Peder) ved FT1865:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 01&lnr=000

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Re: Jakob Olsen fra Lesja(?) til Målselv...

Legg inn av Espen Berg » 21. januar 2007 kl. 11.18

Heisann Odd Villy og takk for innspillet ditt.

I bygdeboka til Folldal (bind 2, side 446/447) finner jeg den familien du henviser til fra FT1865, og det du skriver der stemmer. Jeg tror også at resonnementet ditt ang. familien i Målselv stemmer siden eldste datter til Jakob og Sigrid er oppkalt etter Jakob sin mor (Ragnild).

Da kan slekta til Jakob spores videre bakover til Dovre og da ser jeg ikke bort fra at det blir videre koblinger i slekta.

Takk for hjelpen :)

Svar

Gå tilbake til «Målselv»