Skredsvig-mysterium

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Skredsvig-mysterium

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. januar 2007 kl. 0.24

Da mine oldeforeldre giftet seg i Heggen kirke 14. mars 1886 er forloverne oppgitt til Chr. G. Skredsvig og Erik Pedersen. Min oldefar Johannes Pedersen Evjen var 22 år gammel skomakersønn fra Geithus og hadde litt før flyttet til Drammen og var smed på Drammen Jernstøperi. Min oldemor var skomakerdatter fra Drammen. De fikk sitt første barn to måneder etter ekteskapet. Så jeg lurer på hvem denne Chr. G. Skredsvig som var forlover var. Maleren Christian Skredsvig var født i Modum, men for det første het hans far Erik, så det burde vært E. og ikke G. (litt usikker på om det er G. i kirkeboken, men det kan neppe være en E) hvis det var ham, og for det andre kan jeg ikke skjønne hvordan det kunne ha seg at kunstmaleren kunne være forlover for min oldefar (Skredsvig var 10 år eldre enn min oldefar, så de var neppe barndomsvenner). Dessuten kom i følge leksikon Skredsvig hjem til Norge i 1886 etter mange års i utlandet, og han bosatte seg da i Bærum. På den annen side er den eneste Chr. Skredsvik i folketellingen fra 1900 maleren Christian Skredsvig. Så hvem var min oldefars forlover?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Skredsvig-mysterium

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. januar 2007 kl. 13.36

I matrikkelen for 1886 står det faktisk en Kristian O. Skredsvik som eier av gården Skredsvik, gnr. 43 bnr. 8 (bruksnavn Dyregrav) i Heggen, Modum.

Kan dette være en "kandidat"? Han kan jo også være død i tidsrommet frem til 1900, slik at han ikke er kommet med i FT.

Mvh Else B.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. januar 2007 kl. 19.42

Jeg sjekker litt frem og tilbake mellom FT1865 og martikkelen fra 1886 der man har både gammelt matrikkelnummer (brukt i FT1865) og nytt gårds- og bruksnummer. Jeg lurer på om maleren Christian Skredsvig kan være identisk med den i 1865 12 år gamle Christian Erichsen, sønn av møller og selveier Erich Hansen på matrikkelnr. 104, Tomten. Denne har nytt gårds/bruksnr. 43/5 (hovedbølet 43/1 er Skredsvik). Jeg ser at min oldefar vokste opp på nabobruket (gnr. 44 Evjen, i 1865 bodde min oldefars farfar og farmor der), så det kan faktisk ha vært en forbindelse til maleren.

dn10131
Sted: ASKER

Legg inn av dn10131 » 1. februar 2007 kl. 15.02

Ja, Christian Erichsen er identisk med kunstmaleren.
Vennlig hilsen
Erling Diesen

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 1. februar 2007 kl. 22.49

Mitt spørsmål dreier seg om forloverne i ekteskap nr. 5 på denne siden. Problemet er k-en fra linjen under. Denne Chr: X: Skredsvig: Hvilken bokstav er egentlig X. Kan dette være maleren eller kanskje den Kristian O. som eide bruket Dyregrav i 1886???

.

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 2. februar 2007 kl. 12.19

Hallo

Jeg tyder den bokstaven til å være en G. når jeg sammenligner den med G i Gabrielsen og
Gulsrud litt lenger ned.
Jeg ser at k i Erik på linjen under snor seg opp i linjen over, men ikke SÅ langt....
Dette er mitt forslag, men jeg kan jo ta feil :roll:

Vennlig hilsen fra Anne-Lise

Svar

Gå tilbake til «Modum»