16-1700-tallet, slekten Friis fra Frostad?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
16-1700-tallet, slekten Friis fra Frostad?
Hei,
jeg prøver å plassere noen enkelte Friis, særlig en Otte Jacobsen Friis, antagelig født mellom 1660-1675, prest på Veø (Molde), men kan komme fra Frostad gårdene mellom Ålesund og Molde eller et eller annet i området kalt Frostad på den tiden. Først trodde jeg slekten kom fra Frosta i Trøndelag, men det tror jeg er feil. Dette er kystmennesker og etterslekten har holdt til langs vestlandskysten (og i nord Norge) hele tiden, jeg tror dette også gjelder forfedrene. Nå er spørsmålet, er det noen som kjenner til hvem forfedrene kan være, altså en eller annen Jacob Friis, kanskje født ca. 1630 eller noe lignende, kanskje opprinnelig fra Bergen, Danmark, Aust-Agder, eller Ålesund? Hadde man en prest i Ålesund som hadde navnet Jacob Friis? Eller en handlesmann med samme navn i denne tidsperiode?
Alle forslag mottas med stor takk!
Vennlig hilsen,
Kyrre
jeg prøver å plassere noen enkelte Friis, særlig en Otte Jacobsen Friis, antagelig født mellom 1660-1675, prest på Veø (Molde), men kan komme fra Frostad gårdene mellom Ålesund og Molde eller et eller annet i området kalt Frostad på den tiden. Først trodde jeg slekten kom fra Frosta i Trøndelag, men det tror jeg er feil. Dette er kystmennesker og etterslekten har holdt til langs vestlandskysten (og i nord Norge) hele tiden, jeg tror dette også gjelder forfedrene. Nå er spørsmålet, er det noen som kjenner til hvem forfedrene kan være, altså en eller annen Jacob Friis, kanskje født ca. 1630 eller noe lignende, kanskje opprinnelig fra Bergen, Danmark, Aust-Agder, eller Ålesund? Hadde man en prest i Ålesund som hadde navnet Jacob Friis? Eller en handlesmann med samme navn i denne tidsperiode?
Alle forslag mottas med stor takk!
Vennlig hilsen,
Kyrre
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: 16-1700-tallet, slekten Friis fra Frostad?
For å se etter prester på Sunnmøre kan du bla deg igjennom Lampe. Leter du etter prester i Romsdal, kan du se i Erlandsen.

Tusen hjertelig takk, gode... Nå får jeg litt å bla igjennom
Kjempefint!

Kjempefint!

Frostad er i Tomrefjord. Jeg hadde 513 personer i min base, men ingen Friis. Mulig det står noe i B.boken.
Hei, dette er interessant! Tusen takk!
Jeg, som så mange andre må jo bare eliminere på livet løs, men til slutt gir det kanskje resultater...
Jeg er meget takknemlig for din hjelp.
Vennlig hilsen,
Kyrre

Jeg, som så mange andre må jo bare eliminere på livet løs, men til slutt gir det kanskje resultater...
Jeg er meget takknemlig for din hjelp.
Vennlig hilsen,
Kyrre
Apropo Frostad, søkte i telefonkatalogen.no på kart og fant ut at det er et sted, en gård, den andre veien, vestover, mellom Bud og Eide i Fræna Kommune, nesten midt i mellom Ålesund og Molde.
Den andre, som du undersøker, er nok den gården i Tomrafjord i Vestnes Kommune.
Vennligst
Kyrre
Den andre, som du undersøker, er nok den gården i Tomrafjord i Vestnes Kommune.
Vennligst
Kyrre
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Når det gjelder Frostad i Tomrefjord så tror jeg den garden kan utelukkes.
Har gått igjennom bygdebok for Tomrefjord og kan ikke finne noen Jacob eller Otte der.
Har heller aldri hørt om eller sett at det var noen Friis eller andre gestlige som kommer fra denne Frostadgarden.
Så jeg tror med stor sansynlighet at Frostad i Tomrefjord kan elimineres bort.
Vennlig hilsen Helge.
Har gått igjennom bygdebok for Tomrefjord og kan ikke finne noen Jacob eller Otte der.
Har heller aldri hørt om eller sett at det var noen Friis eller andre gestlige som kommer fra denne Frostadgarden.
Så jeg tror med stor sansynlighet at Frostad i Tomrefjord kan elimineres bort.
Vennlig hilsen Helge.
Hei,
takk for det. Har du noen andre ideer om hvor disse Friis karene kan komme fra, de virker lommekjente på vestkanten av Norge, har luftet ideen om at Jacob Friis er fra Bergen i DIS Bergen, intet svar ennå. Trøndelagene kan utelukkes. Kjenner du til andre steder langs vestlandskysten hvor det ble drevet handel på 1600-tallet og hvor navnet kan forveksles med Frostad? Kanskje kom Jacob Friis og sønnen Otte Jacobsen Friis fra Danmark?
Det er ikke til å bli klok på.
Igjen tusen takk!

takk for det. Har du noen andre ideer om hvor disse Friis karene kan komme fra, de virker lommekjente på vestkanten av Norge, har luftet ideen om at Jacob Friis er fra Bergen i DIS Bergen, intet svar ennå. Trøndelagene kan utelukkes. Kjenner du til andre steder langs vestlandskysten hvor det ble drevet handel på 1600-tallet og hvor navnet kan forveksles med Frostad? Kanskje kom Jacob Friis og sønnen Otte Jacobsen Friis fra Danmark?
Det er ikke til å bli klok på.

Igjen tusen takk!