Familien Cocceius

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20678
Sted: GODØYA

Familien Cocceius

Legg inn av dn20678 » 24. november 2006 kl. 2.49

Fritz Ferdinand Cocceius var født i Trondheim(1852). Han var gift med Anna Bjørnsen f:1859 fra Bergen. De var en periode bosatt i England hvor de fikk 3 barn.Charlotte Pauline f:1881, Ingeborg f:1882 og Friz F.1884. De er alle døpt i Morwenstow,Cornwall,England.
Ved 1900 tellingen for Molde er Ingeborg ,Fritz og deres mor Anna registrert i Molde.
Ingeborg ble gift med Ingvald Røsberg, de er mine tippoldeforeldre.
Charlotte Pauline giftet seg i 1905 i Hendon,Greater London,Middlesex,England. Hun giftet seg med Thomas Archer? som jeg tror er fra Irland. ( Det mener familien å ha hørt) De kan ha reist til Amerika ( også i følge fam)
Hvor ble det av Charlotte ? Og hva skjedde med Fritz jr.?
Det har vel skjedd noe med Fritz Ferdinand siden han forsvinner i England og familien reiste hjem til Norge.... ? Dette er noe som ofte er pratet om rundt bordet ved familieselskap. Hadde vært fint å ha et svar...

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Familien Cocceius

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. november 2006 kl. 9.25

Hei

Ettersom det står e for enke ved Annas navn i 1900 tellingen er Fritz død, enten i England eller i Norge, kommer an på når de reiste tilbake til Norge.

Datteren Charlotte ble antagelig igjen ettersom hun giftet seg i England.
Vet du om Anna levde da din tippoldemor giftet seg? Når og hvor ble Ingeborg gift?

Har du dødsfall på Anna? Skifte etter henne vil antagelig si noe om hvor barna befinner seg.

Marit

dn20678

Legg inn av dn20678 » 24. november 2006 kl. 18.43

Hei..

Takk for info...da vet jeg at Fritz Ferdinand døde...men vet ikke hvor og når. Har ingenting på dødsfall ang.Anna Bjørnsen, men vet at hun levde så lenge at min Oldefar besøkte henne når han var liten. Han er født i 1908.
Har heller ikke noe ang.giftermålet til Ingeborg og Ingvar...Men det må være mellom 1900 når hun var registrert bosatt med moren, og 1905 når det eldste barnet er født.. Har igrunn ikke sjekket kirkebøkene så godt. Skal sjekke Kleive/Bolsø litt bedre...

Tusen takk for info :D

dn20678

Legg inn av dn20678 » 24. november 2006 kl. 19.00

Ingvald og Ingeborg giftet seg i Bolsøy 22 April 1905... :D

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. november 2006 kl. 20.34

Kanskje du kan prøve å ta kontakt med kirkevergen i Molde for å høre om de kan hjelpe med Annas dødsfall.
[email protected]

Marit

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 24. november 2006 kl. 20.59

Søk http://www.moldekirkegaarder.no/ og navnet Anna Cocceus. Hun døde 1937 og er gravlagt på Øvre Kirkegård.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 24. november 2006 kl. 23.17

Da har du en dato å forholde deg til vedrørende skifte etter Anna.
Skifte/dødsfallsmelding etter henne bør finnes i Statsarkivet i Trondheim.
[email protected]

Siden dette er over 60 år gammelt skal du kunne få en kopi av dette.

Marit

dn20678

Legg inn av dn20678 » 25. november 2006 kl. 10.20

Takk for hjelpen begge to, skal få tak i skifte etter Anna og informere om hvordan det går.

Ser at her bruker de Cocceus og ikke Cocceius. Det kan jo kanskje løse noe når det gjelder familien. Det er ingen i Norge med Cocceius som etternavn i dag, men navnet kan være endret.
Fritz Ferdinand hadde søsken født i Trondheim:
Johanna Georgine Christoffersdatter Cocceius f: 09.12-1846
Charlotte Amalie Christopherdatter Cocceius f: 07.05-1850
August Kristoffersen f: 10.12-1856, han døde samme året.
Andreas Wilhelm Christophersen Cocceius f: 03.12-1853

Foreldrene navn er: Christopher Carl Cocceius og Ingebor Jansen.

Det er også en Carl Christian Cocceius f: 23.04-1845 i Trondheim. Foreldrene hans er: Carl Christian Cocceius og Ingeborg Larsdatter.

Det er vel mest trolig at Carl Christian d.e og Christoffer Carl er søsken. Etternavnet er jo ganske uvanlig. Deres (evnt) far kom fra Gdansk i Polen og startet bokbinderi(ifølge min oldemor)

Jeg finner også en Charles C.Cocceius i Amerika(1880) Han er født 1846 i Norge av Polsk far og Norsk mor. Han har en sønn Franz som er født 1879 i Illinois. Charles er vel også en bror av Carl Christian d.e. og Christoffer.

Synest dere at dette er nok til å registrer dem som søsken?

Takker for all god hjelp og hvis noen "går dere på"Cocceius/Cocceus er jeg takknemlig for info. Er nybegynner og lærer vel triksene etter hvert
:D

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 25. november 2006 kl. 12.06

Vibecke Valkvæ skrev: Fritz Ferdinand hadde søsken født i Trondheim: Johanna Georgine Christoffersdatter Cocceius f: 09.12-1846, Charlotte Amalie Christopherdatter Cocceius f: 07.05-1850, August Kristoffersen f: 10.12-1856, han døde samme året. Andreas Wilhelm Christophersen Cocceius f: 03.12-1853
Det er også en Carl Christian Cocceius f: 23.04-1845 i Trondheim. Foreldrene hans er: Carl Christian Cocceius og Ingeborg Larsdatter.

Ved FT 1865 finnes Fritz med sine foreldre og søsken. Her er også en Carl Chr. f 1845 oppført i søskenflokken.

Mvh
Britt Iren

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 27. november 2006 kl. 17.09

Hvor sikre er dine opplysninger om at Charlotte, Ingeborg og Fritz er født og døpt i England? På Family Search finner jeg deres dåpsdato (men ikke f.dato) i England, men det merkelige er: alle tre er oppført i kirkeboken for Molde!? :roll: Dåpsdato på FS stemmer med kirkeboken.
De er innført på ”rett plass” i kirkeboken, med faddere.
Charlotte Pauline f. 8 aug 1881, døpt 25 sept.
Ingeborg Andrea f. 5 mai 1883, døpt 29 juli
Fritz Johan f. 5 mars 1885

Ingeborg og Fritz er også konfirmert i Molde, henholdsvis 1898 og 1900, begge har Molde som fødested. Charlotte fant jeg ikke, mulig jeg overså henne.
Siden Charlotte ble gift i England kan Fritz ha reist dit også?

Foreldrene gifter seg i Vår Frues kirke i Trondheim, nr. 52, og da ser vi at Ferdinand allerede oppholder seg i Molde.
(Frits) Ferdinand bor i Trondheim i 1875, han flytter med andre ord til Molde mellom 1875 og 1879. (her fant jeg også en ”kjenning” fra Grytten). Anna bor(sammen med fam) også i Trondheim i1875.

Mvh
Britt Iren

dn20678

Legg inn av dn20678 » 28. november 2006 kl. 20.13

Hallo..

Dette virker litt rart.... Har ikke sett etter fødsel av barna i Norge, da jeg gikk ut i fra at de var født i England. De er jo reg.som døpt der....... Det må jo være de samme pers.
Registrerte de dåpsdato hvis folk var på reise? Kan det være at Frits d.e har tatt med eldste datteren og reist uten de andre? Hvorfor da registrere de andre barna?

Mange spørsmål dette... :D Jeg har litt problemer med å finne dåp og konfirmasjon i kirkebøkene for Molde. Hvilken bok fant du de i? Det er digitale bøker du her snakker om?

I folketellingen for Trondheim 1875 finner jeg kun Fritz Ferdinand og søsteren Charlotte Amalie, får ikke opp andre familiemedlemmer.... Eller Anna Bjørnsen bosatt hos dem?

Jeg har trodd at Carl Christian ikke var søsken fordi hans far er registrert med annet navn... Christopher Carl og Carl Christian d.e må være en og samme person hvis han er bror av Frits F. Han er også registrert med annen mor. Ingeborg Larsdatter og ikke Jansen som de andre barna er. Dette finner jeg på hans dåp,Domkirken i Trondheim 20.07.1845. Kan jo være en feil????? Men ser jo at han er reg.som sønn under folketellingen for 1865... Kan jo være at det har skjedd noe med hans foreldre og han er oppfostret som sønn hos onkelen og tanten. Var det vanlig?

Takk for all hjelp så langt...Skal søke litt mer i kirkebøkene... Ser at Cocceus ikke skrives med i....det er min oldefar som har fortalt meg...Kan jo være det har endret seg. Han sa at det opprinnelig var skrevet Cocceius...men det kan jo være veldig lenge siden.

dn20678

Legg inn av dn20678 » 28. november 2006 kl. 20.21

Psst. Den Charles C.Cocceius jeg finner i Amerika er reg.født i Norge 1846. Dette kan vel være Carl Christian som har "Amrikanisert"navnet sitt litt. Litt forskjeller i fødselsdato var vel vanlig?1845 her.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 29. november 2006 kl. 22.37

Kirkebøkene for det aktuelle tidsrom er ikke scannet. Jeg var på biblioteket og sjekket noe selv og så etter denne fam også. MINI 1873-1886 og KLOK 1894-1915.

Har du dine opplysninger om dåpen i England fra FS? Det har alltid vært hevdet at det ikke er til å stole på, men det jeg har funnet og kontrollert stemmer. Jeg skjønner heller ikke noe av dette. De tre dåpene er i alle fall ført inn kronologisk i kirkeboken, så jeg stoler vel mest på det.

Her er to søsken til i 1875, Josephine ogAndreas Wilhelm.

Anna Bjørnsen med søsken og foreldre finner du om du klikker på siste 1875 (blå) i innlegget fra 27.11.

Ved Carl Christians konfirmasjon i Vår Frue er farens navn Carl Christopher og hustru Ingeborg. Har presten brukt samme navn på far og sønn ved dåpen?
Ingeborg Jansen og Christopher Carl Coccins gifter seg 12 feb 1845 i Domkirken iflg FS.

I orginalmanifestet for 1880 cencus står det Cocceius, Cha?. C. Han var 34 år ved siste bursdag, men det avhenger sikkert av når tellinga var gjort. Selv om det står 4 juni er det vel ikke sikkert alt var gjort da?

Mvh
Britt Iren

dn20678

Legg inn av dn20678 » 30. november 2006 kl. 18.22

Hallo...

Veldig kjekt av deg at du sjekket kirkebøkene :D Takker for det.

Har ikke funnet deres fødselsdato i England. Kun dåpen. Det fant jeg på Genealotical Index, British Isles. Kan være det samme du sikter til. Jeg gikk ut i fra at det stemte, men hadde ingen opplysning om at de hadde bodd i England fra før. Visste at Ingeborg var der som voksen,men ikke de andre. Jeg tror dette er feil og at de er født og døpt i Molde. Jeg takker for at du hjalp meg å rette opp denne feilen. Skal endre dette på treet mitt

Ang.fam Bjørnsen så visste jeg ikke at de bodde i Trondheim. Har ikke leitet etter denne familien enda... så takker for det også.

Det er ca.1 mnd siden jeg begynte å registrere på data. Har informasjonen min på nedtegnelser fra familien... og nå kan jeg ikke spørre noen lenger. Jeg har mye å få bekreftet via kilder (andre enn familienedtegnelsene)

:D Nå venter jeg med spenning på skiftet etter Anna. Skal holde dere alle informert..

mvh
Vibecke

dn20678

Legg inn av dn20678 » 2. desember 2006 kl. 12.29

Har funnet Carl C.Cocceus d.y på passasjerliste på barken Vidfarne..

Han reiste fra Trondheim 26 mai 1866 til Quebac 18 Juli 1866. Da er han 21 år.

I folketellingen for Trondheim 1865 er han 20 år.

Den Charles C.Cocceus jeg finner i Amerika er født 1846. Han oppgir Norsk mor og Polsk far Han er født i Norge. Min konklusjon er at dette er samme mann. Hans sønn heter Franz.. noe som også heller i den retningen... Er det bare jeg som synest det høres logisk ut????

:wink:

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 3. desember 2006 kl. 18.35

Der er helt sikkert rett mann du har funnet som dro over i 1866 og finnes ved census 1880.
Ved 1880 tellinga står det ikke Charles i orginaldokumentet. Som nevt i innlegget fra 29.11 står det at han var 34 år ved sist bursdag, altså 23 april 1880. Om tellinga er tatt før den tid, men ikke fullført før 4 juni så blir det jo riktig med 34 år (siste bursdag ble da april 1879)

Ved 1900 tellinga finnes kona Jenny som enke med 2 barn, men hatt 3. Om du studerer orginaldok står det Coccesius og ikke Corcelius som kommer opp når en søker på Jenny.

I hvilken kilde har du funnet Charles i Amerika? Har du tilgang til Ancestry? Om du ikke har tilgang til orginalcensus kan du skrive din e-post så kan jeg sende deg den

Mvh
Britt Iren

dn20678

Legg inn av dn20678 » 4. desember 2006 kl. 18.44

Hallo igjen :D

Jeg har nok ikke tilgang til Ancestry... Jeg fant Charles på 1880 US gensus da jeg tok ett verdenssøk på etternavnet. Orginaldok har jeg ikke fått se.

Om jeg kunne få se det hadde det vært kjempeflott...

Adressa mi er [email protected]

Du er en engel :D

mvh
Takknemlig Vibecke

Svar

Gå tilbake til «Molde»