Jeg finner imidlertid ingen link til barna, og vet derfor ikke om det er riktig Johan og Grethe jeg har funnet.
Mine oldeforeldre fikk følgende barn:
Anne – ukjent fødselsår og sted
Jørgen – ukjent fødselsår og sted
Trine – ukjent fødselsår og sted
Kristiane – født på Geithus 16. nov. 1871 (evtl. 1872)
Kristian – født på Geithus 10. juli 1874
Det var også muligens flere barn, bl.a. en Mia eller lignende.
Anne giftet seg med skomaker Eriksen, bosatt i Geithus sentrum
Jørgen gikk på underoffiserskole i Oslo, giftet seg med Regine Skredsvig, bror av Christian Skredsvik. Han/de dro til Amerika på et tidspunkt. Der fikk han en sønn og tre døtre, som ble igjen, visstnok i Portland, Oregon, da Jørgen dro tilbake til Norge og Geithus. Hva som skjedde med Regine vites ikke.
Trine flyttet til Oslo. Hun skal ha vært gift med en Hansen med ukjent fornavn, fødselsår og sted.
Kristiane giftet seg med min farfar, Simen (Mathiasen) Faraasen, født i Ringsaker i 1865. Hun reiste i 1901 til New York for å gjenforenes med sin mann Simen, som hadde reist året før. Med seg hadde hun barna Oliv på 5-6 år og Esther på to måneder. De fikk etter hvert ytterligere tre barn, Agnes, Simon (min far) og Mildred (kalt Baby). Simen ble syk og døde i New York i 1909. Kristiane reiste deretter tilbake til Norge med barna. Hun skal først ha bodd på Stange, der svigerforeldrene skal ha bodd på den tid. Deretter dro hun tilbake til Geithus og skal ha drevet en liten kafe i en periode. Senere arbeidet hun på en papirfabrikk, muligens Katfos. På et tidspunkt, trolig etter at barna ble voksne, flyttet hun til Oslo, og bodde de siste årene av sitt liv hos datter Esther, som drev indremisjonens gamlehjem på Grønland i Oslo. Hun døde i 1951.
Kristian flyttet også til Oslo på et tidspunkt. Han døde også i 1951.
Når det gjelder Johan og Grethe har jeg blitt fortalt følgende:
Johan var industriarbeider og druknet i en dam på Modum. Jeg vet ikke når og i hvilken forbindelse. Han drev muligens også som predikant.
Grethe skal ha kommet fra en av de større gårdene på Modum, muligens Sønsterby. Ryktet sier hun giftet seg under sin stand.
Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger ville det være kjempeflott.

Med vennlig hilsen
Sidsel Faraasen Sfregola