Johan Mikkelsen, Grethe K. Johannesdatter med familie

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn20531
Sted: OSLO

Johan Mikkelsen, Grethe K. Johannesdatter med familie

Legg inn av dn20531 » 2. november 2006 kl. 17.31

Johan Mikkelsen, min farmors far, giftet seg med Grethe Kristine Johannesdatter. Jeg har funnet Johan Mikkelsen og Grethe Kristine Johannesdatter, begge født 1829, som giftet seg i Modum 1854. Johans far er oppgitt til Michel Fransen og Grethes far til Johannes Tronsen.

Jeg finner imidlertid ingen link til barna, og vet derfor ikke om det er riktig Johan og Grethe jeg har funnet.

Mine oldeforeldre fikk følgende barn:

Anne – ukjent fødselsår og sted
Jørgen – ukjent fødselsår og sted
Trine – ukjent fødselsår og sted
Kristiane – født på Geithus 16. nov. 1871 (evtl. 1872)
Kristian – født på Geithus 10. juli 1874

Det var også muligens flere barn, bl.a. en Mia eller lignende.

Anne giftet seg med skomaker Eriksen, bosatt i Geithus sentrum

Jørgen gikk på underoffiserskole i Oslo, giftet seg med Regine Skredsvig, bror av Christian Skredsvik. Han/de dro til Amerika på et tidspunkt. Der fikk han en sønn og tre døtre, som ble igjen, visstnok i Portland, Oregon, da Jørgen dro tilbake til Norge og Geithus. Hva som skjedde med Regine vites ikke.

Trine flyttet til Oslo. Hun skal ha vært gift med en Hansen med ukjent fornavn, fødselsår og sted.

Kristiane giftet seg med min farfar, Simen (Mathiasen) Faraasen, født i Ringsaker i 1865. Hun reiste i 1901 til New York for å gjenforenes med sin mann Simen, som hadde reist året før. Med seg hadde hun barna Oliv på 5-6 år og Esther på to måneder. De fikk etter hvert ytterligere tre barn, Agnes, Simon (min far) og Mildred (kalt Baby). Simen ble syk og døde i New York i 1909. Kristiane reiste deretter tilbake til Norge med barna. Hun skal først ha bodd på Stange, der svigerforeldrene skal ha bodd på den tid. Deretter dro hun tilbake til Geithus og skal ha drevet en liten kafe i en periode. Senere arbeidet hun på en papirfabrikk, muligens Katfos. På et tidspunkt, trolig etter at barna ble voksne, flyttet hun til Oslo, og bodde de siste årene av sitt liv hos datter Esther, som drev indremisjonens gamlehjem på Grønland i Oslo. Hun døde i 1951.

Kristian flyttet også til Oslo på et tidspunkt. Han døde også i 1951.

Når det gjelder Johan og Grethe har jeg blitt fortalt følgende:

Johan var industriarbeider og druknet i en dam på Modum. Jeg vet ikke når og i hvilken forbindelse. Han drev muligens også som predikant.

Grethe skal ha kommet fra en av de større gårdene på Modum, muligens Sønsterby. Ryktet sier hun giftet seg under sin stand.

Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger ville det være kjempeflott. :lol:

Med vennlig hilsen
Sidsel Faraasen Sfregola
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Johan Mikkelsen, Grethe K. Johannesdatter med familie

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 2. november 2006 kl. 17.53

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 2. november 2006 kl. 18.05

De hadde også en datter Thrine født 18.aug.1861 i Modum

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010039.jpg

Hun kan jo være død før 1865 og det finner du sikkert i kirkebøkene.

3231
Sted: HOKKSUND

Legg inn av 3231 » 2. november 2006 kl. 22.33

Hei,

Ifølge dødsfallmeldinger hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal dør fattiglem, enke Grete Johannesdatter Sønstebyeie 25/3 1884, 55 år gammel.

Hun etterlater av egteskab med forhen avdød mann Johan Mikkelsen Sønstebyeie ( død 2/8 1875, 46 år og 9 mndr gammel):
1.Maren Johansd. g.m. Hans Helgesen Skinstaddalen
2.Anne Johansd.. g.m. skomager Christian Eriksen Gjethuus
3.Jørgen Johansen, 20 1/4 år, Christiania
4.Trine Johansd. Sønstebyeie, 15 3/4 år
5.Christiane Johansd. Sønstebyeie, 12 1/3 år
6.Christian Johansen 8 3/4 år

Mvh Arnt

dn20531

Legg inn av dn20531 » 8. november 2006 kl. 14.36

Hei Arnt Hole

Takk for utfyllende svar. Dette var ikke noen lystig lesning, måtte ha vært tøffe tiden for oldmor Grethe.

Vet du hvor jeg kan lete for å finne ut hva som skjedde med de mindreårige barna? Trine var kanskje gammel nok til å få en "post" på en gård eller fabrikk, men de to yngste, derav min farmor Kristiane, var jo fortsatt for små til å klare seg selv da moren døde.

Virker jo heller ikke som familiefølelsen var spesielt utviklet, idet Grethe døde som "fattiglem". Og hva ligger det egentlig i den opplysningen?

Hadde vært fint om du eller noen andre vet hvordan jeg kan nøste videre for å finne litt historie rundt familiens skjebne.

Mvh
Sidsel Faraasen Sfregola

gj12639
Sted: Oslo

Legg inn av gj12639 » 30. januar 2011 kl. 23.14

Hei.

Jeg er helt ny på denne siden, men til min store overraskelse så ser det ut til at vi er slekt.

Min farmor het Klara Elvine Hansen Dahlen. Hun var datter av Hans Helgesen Dahlen og Maren Andrine Johansdatter.

Min farmor giftet seg med Lars Brede Kilstad på Lunner, Hadeland.

Ta gjerne kontakt da jeg ønsker meg mer informasjon om min farmors slekt.

dn10131
Sted: ASKER

Legg inn av dn10131 » 1. februar 2011 kl. 17.09

Hei!
I årsskriftet "Gamle Modum" for 1994, 95 og 96 finner du Jørgen Mikkelsens erindringer.
Disse tre årgangene kan du sikkert få lånt gjennom nærmeste bibliotek.
Erling Diesen

dn20531

Legg inn av dn20531 » 7. februar 2011 kl. 12.09

Hei Ellen,

Har plottet inn info jeg fikk fra deg i familietreet mitt. I forbindelse med folketellingen for 1910 har det dukket opp noen uklarheter som du kanskje kan hjelpe meg med. Venter spent på neste kontakt med deg. Kjempehyggelig at familien blir større.

Mvh
Sidsel

dn20531

Legg inn av dn20531 » 7. februar 2011 kl. 12.11

Hei Erling

Dette var en kilde jeg aldri har hørt om. Tusen takk for tipset. Dette skal jeg undersøke nærmere.

Mvh
Sidsel

dn20531

Legg inn av dn20531 » 7. februar 2011 kl. 12.39

Hei igjen Ellen

Kan du ikke ved leilighet ta kontakt med meg på e-post adresse: [email protected]

Mvh
Sidsel

Svar

Gå tilbake til «Modum»