Erik Olsen Istad f.1888 Kleive
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Erik Olsen Istad f.1888 Kleive
Leter etter etterkommere etter Erik O. Istad.Noen som kan hjelpe meg.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Erik Olsen Istad f.1888 Kleive
Ja, vi kan kanskje hjelpe, men du har oppgitt litt lite opplysninger slik at det blir litt vanskelig å vite hvor man skal begynne å lete. Vet du noe mer om ham?

Han var født på Øren gård Kleive,foreldre var Ole Olsen Øren og Ane Eriksdt.Bakken.Hans søster Marit Olsdt var gift med min bestefar Peder O.Istad som hadde en klippfiskfabrikk på Kirklandet rundt 1910.Det er alt jeg vet.
-
Det er kanskje en av Istadfamiliene på Innlandet. Men det var Istad på Innlandet tidlig. Sivert Olsen Istad døde i Sjursvika på Innlandet i 1831. Men i samlingene til Einar Thurn-Christensen (ETC) ved Kristiansund folkebibliotek står det bare nevnt en Erik:
"Istad, Erik f. 1888. Bøkker, Innlandet.
x Amanda Karlsen, f. 1889 +14/3 1959"
Det nevnes også tre barn, men det er bare på den ene at det står dødsår, og siden de to andre samt enka til den som døde, kan være i live, skriver jeg bare den med dødsår her:
"B Ingvald Istad f. 1921 +13/1 1957"
Vår erfaring i Kristiansund med ETC er at han i slike tilfeller som dette, hvor han ikke har hatt muligheter til å hente opplysninger i folketellinger, at han har hentet det fra dødsannonser. Det kan bety at det bare var tre barn som var i live ved moras, Amanda, død i 1959.
Her, på nr 183, er nok fødselen til Ingvald, men navnefeltet er tomt. Her står det også at foreldrene ble gift i 1908, og at de hadde fått 7 barn, men 6 av dem var i live.
Amanda er kanskje henne som du finner i Kristiansund i FT1900?
Du finner noen Istad i telefonkatalogen som fremdeles bor på Innlandet, og du kan jo forsøke å ringe? Hvis du ikke finner fram, kan du sende meg en epost.
Din bestefar, Peder O. Istad, eide han også noe på Nordlandet fra 1916? Det står nevnt to Peder Istad i ETC, men den ene var født i 1833. På den andre står det bare dette:
"Istad, Peder
Eier av m.no. 233, Grunden, 1/4 1916-"
"Istad, Erik f. 1888. Bøkker, Innlandet.
x Amanda Karlsen, f. 1889 +14/3 1959"
Det nevnes også tre barn, men det er bare på den ene at det står dødsår, og siden de to andre samt enka til den som døde, kan være i live, skriver jeg bare den med dødsår her:
"B Ingvald Istad f. 1921 +13/1 1957"
Vår erfaring i Kristiansund med ETC er at han i slike tilfeller som dette, hvor han ikke har hatt muligheter til å hente opplysninger i folketellinger, at han har hentet det fra dødsannonser. Det kan bety at det bare var tre barn som var i live ved moras, Amanda, død i 1959.
Her, på nr 183, er nok fødselen til Ingvald, men navnefeltet er tomt. Her står det også at foreldrene ble gift i 1908, og at de hadde fått 7 barn, men 6 av dem var i live.
Amanda er kanskje henne som du finner i Kristiansund i FT1900?
Du finner noen Istad i telefonkatalogen som fremdeles bor på Innlandet, og du kan jo forsøke å ringe? Hvis du ikke finner fram, kan du sende meg en epost.
Din bestefar, Peder O. Istad, eide han også noe på Nordlandet fra 1916? Det står nevnt to Peder Istad i ETC, men den ene var født i 1833. På den andre står det bare dette:
"Istad, Peder
Eier av m.no. 233, Grunden, 1/4 1916-"

Takk for hjelpen,jeg får begynne å lete.Min bestefar var født i 1879 så det må være den siste.Du nevner en Ingvald Istad var det en sønn av Erik og Amanda eller var han selvstendig.Erik hadde en bror som hette Ingvald født 1891.
-
ETC har ført opp Ingvald som sønn av Erik og Amanda.
Du kan se igjennom adressebøkene og se om du finner aktuelle folk i Kristiansund selv. På Romsdal Sogelags hjemmesider finner du bl.a. noen adressebøker som er lagt ut. Hvis du drar til Romsdalsmuseet, har de flere adressebøker på biblioteket der.
Du kan se igjennom adressebøkene og se om du finner aktuelle folk i Kristiansund selv. På Romsdal Sogelags hjemmesider finner du bl.a. noen adressebøker som er lagt ut. Hvis du drar til Romsdalsmuseet, har de flere adressebøker på biblioteket der.