Helmer W Larsen, f +/- 1895

Moderator: MOD_Nordland

Svar
12481
Sted: STAVANGER

Helmer W Larsen, f +/- 1895

Legg inn av 12481 » 28. oktober 2006 kl. 18.44

Hvem kan hjelpe meg å løse denne nøtten: Helmer Wilhelm Larsen f +/- 1895 i Narvikdistriktet (?) giftet seg med Hanna Marianne......... Ekteparet bodde/drev 'Olei Karlsen' gården..... de fikk ihvertfall 1 barn - Karsten f i 1924. En nøtt jeg finner vanskelig å knekke, for dette skaper så mange spørsmål: f dato/sted på Helmer, og hvem var hans foreldre, hva het Hanna M til etternavn, hvor og når ble hun født, hvem var hennes foreldre, og hva var det korrekte navnet på gården??? Og hvor ble Karsten født? Jeg krysser fingrene for at noen som vet noen av (eller alle) svarene, svarer meg på denne henvendelsen. Jeg krysser fingrene!
hilsen grete
[email protected]

gj15231
Sted: saudasjøen

Re: Helmer W Larsen, f +/- 1895

Legg inn av gj15231 » 28. november 2011 kl. 16.47

Hei! Jeg har en hel del informasjon om både slekten til Helmer og Hanna Marianne. Karsten ble født 3.august i 1924 i Narvik. Som 17 - åring ble han tatt til fange i konsentrasjonsleiren Sachsenhausen og Aushwitz. Han giftet seg med Ingrid Anthonie Angel - Olsen. Disse er da altså mine oldeforeldre. Vi vet ingenting om foreldrene til Ingrid.

Faren til Karsten het Helmer Villhelm Larsen. Han ble født i 1887 i Gullvika, Mikkelsnes Øksnes Ofoten. Foreldrene til Helmer het Lars Gullik Olsen og Nikoline Bergithe Pedersdatter Bollvågen. Helmer døde i 1970. Hanna Marianne het Hanssen Kråkberget før hun tok etternavnet til Helmer etter at de giftet seg. Hanna ble født i 1886 på Kårkberget, Øksnes Ofoten. Foreldrene hennes het Andreas Ole Hansen Ryberg og Sandrine (Malene) Maria Hansdatter Nærøya. Sandrine skiftet mellomnavnet sitt fra Maria til Malene. Hanna døde samme år som ektemannen hennes. Helmer og Hanna fikk tre barn: Haldor, Hannah og Karsten.

Foreldrene til Lars Gullik Olsen (faren til Helmer) het Ole Jenssen Lundebrekke og Ingeborg Larsdatter Knotten. Foreldrene til Nikoline het Peter Andreas Jakobsen Steinland og Øllegård Kristine Nielsdatter Steinland. Foreldrene til Andreas Ole (faren til Hanna) het Hans Peter Olsen Ryberg og Christine Magdalene Andreasdatter. Foreldrene til Sandrine het Hans Kristoffer Olsen Nærøya og Ellen Andreasdatter Dyrøya.

Navnet på gården vet jeg ikke, men jeg håper du har fått noen svar. Jeg har enda mer informasjon hvis du ønsker det :) Håper dette var til hjelp.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Helmer W Larsen, f +/- 1895

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. november 2011 kl. 19.53

En kommentar til Wendys innlegg.
De gårdssnavnene du nevner: Gullvika, Bollvågen, Kråkberget, Nærøya, Steinland og Dyrøya ligger i Øksnes i Vesterålen. Ikke i Ofoten.
De fleste av disse personene er nevnt i "Gård og slekt i Øksnes" bind 1 og 3, av Joh. Borgos.

Mvh Paul

Kan også tilføye at Mikkelsnes, var en husmannsplass, senere småbruk (Bnr 11) under Gullvika.

Svar

Gå tilbake til «Narvik»