Maren Hansdtr fra Fjære, gift med Johannse Arnesen Skiftenes

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
gj03748
Sted: LILLESAND

Maren Hansdtr fra Fjære, gift med Johannse Arnesen Skiftenes

Legg inn av gj03748 » 5. oktober 2006 kl. 0.32

Maren Hansdatter giftet seg med Johannes Arnesen Skiftenes 22. januar 1835. I kirkeboken er hun oppgitt å være 29 år ved vigselen, og bygdeboken oppgir at hun kom fra Fjære.

I kirkeboken for Fjære finnes to aktuelle Maren Hansdatter;

1) Maren Hansdatter Giømle - døpt 11. desember 1803 - Datter av Hans Larsen Giømle og Ragnhild Svendsdatter Huseland

2) Karen Hansdatter Græbstad - døbt 29. des 1805 - Datter av Hans Tellefsen og Ingeborg Jonsdatter

Utfra alder er nr 2 mest aktuell, men jeg håper at det finnes noen som kan hjelpe meg med å finne rett person, og eventuelt tips om hennes forfedre.

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Maren Hansdtr fra Fjære, gift med Johannse Arnesen Skift

Legg inn av Harald Søren Storaker » 5. oktober 2006 kl. 20.36

Eg har mest tru på at Maren Hansdatter, f. 1803, er den rette. Alderen oppgitt ved vielse kan jo gjerne vere litt feil. Maren er eldre enn Johannes, og "pynta" kamskje litt på alderen. Eller presten kan ha gjort en antakelse. Det baserte seg sikkert oftast på muntlig informasjon.

Vielsen til foreldra i 1800: LDS IGI
Vekslinga mellom Larsen og Lavesen ser ut til å vere et Aust-Agder fenomen. Det har vel sammenheng med dialekten -
Gunhild Marie, født 1800 LDS IGI
I FT-1801 er det mye rart i navnelista: Giømle 1801
Mora Ragnhild er blitt til Gunhild og dattera Gunhild Marie er blitt til Munhild Marie.
Mormor Ragnhild blir oppkalla i 1840.LDS IGI

Etter navnet på tanta i 1801, bør far til Hans Larsen vere Lars Sakariassen. Ragnhild Svendsdatter er nok denne født i 1774 LDS IGI

Svar

Gå tilbake til «Grimstad»