Rannei Olsdatter Ingebrigtsli 1798
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Rannei Olsdatter Ingebrigtsli 1798
Hei Jeg lurer på om noen kjenner min slekt fra Rindalen? Min tippoldemor Ildri Kristiansdatter Hovde ble født i Rindalen i 1829. Hun er datter av Kristen Sivertson Bjørnås/Romunstad født 1795. Mor er Rannei Olsdatter Ingebrigtsli født 1798. Jeg finner de på gården Sverkeli. Rindalsbok nr 3 s.486. Det er nevnt en søster av minn tippold,Brit født 1827. Finner jeg slekt etter henne i Rindal? Jeg ønsker også å få hjelp bakover med Rannei Olsdatter Ingebrigtsli. Blir veldig glad for hjelp. Har lagt inn det samme i digtitalarkivet men ikke fått respons. Hilsen Anita Bakken
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Re: Rannei Olsdatter Ingebrigtsli 1798
Hei!
På FamilySearch finner jeg følgende barn av Kristen og Rannei:
Ildrie f. 1822
Bridt f. 1827
Ildrie f. 1829
Gjertrue f. 1833
Sigri f. 1836
Her har du vielsen til Kristen og Rannei i 1823.
Hilde
På FamilySearch finner jeg følgende barn av Kristen og Rannei:
Ildrie f. 1822
Bridt f. 1827
Ildrie f. 1829
Gjertrue f. 1833
Sigri f. 1836
Her har du vielsen til Kristen og Rannei i 1823.
Hilde
Hei! Takk for hjelpen. Det ser ut til at det er riktig familie. Men Ildri født 1822 skal ikke være med her ifølge bygdeboka. Kanskje hun døde tidlig siden min tippold fikk samme navn.Ildri født 1822 var født året før de ble gift var det vanelig. ?Finner du noe om etterslekt av disse barna på Fs ?
Prøvde å legge på et smil . Hilsen Anita

Hei. Jeg begynner å bli litt bekymret for at jeg har fullstendig tatt feil av min slekt i Rindal.Jeg synes det er underlig at ingen kjenner til mine aner. Jeg har ikke slått opp i noen kirkebøker enda men man må kanskje det for å bli sikker. Jeg trodde man kunne stole på bugdebøker fra Rindalen. Flotte bøker som jeg må skaffe meg. Jeg fulgte bøkene og syntes det var veldig lett å følge min tipp tipp oldefar på gården Sverkeli og ned til slekta på Røv.Jeg setter stor pris om noen rettlede meg og finne ut hva som er feil. venter spent på svar. hilsen Anita Bakken 

-
- Sted: KVANNE
Hei Anita,
Jeg har også litt aner i Rindalen, og kikket som snarest på dette innlegget ditt. Jeg tror slett ikke du er på villspor, såvidt jeg kan se er alt korrekt. Iflg den gamle utgava av Rindalsboka (Hans Hyldbakk) står det under Sverkeslia at Kristen Sivertson Bjørnås frå Ljøsåholten og kona Rannei Olsdotter fra Ingebrigtslia flytta med familien til Hemne i 1839. Riktignok står bare nevnt barna Ildri, f. 1829, Gjertrud, f. 1833 og Sigrid, f. 1836 og død som barn. Men det som er registrert i FS stemmer sikkert, det er ikke uvanlig å finne barn i FS/kirkebøker som ikke er blitt med i bygdebøkene. Det er heller ikke uvanlig å finne barn som var fødde før giftemålet.
Jeg har ikke sjekket i kirkebøkene (som er Surnadal i denne perioden, finnes på digitalarkivet), men tipper at den første Ildri og trolig også Sigrid er døde som barn, men dette kan du sikkert finne ut. Ser forresten at til at Ildri er oppattkalla etter kårkjerringa i Sverkeslia, Ildri Andersdotter, fordi både farmor og mormor het Gjertrud.
Du har helt sikkert slekt i Rindalen, men det er mulig du må tilbake til søskenene til Kristen eller Rannei.
mvh Erling
Jeg har også litt aner i Rindalen, og kikket som snarest på dette innlegget ditt. Jeg tror slett ikke du er på villspor, såvidt jeg kan se er alt korrekt. Iflg den gamle utgava av Rindalsboka (Hans Hyldbakk) står det under Sverkeslia at Kristen Sivertson Bjørnås frå Ljøsåholten og kona Rannei Olsdotter fra Ingebrigtslia flytta med familien til Hemne i 1839. Riktignok står bare nevnt barna Ildri, f. 1829, Gjertrud, f. 1833 og Sigrid, f. 1836 og død som barn. Men det som er registrert i FS stemmer sikkert, det er ikke uvanlig å finne barn i FS/kirkebøker som ikke er blitt med i bygdebøkene. Det er heller ikke uvanlig å finne barn som var fødde før giftemålet.
Jeg har ikke sjekket i kirkebøkene (som er Surnadal i denne perioden, finnes på digitalarkivet), men tipper at den første Ildri og trolig også Sigrid er døde som barn, men dette kan du sikkert finne ut. Ser forresten at til at Ildri er oppattkalla etter kårkjerringa i Sverkeslia, Ildri Andersdotter, fordi både farmor og mormor het Gjertrud.
Du har helt sikkert slekt i Rindalen, men det er mulig du må tilbake til søskenene til Kristen eller Rannei.
mvh Erling
Hei igjen! Æ bli så gla når æ ser navnet ditt ,for da vet jeg at jeg får hjelp. Jeg fulgte bygdeboka for Rindalen og fant lett slekta bakover til slekta til Røv. Jeg hade bare lånt bygdebøkene,men må kjøpe mine egne. Magler aner for Rannei Olsdatter Ingebrigtsli. Du får ha tusen takk for all hjelp så langt .Du må snart få en belønning av meg. Hilsen Anita Bakken 

-
Hei igjen, Anita. Det er bare trivelig å hjelpe, det er vel også litt av vitsen med hele forumet.
Litt mer om Rannei Olsdatter, født i Ingebrigtslia i Rindal i 1798. Ifølge Rindalsbøkene av Hans Hyldbakk (har ikke de nye bøkene!) heter foreldra Ola Eriksen Trønsdal, f. 1759 og Brit Johansdatter Løfald, f. 1756. De kjøpte Ingebrigtslia i 1789, og hadde 5 barn. Rannei var den yngste.
Ola Eriksen Trønsdal, f.1759 var fra Utigard Trønsdal. Foreldra var Erik Hermundsen Trønsdal, Utigard, f. 1718 og Sigrid Olsdatter Håkensli, f. 1724
Erik Hermundsen Trønsdal, f. 1718 var sønn til Hermund Eriksen Trønsdal, Utigard, f. 1701 og kona Ingrid Nilsdatter (ukjent opphav). Far til Hermund Eriksen var Erik Larsen Trønsdal, f. 1656, som var sønn til Lars Bersveinsen Trønsdal, f. 1628 og bruker i Utigard Trønsdal i 1665. Hyldbakk trur at Lars Bersveinsen var gift med datter til forrige bruker på garden (1645 og 1657) som het Løden eller Lauden. Dette var iflg Hyldbakk et sjelden navn i Rindal, men vanlig i Rennebu, så det er mulig han var derfra.
Sigrid Olsdatter Håkensli, f. 1724, var fra "Håkkåslia" i Rindal, nabogarden til Ingebrigtslia. Faren var Ola Håkensen Håkensli, f. 1667. Kona vet vi ikke navnet på. Han hadde også en halvbror som het Ola, f. 1686, og en kan ikke være helt sikker på hvilken Ola som tok over. Men siden begge levde ved skiftet etter farens 2. kone i 1696, så er det vel den eldste Ola-en vi må gå ut fra. Faren hans het Håken Ellingsen Håkensli og var født i 1645. Første kona hans, og altså mor til den eldste Ola-en, var Randi Jonsdatter, visstnok fra Mosbrunn i Meldal. Far til Håken Ellingsen var Elling Håkensen, f. 1605 og bruker i Håkensli i 1650-åra.
Brit Johansdatter Løfald, f. 1756 var fra Bekkedal Løfald, i tidligere tider også kalla Ytre Løfald. Ho var datter av Johan Ingebrigsen Løfald, Bekkedal, f. 1715 og kona Ragnhild Jonsdatter Langli, f. 1718. Johan Ingebrigtsens foreldre var Ingebrigt Larsen Løfald, f.1681 og Brit Johansdatter Løfald, f. 1680. Om Ingebrigt Larsen Løfald, Bekkedal, står det i Rindalsboka at han var sønn av Lars Trønsdal, f. 1605 og var bruker og eier på Løfald i 1624. Dette er ikke helt sannsynlig etter min mening, han var i så fall 76 år når Ingebrigt var født, rett nok er eldste sønnen Ola f. i 1665, så det er vel mulig, men.....
Brit Johansdatter Løfald, f. 1680 var fra Løfaldlia. Ho var datter til Johan (også kalla Johannes) Olsen Bjørnås, bruker i Løfaldlia i 1657 og gift med Randi Olsdatter Bolme. Det er vel trolig at Johan var fra Utigard Bjørnås og bror til Mikkel Olsen, f. 1624 i Utigard Bjørnås, og Lars Olsen, f. 1625 som trolig er identisk med brukeren i Løfaldlia før Johan, men det er ikke noe sikkert bevis for dette sålangt jeg kan se.
Ragnhild Jonsdatter Langli, f. 1718 var datter av Jon Olsen Kirkholt i Langlia, f. 1684. Han var fra Nestua på Kirkholt og var gift med Brit Olsdatter fra Langlia. Brit Olsdatter var datter til Ola Pedersen Langli og kona Kari Einarsdatter fra Oppistua Røen. Ola Pedersen Langli var sønn av Peder Jonsen Langli, f. 1604. Det var han som rydda og bygde Langlia. Han var trolig fra Bolme.
Far til Jon Olsen Kirkholt var Jon Sveinsen Kirkholt, f. 1618, bruker på Kirkholt i 1657, som var sønn til Svein Kirkholt, bruker i 1624 og 1645.
Kari Einarsdatter Røen var fra Oppistua Røen, og datter til Einar Nilssen Røen, f. 1702. Vi vet ikke hvor han var fra, men han var gift med jordtausa Randi Pedersdatter Røen, f. 1695. Far til Randi var Peder Henriksen Røen, f. 1668, som var sønn av Henrik Einarsen Røen, f. 1634 og bruker i Oppistua i 1665 og 1688. Faren Einar Røe, f. 1604 og Quinden var brukere i 1665.
Dette ble litt mer enn jeg tenkte da jeg startet, men-men. Vær oppmerksom på at det skal være endel feil i de gamle Rindalsbøkene, så du bør kanskje dobbeltsjekke med de nye.
mvh Erling
Litt mer om Rannei Olsdatter, født i Ingebrigtslia i Rindal i 1798. Ifølge Rindalsbøkene av Hans Hyldbakk (har ikke de nye bøkene!) heter foreldra Ola Eriksen Trønsdal, f. 1759 og Brit Johansdatter Løfald, f. 1756. De kjøpte Ingebrigtslia i 1789, og hadde 5 barn. Rannei var den yngste.
Ola Eriksen Trønsdal, f.1759 var fra Utigard Trønsdal. Foreldra var Erik Hermundsen Trønsdal, Utigard, f. 1718 og Sigrid Olsdatter Håkensli, f. 1724
Erik Hermundsen Trønsdal, f. 1718 var sønn til Hermund Eriksen Trønsdal, Utigard, f. 1701 og kona Ingrid Nilsdatter (ukjent opphav). Far til Hermund Eriksen var Erik Larsen Trønsdal, f. 1656, som var sønn til Lars Bersveinsen Trønsdal, f. 1628 og bruker i Utigard Trønsdal i 1665. Hyldbakk trur at Lars Bersveinsen var gift med datter til forrige bruker på garden (1645 og 1657) som het Løden eller Lauden. Dette var iflg Hyldbakk et sjelden navn i Rindal, men vanlig i Rennebu, så det er mulig han var derfra.
Sigrid Olsdatter Håkensli, f. 1724, var fra "Håkkåslia" i Rindal, nabogarden til Ingebrigtslia. Faren var Ola Håkensen Håkensli, f. 1667. Kona vet vi ikke navnet på. Han hadde også en halvbror som het Ola, f. 1686, og en kan ikke være helt sikker på hvilken Ola som tok over. Men siden begge levde ved skiftet etter farens 2. kone i 1696, så er det vel den eldste Ola-en vi må gå ut fra. Faren hans het Håken Ellingsen Håkensli og var født i 1645. Første kona hans, og altså mor til den eldste Ola-en, var Randi Jonsdatter, visstnok fra Mosbrunn i Meldal. Far til Håken Ellingsen var Elling Håkensen, f. 1605 og bruker i Håkensli i 1650-åra.
Brit Johansdatter Løfald, f. 1756 var fra Bekkedal Løfald, i tidligere tider også kalla Ytre Løfald. Ho var datter av Johan Ingebrigsen Løfald, Bekkedal, f. 1715 og kona Ragnhild Jonsdatter Langli, f. 1718. Johan Ingebrigtsens foreldre var Ingebrigt Larsen Løfald, f.1681 og Brit Johansdatter Løfald, f. 1680. Om Ingebrigt Larsen Løfald, Bekkedal, står det i Rindalsboka at han var sønn av Lars Trønsdal, f. 1605 og var bruker og eier på Løfald i 1624. Dette er ikke helt sannsynlig etter min mening, han var i så fall 76 år når Ingebrigt var født, rett nok er eldste sønnen Ola f. i 1665, så det er vel mulig, men.....
Brit Johansdatter Løfald, f. 1680 var fra Løfaldlia. Ho var datter til Johan (også kalla Johannes) Olsen Bjørnås, bruker i Løfaldlia i 1657 og gift med Randi Olsdatter Bolme. Det er vel trolig at Johan var fra Utigard Bjørnås og bror til Mikkel Olsen, f. 1624 i Utigard Bjørnås, og Lars Olsen, f. 1625 som trolig er identisk med brukeren i Løfaldlia før Johan, men det er ikke noe sikkert bevis for dette sålangt jeg kan se.
Ragnhild Jonsdatter Langli, f. 1718 var datter av Jon Olsen Kirkholt i Langlia, f. 1684. Han var fra Nestua på Kirkholt og var gift med Brit Olsdatter fra Langlia. Brit Olsdatter var datter til Ola Pedersen Langli og kona Kari Einarsdatter fra Oppistua Røen. Ola Pedersen Langli var sønn av Peder Jonsen Langli, f. 1604. Det var han som rydda og bygde Langlia. Han var trolig fra Bolme.
Far til Jon Olsen Kirkholt var Jon Sveinsen Kirkholt, f. 1618, bruker på Kirkholt i 1657, som var sønn til Svein Kirkholt, bruker i 1624 og 1645.
Kari Einarsdatter Røen var fra Oppistua Røen, og datter til Einar Nilssen Røen, f. 1702. Vi vet ikke hvor han var fra, men han var gift med jordtausa Randi Pedersdatter Røen, f. 1695. Far til Randi var Peder Henriksen Røen, f. 1668, som var sønn av Henrik Einarsen Røen, f. 1634 og bruker i Oppistua i 1665 og 1688. Faren Einar Røe, f. 1604 og Quinden var brukere i 1665.
Dette ble litt mer enn jeg tenkte da jeg startet, men-men. Vær oppmerksom på at det skal være endel feil i de gamle Rindalsbøkene, så du bør kanskje dobbeltsjekke med de nye.
mvh Erling
Hei igjen! Dette var morsomt. Jeg hadde lånt Rindalsbøkene i sommer både gamle og nye . men det er lett å rote seg bort. Skal låne de nye og se om det er foretatt endringer. hadde aldri trodd det skulle være så morsomt å rote bakover i slekta. skulle ønske at min gamle tante og min mor hadde sett dette. De var veldig interessert i historie og slekta si.men de hadde ikke samme muligheter som idag til å finne ut noe. Jeg vet at min mor hadde snakket med Hyllbakk om slekta og fått noen opplysninger bakover. og noe hadde vel fått meg interessert også. Det startet med at jeg så en etterlysning etter besteforeldrene mine her på forumet for et år siden . Jeg har nå lånt bygdebøker fra Stangvik kanskje er det noe der også. ? Du får ha det riktig bra og igjen tusen takk. Hilsen Anita Bakken
Og etterslekt skal du ikke bekymre deg for. Søstra Gjertrud giftet seg til Løset, Austpålangholten. Der er hun imidlertid benevnt som Gjertrud Pedersdtr.Sverkeli. Det må være feil. Alle andre opplysninger stemmer. Hun og Ola fikk 7 barn. Et av dem Lars dro til Amerika. Hans sønn Lars fikk etter hvert 16 barn der borte. Det finnes ei bok mener jeg om denne delen av slekta - som ble utgitt iforbindelse med et slektsstevne en gang. Av de andre barna til Ola og Gjertrud står det i den nye bygdaboka at en døde. Resten ble gift og har etteslekt i Rindal. Jeg anbefaler deg å fjernlåne alle fire bind slik at du kan orientere deg rundt på de forskjellige gårdene. Du kan gjerne ta kontakt på mail hvis du står fast underveis. kbindestreknerbualfakrøllonlinepunktumno 

Glemte å skrive at det første barnet (som ikke står i den nye bygdaboka) står i en avskrift jeg har over "uækte" barn født i Rindal. I 1822.
Hvor denne Ildrid er vet jeg desverre ikke.

-
Hei igjen.
Har bladd litt i kirkeboka, og funnet Ildri Christensdatter Sverkesli, f. 1822, død 14. april 1827, begravet 6. mai 1822, 4 1/2 år gammel. Så da er iallefall den bekreftet.
Erling
Har bladd litt i kirkeboka, og funnet Ildri Christensdatter Sverkesli, f. 1822, død 14. april 1827, begravet 6. mai 1822, 4 1/2 år gammel. Så da er iallefall den bekreftet.
Erling
Hei igjen! Tusen takk for all hjelp igjen. Det var morsomt at det finnes etterslekt i Rindalen.Min tippoldemor Ildri har da to søstre Gjertrud som har etterslekt og Bridt som jeg ikke vet noe om enda. Kan hun også fått Pedersdatter som etternavn? Jeg har ikke fått lånt bygdebøkene enda . Er det mulig å få tak i dette slektshefte fra Rindalen? Med vennlig hilsen Anita Bakken 

-
- Sted: Rindal
Jeg må nok skuffe deg når det gjelder Gjertrud Pedersdotter Sverkeli. Det er en helt annen person enn den Kari Nerbu oppgir. Hun er søster til min tipp-oldefar fra Sverkeligjeret. Jeg tror nok hele din familie flyttet til Hemne (og trolig videre utflytting derifra igjen?), slik at det blir ikke noen etterslekt i Rindal av søsken til Ildri. Men det skulle være etterslekt, dersom du går en generasjon lengre tilbake.
Hei Det er fint at du retter opp hvis det er feil. Jes syntes også det var rart at Gjertrud Christensdatter skulle bli Pedersdatter, men det kan jo være feil. Jeg fant min Tippoldemors søster Bridt f 1827 på gården Hovde i Hemne gift med Ole Johannesen f 1820 Surendal. I samme telling 1865 på Hovde gård er det også en Gjertrud Christensdatter 23 år. Kanskje dette er søsteren selv om hun skulle være 32 år .Kan noe bekrefte dette? Med vennelig hilsen Anita Bakken Kanskje det finnes etterslekt etter Rannei og Kristen i Rinndalen ?
Hei! Jeg sitter nå med Rindalsbøkene og jeg finner ut at på gården Sverkeli er Gjertrud født 1832 gift med Ola Larsson f Rindal 1827. De kommer under Austpålangholtan under Løset. På husmannsplassen Sverkeligjeret finner jeg samme opplysninger om Gjertrud. Har det vært tvil om hva som er riktig? Min Gjertrud er fra Sverkeli. Finnes det kirkebøker som dette kan kontrolleres? Min Tipp tipp oldef er Kristen Sivertson Bjørnås f1795 Ljøsåholten. Jeg ser han har 8 søsken. Det er kanskje bare Ola f 1780 som har etterslekt i Rindalen? (Landsemvollan? Hilsen anita bakken.
Erling Myrbostad skrev:
Her er det noe som ikke stemmer med den informasjonen jeg har.
Jon Olsen Kirkholt, f. 1684
Foreldre: Ola Jonsen f. 1647 og ukjent Henriksdotter.
Far til Ola Jonsen var:
Jon Sveinson f. 1618
Far til Jon Sveinson:
Svein Kirkholt
Dette har jeg funnet i Gards og Ættesoge for Rindal, Bind 1, side 147
Er det jeg som har rotet det til eller er det feil i bygdeboka?
Mvh
Ann T Petersen
-
Hei Ann,
Du har selvsagt helt rett. Det var jeg som var litt for rask da jeg skrev dette ned, så Ola Jonson er falt ut av rekka.
Erling
Du har selvsagt helt rett. Det var jeg som var litt for rask da jeg skrev dette ned, så Ola Jonson er falt ut av rekka.
Erling
Hei! Takk til Erling igjen. Desverre kan jeg ikke hjelpe noen med slektsforsking enda. Har verken kjennskap til navn eller gårder i Rindalen selv om slekta mi stammer derfra. Til Ann Torild Pedersen. Jeg så som snarest inn på hjemmesiden din . Jeg vil tro at vi kanskje har felles opphav .Jeg finner både Halgunset ,Bjørnås og Romunstad på slektsiden din. Kanskje har jeg funnet en menning? Jeg kjenner ingen som har forsket på slekta før så jeg har vært avhengig av god hjelp. Hvis du mener noe er feil så er jeg glad for det. Det kan jo være feil i bygdebøkene som jeg vesentlig følger. Kirkebøker er helt gresk for meg .Har problemer med løkkeskrift å æ. Akkurat no så leser jeg om gården Halgunset og slekta derfra. Med vennlig hilsen Anita Bakken