Martha S. Jordfald

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20519
Sted: Tyskland

Martha S. Jordfald

Legg inn av dn20519 » 8. september 2006 kl. 11.49

Jeg begynte denne efterspörselen paa DA 24885 som et slags paaheng i en annen diskusjon, men jeg tror den egentlig hörer hjemme her.
Min tippoldefar, Ole Olsen Lökke / Lykke ble gift med en Martha S. Jordfald, födt i Kristiansund i 1820. Bryllupsdato er ukjent, men de fikk sitt förste av i alt 6 barn i 1847.
Jeg har ikke klart aa finne ut noe om Martha, og efter gode tips fra Olav Beyer er jeg allikevel ikke kommet videre.
Jeg har lett i FT 1801 pa gaarden Jordfald i Nesset, men finner ikke noen aapenbare kandidater. Derimot fant jeg paa Family Search en Margit Olufa Jordfald, födt 31.10.1890, og döpt 14.12. same aar; datter av Marcus O Jordfald og Salina Mari Krystolfsen Jordfald. Vet noen om det kan vaere en forbindelse til Martha her ?
Er takknemlig for alle innspill.

Vennlig hilsen
Olav Lökke

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Re: Martha S. Jordfald

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 27. september 2006 kl. 0.03

Markus Olavson Jordfall f. 1861 på Jordfall i Eidsvåg, g.m. Selma Kystolfsen fra Kristiansund, var sønn til Kari Bårdsdtr. f. Hammervoll og Ola Sørenson Jorfall f. 1826. Faren til Ola var Søren Pederson Tørring frå Lesja, g. 1822 m. Margrete Olsdtr. Jordfall (av Husbyslekt).

I fall det skulle være noen forbindelse her, må Martha S. Jordfall f. 1920, være ei datter av Søren Pederson Tørring/Jordfall fra før ekteskapet. Det er ingen med dette navn nevnt under Jordfallbruka i b. 3 av Gards- og ættesogene for Nesset. I tilfelle hun er født i Kristiansund, kan jo Søren Tørring/Jordfall ha hatt en mellomlanding i Kristiansund før han slo seg ned og gifta seg i Eidsvågen i Nesset. Og at Martha senere, da det ble mer vanlig med familienavn, tok navn etter garden der faren ble boende. Men dette er bare tanker.

Ser av folketellinga i 1865 at hun er 46 år, så om det er etter folketellinga årstallet 1820 er tatt fra, kan vel det være noe unøyaktig. Et spørsmål er, står S for patronymikonet eller for et ekstra døpenavn?

Lykke til!
Hilsen Randi Ingunn.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Martha S. Jordfald

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. september 2006 kl. 13.48

Hei Randi,
jeg hjalp Olav på biblioteket i Kristiansund i forrige uke, og da fant vi ut av hvor hun kom ifra. Men Olav er ikke hjemme igjen før om noen dager, og da skal han legge ut opplysninger om hvor vi fant det og hva vi fant.

Det jeg husker i farten (er p.t. bortreist), er at Martha ble født i Kristiansund, men faren, Jon Svendsen, kom fra Jordfald. Her er han på Øyen i FT1801. Det står i bygdeboka under Jordfald at Jon var i Kristiansund i 1812. Jon hadde også en bror, Nils, som bodde i Kristiansund. Vi fant giftermålet til Jon i Bremsnes i 1812 samt flere søsken av Martha.

Martha ble døpt Martha Serine.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Nesset»