Hei
Min 5x tipp oldefar heter Børger Evensen fra Ømark i Hurdal Født 1705.
Han var gift 3 ganger, og hans 3 kone het Maren Jonsdatter.
De har mange barn, men en av de som er min 4x tippoldefar heter Isak Børgersen,
han er gift med Margrethe Christiansdatter. De giftet seg 5 mai 1785, og var bosatt på Hol i Eidsvold.
Isak og Margrethe ha 5 barn, Even, Mari, Inger Marie, Anne og Anne Cathrine.
Er det noen som vet mere om Isak og Margrethe, og eventuelt kan se etter i bygdeboka for Eidsvold om det står noe om dem der?
Mvh Eva Tangen
[email protected]
Hol i Eidsvold
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: OSLO
Re: Hol i Eidsvold
Eidsvoll bygds historie bind II, 2. del, s. 357.
Hol (vestre).
Nystun fraskilt Høgstun
6) Isak Børgersen fra Ømark i Hurdal, f. 1762, d. 1840, før br. av N. Berger, br. her 1793-1822, g. m. Margrete Kristiansd. fra Flesvik i Feiring, f. 1761, d. 1841. Barn: Mari, f. 1787, Inger, f. 1791, Even (se 7), Anne, F. 1796, Anne Katrine, f. 1796, g. m. Hans Olsen Finstad.
Sønnen tok over for 1 050dlr og føderåd.
7) Even Isaksen Hoel, f. 19/4 1793, d. 1868, g. m. Margrethe Steffensd. fra Åsgard, f. 1802, d. 1871. Barn: Borger, Carl, g. m. Maren Johannesd. fra Åsenga, hadde Klokkerenga ei tid, Steffen, f. 1832, Ole, br. av Sø-Smedstad, Isak, Marte, g. m. Andreas Hansen, kjøpmann i Oslo, Maren, g. m. Johannes Halvorsen Blakkisrud, Marie, g. m. Herman Larsen Enden (Toftner), Anne, g. m. Ole Aasgaard.
Hol (vestre).
Nystun fraskilt Høgstun
6) Isak Børgersen fra Ømark i Hurdal, f. 1762, d. 1840, før br. av N. Berger, br. her 1793-1822, g. m. Margrete Kristiansd. fra Flesvik i Feiring, f. 1761, d. 1841. Barn: Mari, f. 1787, Inger, f. 1791, Even (se 7), Anne, F. 1796, Anne Katrine, f. 1796, g. m. Hans Olsen Finstad.
Sønnen tok over for 1 050dlr og føderåd.
7) Even Isaksen Hoel, f. 19/4 1793, d. 1868, g. m. Margrethe Steffensd. fra Åsgard, f. 1802, d. 1871. Barn: Borger, Carl, g. m. Maren Johannesd. fra Åsenga, hadde Klokkerenga ei tid, Steffen, f. 1832, Ole, br. av Sø-Smedstad, Isak, Marte, g. m. Andreas Hansen, kjøpmann i Oslo, Maren, g. m. Johannes Halvorsen Blakkisrud, Marie, g. m. Herman Larsen Enden (Toftner), Anne, g. m. Ole Aasgaard.
Hei Eva
Jeg vet ikke om dette er svaret på ditt sprørsmål, men ved hjelp av bygdebok for Feiring og gården Solberg dit Anne Isaksdatter ble gift i 1819 kan du få noen flere opplysninger om slekta.
http://mapage.noos.fr/nilsaxel2/NABimag ... rgersen%22
Ellers er det jo andre som forsker på det samme
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bi ... r&id=I3206
mvh
Kristina
Jeg vet ikke om dette er svaret på ditt sprørsmål, men ved hjelp av bygdebok for Feiring og gården Solberg dit Anne Isaksdatter ble gift i 1819 kan du få noen flere opplysninger om slekta.
http://mapage.noos.fr/nilsaxel2/NABimag ... rgersen%22
Ellers er det jo andre som forsker på det samme
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bi ... r&id=I3206
mvh
Kristina
Hei Kristina
Tusen takk for svaret og alle opplysningene
Men jeg er litt forvirret, for i bygdeboka for feiring, står det at Anne Isaksdatter med foreldra Isak Børgersen og Margrete Kristiansen ( som stemmer med mine papirer) var gift med Gulbrand Olsen Solberg, men i Eidsvoll bygdebok lll side 288, står det at hennes mann het Ola Larsen, han døde 58 år gammel i 1855.
Er dette feil opplysninger som jeg har, eller har Anne Isaksdatter hvert gift flere ganger??
Noen som vet noe???
Mvh Eva Tangen
Tusen takk for svaret og alle opplysningene
Men jeg er litt forvirret, for i bygdeboka for feiring, står det at Anne Isaksdatter med foreldra Isak Børgersen og Margrete Kristiansen ( som stemmer med mine papirer) var gift med Gulbrand Olsen Solberg, men i Eidsvoll bygdebok lll side 288, står det at hennes mann het Ola Larsen, han døde 58 år gammel i 1855.
Er dette feil opplysninger som jeg har, eller har Anne Isaksdatter hvert gift flere ganger??
Noen som vet noe???
Mvh Eva Tangen
-
Anne Isaksdotter som var gift med Gudbrand Olsson Solberg var en annen en hun som var gift med Ola Larsson. Dersom din forfar var Isak Børgersson Ømark må det være gjennom en annen forbindelse
-
Fant skikfte etter Isak og Margrete, Øvre Romerike skifteprotokoll nr. 19
s. 379 (utdrag):
Aar 1822 den 29d Marts blev skifteret sat paa gaarden Østre Hoel i Eidsvold pgd… til en registrerings og vurderingsforretings afholdelse i boet efter opgiveren Isak Børgersen og kone Margrethe Christiansdr.
Opgiveren som var tilstede, opgav boets arvinger at være :
1. sønnen Even Isaksen, myndig
2. ældste datter Mari Isaksdr., givt med Hans Kjelsen Berger
3. anden ” Inger Isaksdr. givt med Engebret Olsen Lium
4. tredie ” Anne Isaksdr. givt med sergeant Gulb. Olsen Soelberg
5. fjerde ” Anne Katrine Isaksdr. givt med Hans Olsen Klaseie
6. femte ” Berthe Isaksdr. 19 aar gl. og ugivt
s. 379 (utdrag):
Aar 1822 den 29d Marts blev skifteret sat paa gaarden Østre Hoel i Eidsvold pgd… til en registrerings og vurderingsforretings afholdelse i boet efter opgiveren Isak Børgersen og kone Margrethe Christiansdr.
Opgiveren som var tilstede, opgav boets arvinger at være :
1. sønnen Even Isaksen, myndig
2. ældste datter Mari Isaksdr., givt med Hans Kjelsen Berger
3. anden ” Inger Isaksdr. givt med Engebret Olsen Lium
4. tredie ” Anne Isaksdr. givt med sergeant Gulb. Olsen Soelberg
5. fjerde ” Anne Katrine Isaksdr. givt med Hans Olsen Klaseie
6. femte ” Berthe Isaksdr. 19 aar gl. og ugivt