Fredrik Larson Rökkum

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20519
Sted: Tyskland

Fredrik Larson Rökkum

Legg inn av dn20519 » 5. september 2006 kl. 16.45

Min oldefar, Jakob Larson Rökkum kom fra plassen Ytter-Renen paa Rökkum / Rykkjem. Han var sönn av Lars Jakobsen Rökkum(snes) 1815-1904, og Guri Larsdtr. Kvande 1820-1899.
Han hadde to brödre, Lars f.1852 som tok over plassen, og Fredrik f. 1853. Fredrik emigrerte til USA paa 1870-tallet, og jeg skulle gjerne vite hvor det ble av ham og evt. efterkommere. Han skal iflg. familiekilder vaert gift med en Mali, efternavn ukjent, og skal iflg. samme kilde ha slaatt seg ned i Chicago eller naerheten.
Vennlig hilsen
Olav Lökke

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Fredrik Larson Rökkum

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. september 2006 kl. 21.02

Et par tilleggsopplysninger som kanskje letter arbeidet litt:

Arbeider Fredrik Larsen Røkkum fra Stangvik, 26 år og ugift, drar fra Kristiansund på Stjernelinjen den 10. mai 1882. Reisemål er Minnesota, og han reiser sammen med 8 andre ungdommer fra Stangvik, hvorav 3 til har Minnesota som reisemål.

Ellers står det i Stangvikboka at han utvandra til Minneapolis og vart gift der, men dette stemmer jo ikke i utgangspunktet med utvandringsprotokollen.

Du er sikkert klar over at brødrene frå Ytter-Reinå også hadde ei halvsøster, Eli Larsdatter, f. 1847, og gift med Hans Jonsen Slenes fra Eresfjord. De bodde på plassen Brubakken under Åsbø i Stangvik, og var barnløse folk. Hans Jonsen drev som bandsmiar.

mvh Erling

dn20519

Legg inn av dn20519 » 5. september 2006 kl. 21.40

Takk for opplysningene. Jeg hadde hört / lest om denne halvsösteren, men hadde glemt aa registrere henne. Vet du ogsaa hvem hennes mor var ?
Jeg har Fredrik oppfört som födt i 1853. Da skulle han ha vaert 29 aar og ikke 26 i 1882, men det er kanskje en vanlig forekommende uregelmessighet i baade bygdeböker og andre kilder ?
Er det forresten mulig aa faa kjöpt Stangvikboken ?

Vennlig hilsen
Olav Lökke

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. september 2006 kl. 22.16

Hei igjen,

Mora til Eli het Maria Olsdatter Stangvik, og var f. 1817 på Orahaugen under Indre Stangvik. Ho vart senere gift med Sivert Larssen Bele i Øyastua i Stangvika. De emigrerte til Amerika rundt 1880.

Når det gjelder fødselsår, så står det 1857 i Stangvikboka. Jeg sjekket på FS, der står det at han er født 4. Jan 1856, døpt 17. Feb 1856. Sjekket deretter kirkeboka, og datoene stemmer.

Når det gjelder Stangvikbøkene, så omfatter disse 3 bind, bind 1 omfatter Lykkjebygda/Kvanne/Stangvika, bind 2 omfatter stort sett Nordvik/Todalen samt endel gårder langs østsida av Stangvikfjorden fra Torvik til grensen mot Bøfjorden, og bind 3 omfatter gårdene på vestsida av Stangvik (inkl. Røkkum), og som idag stort sett tilhører Sunndal kommune. Bøkene kan kjøpes fra Surnadal kommune, søk opp internettsiden.

mvh Erling

dn20519

Legg inn av dn20519 » 8. september 2006 kl. 11.30

Fredrik Rökkum i USA
Jeg har funnet en Fredrick Rokkum paa Ancestry com. Der er det oppgitt at han bodde i Hennepin, Minnesota i US Census 1900, og var gift med Mary. Det er ogsaa oppgitt tre barn, men det staar ingen steder at det er Fredricks barn. Navnene paa disse tre er : Ludvig A. f. 1886, Gida C. f. 1889, og Fryda M. f. 1893.
Jeg har ikke gaatt videre inn i denne databasen/nettsiden da jeg er usikker paa hvor god og paalitelig den er. Har noen noe erfaring med denne ? Den virker umiddelbart noe kostbar. Er takknemlig for tips.

Vennlig hilsen
Olav Lökke

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»