Burmavegen
Moderator: MOD_Rogaland
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Burmavegen
Dette er ikke direkte slektsfaglig, men jeg prøver meg likevel.
Er det noen som vet hvorfor Burmavegen på Sør-Karmøy heter nettopp Burmavegen? Den ble anlagt under andre verdenskrig, men jeg vet ikke når navnet ble tatt i bruk.
Er det noen som vet hvorfor Burmavegen på Sør-Karmøy heter nettopp Burmavegen? Den ble anlagt under andre verdenskrig, men jeg vet ikke når navnet ble tatt i bruk.
Re: Burmavegen
Jeg mener dette navnet finnes på flere steder og ble brukt på anlegg som ble laget av krigsfanger.
Jeg mener dette navnet finnes på flere steder og ble brukt på anlegg som ble laget av krigsfanger.
-
- Kontakt:
Takker Kurt
Det stemmer at vegen ble anlagt under krigen. Ihvertfall store deler av den.

Det stemmer at vegen ble anlagt under krigen. Ihvertfall store deler av den.
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Vi har også Burmaveien i Skien, selv om navnet ikke er offisielt så heter deler av Telemarksveien det på folkemunne. Tror nok Knut sin forklaring er riktig.
Ja, jeg tror uttrykket opprinnelig kan stamme fra Fjerne Østen da japaneserne brukte krigsfanger til å bygge en jernbane mellom Burma og Thailand. Den ble kalt the 'death railroad' da ca. 10.000 krigsfanger døde, de fleste var engelske.
Ja, jeg tror uttrykket opprinnelig kan stamme fra Fjerne Østen da japaneserne brukte krigsfanger til å bygge en jernbane mellom Burma og Thailand. Den ble kalt the 'death railroad' da ca. 10.000 krigsfanger døde, de fleste var engelske.
Eva Helene Erntsen skrev:Vi har også Burmaveien i Skien, selv om navnet ikke er offisielt så heter deler av Telemarksveien det på folkemunne. Tror nok Knut sin forklaring er riktig.
Burmaveien finnes også i Tønsberg

Hei.
Burmavegen finnes også i Vingrom på Lillehammer.
Hilsen Grethe Aud
Burmavegen finnes også i Vingrom på Lillehammer.
Hilsen Grethe Aud
-
- Kontakt:
Det er tydeligvis mange Burmaveger i Norge. Takk for utfyllende informasjon til dere alle 

Vet det er en gammel tråd men her er litt info om Burmavegen på karmøy.
I tilfelle andre også lurer. www.karmoynytt.no/2013/04/26/knuser-mytene-om-burmavegen/
I tilfelle andre også lurer. www.karmoynytt.no/2013/04/26/knuser-mytene-om-burmavegen/