Søker etter opplysninger om Tor Andersen f ca 1819 i Eidsberg.Han er sannsynligvis min tippoldefar og var da gift med Inger(i) Christiansdatter. Han var død før 1865. men når? IC blir ihvertfall tittulert som enke og gårdbruker av gården Krossby. Hun har ihvertfall 3 barn , deriblant det jeg tror er min oldefar (Laurits Edvard, seinere bare Edvard,Torsen).
Fra hvilken gård kommer Tor Andersen og hvem var hans foreldre?
Håper på svar
mvh DAG
Thor Andersen Næple-Krosby
Moderator: MOD_Østfold
Thor Andersen Næple-Krosby
Sist redigert av dn09431 den 30. juli 2007 kl. 20.00, redigert 1 gang totalt.
Re: Tor Andersen
Hei Dag.
Jeg kan ikke svare deg, men iflg. Family Search så ble Tor og Inger gift i 1841.
Vielse
Når du finner vielsen i de originale kirkebøkene, står gjerne farens navn og bopel der. Ønsker deg lykke til.
Kanskje kirkebøkene "dine" kommer her snart ? Skannede kirkebøker
Hilsen Anne-Lise
Jeg kan ikke svare deg, men iflg. Family Search så ble Tor og Inger gift i 1841.
Vielse
Når du finner vielsen i de originale kirkebøkene, står gjerne farens navn og bopel der. Ønsker deg lykke til.

Kanskje kirkebøkene "dine" kommer her snart ? Skannede kirkebøker
Hilsen Anne-Lise
Dette har jeg nå funnet ut: Thor Andersen f.7.6. 1818 i Eidsberg , bodde på og dreiv gården Krossby. Ble gift med Inger Marie Christiansdatter i 1841. De hadde minst 4 barn,hvor den yngste var Lauritz Edvard Thorsen (min oldefar).
Thor Andersen døde 24.5, 1862.
Får sjekke om det er mulig at han også er født på Krossby. Finner av en eller annen grunn ikke hans foreldre i FT 1801,Hvor kommer de fra? Har fått et tips om at foreldrene kan være Anders Poulsen og Ragnhild Larsdatter. Men finner ingen Anders Poulsen.
Har også en annen mulig far: Anders Torsen f.1797 i Eidsberg. passer aldersmessig og navnemessig. Er jeg fullstendig på Bærtur??
Noen som vet noe?
DAG
Thor Andersen døde 24.5, 1862.
Får sjekke om det er mulig at han også er født på Krossby. Finner av en eller annen grunn ikke hans foreldre i FT 1801,Hvor kommer de fra? Har fått et tips om at foreldrene kan være Anders Poulsen og Ragnhild Larsdatter. Men finner ingen Anders Poulsen.
Har også en annen mulig far: Anders Torsen f.1797 i Eidsberg. passer aldersmessig og navnemessig. Er jeg fullstendig på Bærtur??
Noen som vet noe?

DAG
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Har sjekket nevnte vielse og finner viet 4. feb. 1841 "Ungkarl Thor Andersen Næple, Pige Inger Maria Christiansdatter Øierud (ser det ut til å stå) søndre i Trømborg." HHv. 22 og 21 år gamle. Brudgommens far Anders Povelsen Næple og brudens far Christian Andersen Øierud (? - er utydelig).
Eidsberg k.bok 1832-1848, folio 252, nr. 25 (Mini I 8, microfiche 7/11).
Eidsberg k.bok 1832-1848, folio 252, nr. 25 (Mini I 8, microfiche 7/11).
Tusen hjertelig takk for hjelp.Næple (Neple) er nabogården til den gården min oldefar kjøpte i 1890 (Søpler).
TUSEN TAKK
DAG
TUSEN TAKK
DAG
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Hei igjen - har også sjekket hans fødsel . Oppgitt fødselsdato er korrekt. Thor hadde en tvillingsøster, Johanne. Barnas foreldre er Anders Poulsen og Ragnhild Larsdatter Neple. De hadde forskjellige faddere og Thors faddere er : Johannes Bøhler, Hans Bredeg, Peder Lunde, Christen Lunde, Gunner ibid.
(Eidsberg k.bok 1814-1832, folio 64, nr. 30) (Mini I 7, microfiche 2/11.)
(Eidsberg k.bok 1814-1832, folio 64, nr. 30) (Mini I 7, microfiche 2/11.)
Du verden hva du har funnet ut. Har nå klart å grave meg enda et par generasjoner bakover.
Mange tusen takk for hjelpa.
DAG
Mange tusen takk for hjelpa.

DAG