Jeg trenger hjelp,for å finne slekninger etter min oldemor?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj03395
Sted: SKIEN

Jeg trenger hjelp,for å finne slekninger etter min oldemor?

Legg inn av gj03395 » 22. juli 2006 kl. 17.48

Min Oldemor hett Karen Olsdatter Dalbakk og kom fra Ringebu,men flyttet til Stor-Elvdal på slutten av 1800 tallet en gang.
Er det noen som kan hjelpe meg og finne slekta hennes?
Vi tror hun blei gift med en Julius Diesen Negård,fra Stor-Elvdal eller Rendal.
Med hilsen
Aina Lunde. :)

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Re: Jeg trenger hjelp,for å finne slekninger etter min oldem

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 22. juli 2006 kl. 20.19

Hei Aina,

Her er trolig Karen som ugift med en sønn i 1900 tellingen.

mvh
Vidar

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 23. juli 2006 kl. 12.31

Hei Aina.

Finner dåp til Osvald i Stor - Elvdal Klok 3 1895 - 1917 Kort 2/9 Dåp nr. 20, s.23

Osvald Moris f.27/5, dpt.: 10/7 1898

Pige Karen Olsdatter og Gift Mand Julius Pedersen Diesen.
Bor: Lunde under Negaard.
Hun f. 1850, han født 1854( Mulig omvendt - hender det blir feil når moren står først)

Faddere: Husmand Haaken/Haakon Hansen ? og Hustru Anne Eriksdatter, Dagarbider Engebret Olsen og Hustru Amalie Andersen, Dagarbeider Kristian Mork/Mark og Hustru Martha. Uægte.

Anmerkning: Hendes 3die Leiermaal og Hans 1ste Leiermaal. Anmeldt af Barnemoderen.

Tror muligens ikke at de da ble gift :wink:

Har du fødselsår på Karen Olsdatter slik at de som hjelper deg kan være sikker på at det er rett Karen ?

Jeg har gått ut i fra FT1900 som Vidar viser til.

Sender denne etterlysningen med Link til denne siden til GUTTA på Koppang - de er best på Stor-Elvdal :lol:
Lillian Kristiansen

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 23. juli 2006 kl. 18.42

"Gutta på Koppang" v/ en av dem sier:
Etternavnet er ikke Diesen, men Dieseth. Jeg skal medgi at det er vanskelig å lese, men lokalkjennskap hjelper.
Dessuten er det ingen tvil ved konfirmasjonen i 1913: Osvald Maris/Moris Lunde, f. 27.05.98, dp. 10.07.s.å. Føde- og bosted Negaard. Foreldre g. Dgb. Julius Diset og ug. tj. Karen Olsdtr Lunde.
Faren til Osvald Moris heter Julius Pedersen Dieseth, og var f. i Knudsbuen i Slemdalen (Åmot kommune) 15.04.1858. Han var g.m. (1) jordmor Marthe Olufsdtr Bjørnstad (1848-1907), og (2) m. Mina Martinusdtr Trønnes (1872-). 3 barn i hvert av ekteskapene.

Mvh Ola

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 23. juli 2006 kl. 19.08

Hei Aina.

Ettersom du vil finne slektninger etter din oldemor så har du nå utgangspunkt i en sønn, men som du ser så er HAN det tredje barnet hennes. Mulighetene for at hun skal ha fått de to første i Ringebu er tilstede da du sier du tror at Karen har flyttet fra Ringebu i slutten av 1800 tallet!!

Jeg oppfordrer deg til å gi alle opplysninger du måtte ha - gjerne også fødselsår slik at vi er sikre på at dette er rett dame :wink:

Etter Olas opplysninger så har hun nok ikke - muligens - blitt gift med denne Julius Pedersen Dieseth :wink: En av dine besteforelder er jo barn av denne Karen - er det denne Osvald? Om ikke så hadde det vært fint med opplysninger om den av hennes barn du er barnebarn av. Gjerne med fødselsdato evt. fødested og dødsdato - evt begravelsessted!!

Vanskelig å lete etter noen uten ca. fødselsår og navn.
Lillian Kristiansen

gj03395

Jeg trenger hjelp,for å finne slektninger etter min oldemor.

Legg inn av gj03395 » 31. juli 2006 kl. 22.46

Hei til dere som har svart meg! :)

Det er Osvald Maris Juliusson Lunde som er min morfar han er f.27.05.1898-D. i Folldal 24.05.1968.

Den jeg er mest intressert i er slekta til min oldemor Karen Olsdatter Dalbakk som er f.i Ringebu i 1858,hun hvet vi ingen ting om.
Vi hviste ikke at hun hadde 2 sønner til, og at bestefar hadde to halvbrødre på den siden også. Han hadde jo mange halvbrødre på Julius Pedersen sin side.
Men er det de som fra Negaard gårdene så kjenner jeg de.
Var der mye som lita jente.
Bestefar Osvald blei gift med Signe F.i januar eller februar i 1900 på Alvdal-(Plassen).Min Oldemor blei gravid med en Jon Olesson Flaten også fra Alvdal,men han skulle prøve og komme seg til Amerika og tjene penger og sende min oldemor Sigrid penger så hun kunne komme over, men den gang ei,men hun blei gift med en Blostrup Lien også fra Alvdal.
Er også intressert i og få hvite om Jon Olesson kom seg til Amerika og om han har noen etter- kommere etter seg der borte.
Tusen takk for svar
Mange hilener fra
Aina Lunde

gj03395

Legg inn av gj03395 » 1. august 2006 kl. 0.11

Ola Klefsås skrev:"Gutta på Koppang" v/ en av dem sier:
Etternavnet er ikke Diesen, men Dieseth. Jeg skal medgi at det er vanskelig å lese, men lokalkjennskap hjelper.
Dessuten er det ingen tvil ved konfirmasjonen i 1913: Osvald Maris/Moris Lunde, f. 27.05.98, dp. 10.07.s.å. Føde- og bosted Negaard. Foreldre g. Dgb. Julius Diset og ug. tj. Karen Olsdtr Lunde.
Faren til Osvald Moris heter Julius Pedersen Dieseth, og var f. i Knudsbuen i Slemdalen (Åmot kommune) 15.04.1858. Han var g.m. (1) jordmor Marthe Olufsdtr Bjørnstad (1848-1907), og (2) m. Mina Martinusdtr Trønnes (1872-). 3 barn i hvert av ekteskapene.

Mvh Ola

Hei Ola!

Takk for opplysningen om etternavnet til min oldefar Dieseth,og ikke Diesen. Jordmor Marthe er hun mor til han som kaller seg Bjørn fra Landet, og har skrivd dikt og fortellinger,har også hørt at han var halvbroren til min bestefar Osvald Maris Juliusson Lunde.
Men min onkel sier at hun hadde han utenfor ekteskapet med Julius Pedersen Dieseth.
Min mor sa besdandig at han var halvbroren til bestefar,men hva?Hvem har rett av de to?
Med hilsen
Aina Lunde

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 9. august 2006 kl. 11.14

Christian Oskar Bjørnstad - Bjørn frå Landet - var en kjent forfatter og foredragsholder. Hans mor var Marthe Bjørnstad, som senere ble g.m. Julius Dieseth, faren var jernbanearbeider, senere banemester, stortingsmann og ordfører Christian Ødegaard. De var ikke gift. Er du interessert i nærmere detaljer, kan du sende meg e-postadressen din.

Mvh
Ola

gj03395

Legg inn av gj03395 » 16. august 2006 kl. 22.25

Hei Ola! :D

Tusen takk for svar igjen,da har jeg forstått at( Bjørn fra landet) ikke var i slekt med bestefar.
Men da hvet du vel ikke noe om slekta mi på oldemor Karen Olsdatter Dalbakk fra Ringebu
kan jeg tenke meg.
Har hørt at kirkebøkene fra Ringebu på den tiden er brendt opp.
Så da får en jo ikke vite noe om brødrene til bestefar på den siden.
Men hardu lyst til å svare meg så er e-postadressa mi:[email protected] :wink:

Med hilsen

Aina Lunde

Svar

Gå tilbake til «Ringebu»