kilder/int.adr om arbeiderboliger/familien Olsen på Grønvold
Moderator: MOD_Oslo
kilder/int.adr om arbeiderboliger/familien Olsen på Grønvold
Hei
Lurer på om noen har kilder/internettadresser om mennesker som jobbet på fyrstikkfabrikken på Grønvold.Bilder og papirer (evt, hvor det befinner seg)
Familien min jobbet der og bodde på adressen Grønvold 3.Deretter bodde de på Grønvold 1.Finner papirer fra aker på byarkivet fra 1918 men ikke tidligere.
Familien min som bodde der i 1918 het:
Harry.o.Olsen født: 3/11-1892
Margit.a.Olsen 6/12-1891
Olaf.s.o.Olsen 25/5-1887
Ole.Marinius.Olsen 29/3-1859
William.E.Olsen 13/5-1889
Lurer på om noen har kilder/internettadresser om mennesker som jobbet på fyrstikkfabrikken på Grønvold.Bilder og papirer (evt, hvor det befinner seg)
Familien min jobbet der og bodde på adressen Grønvold 3.Deretter bodde de på Grønvold 1.Finner papirer fra aker på byarkivet fra 1918 men ikke tidligere.
Familien min som bodde der i 1918 het:
Harry.o.Olsen født: 3/11-1892
Margit.a.Olsen 6/12-1891
Olaf.s.o.Olsen 25/5-1887
Ole.Marinius.Olsen 29/3-1859
William.E.Olsen 13/5-1889
Sist redigert av dn20381 den 23. juli 2006 kl. 22.45, redigert 2 ganger totalt.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Info om arbeiderboliger/familien Olsen på Grønvold
Hei Kim!
Hva slags opplysninger ønsker du?
Kirkebøkene for området var nok Østre Aker, dersom det er det du er ute etter.
Vålerenga Historielag har en del informasjon om Fyrstikkfabrikken
Malerhaugen Vel like så.
Google er ofte en god venn.
Men - når du sier "info om menneskene" - da blir det veldig ullent - og ikke lett å svare deg
Hva slags opplysninger ønsker du?
Kirkebøkene for området var nok Østre Aker, dersom det er det du er ute etter.
Vålerenga Historielag har en del informasjon om Fyrstikkfabrikken
Malerhaugen Vel like så.
Google er ofte en god venn.
Men - når du sier "info om menneskene" - da blir det veldig ullent - og ikke lett å svare deg

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Hei Laila
Takk for svar.
Noe av den infoen jeg ønsker er blant annet:
ole marinius olsen er født i fredrikshald, men jeg finner svært lite opplysninger i folketellinger og kirkebøker om ham og hans familie/forfedre.
Jeg har også en i familien som emigrerte til usa.Han het Ole (etternavn har jeg ikke) født: 18/5-1884 og skal ha emigrert i 1903.Foreldrene hans het Amund Isaksen og Lena Olsdatter fra Harpefoss i sør-fron.
Håper dette var noe mer spesifikt.
Mvh Kim

Takk for svar.
Noe av den infoen jeg ønsker er blant annet:
ole marinius olsen er født i fredrikshald, men jeg finner svært lite opplysninger i folketellinger og kirkebøker om ham og hans familie/forfedre.
Jeg har også en i familien som emigrerte til usa.Han het Ole (etternavn har jeg ikke) født: 18/5-1884 og skal ha emigrert i 1903.Foreldrene hans het Amund Isaksen og Lena Olsdatter fra Harpefoss i sør-fron.
Håper dette var noe mer spesifikt.
Mvh Kim
- Kontakt:
Hei igjen Kim!
Har du kontaktet Vålerenga Historielag? Evt. Malerhaugen Vel?
Regner med at du har funnet denne, men legger den her allikevel. Du har ikke tatt med alle navnene i ditt første innlegg her.
Familien Olsen i 1900-tellingen
For å finne hans foreldre, må du nok i kirkebøkene for Fredrikshald (Halden) - Jeg ser de er scannet, og ligger på DIgitalarkivet. Ekteskapet hans bør vel og finnes der, da de første barna er født der.
Kirkebøkene for Østre Aker ligger også på digitalarkivet.
ser du har feil fødselsdato på Margit, kirkeboken ser du her
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
hun er født 6.12.1890.
regner med at du i hvertfall finner et par av brødrene hennes der og.
Har du kontaktet Vålerenga Historielag? Evt. Malerhaugen Vel?
Regner med at du har funnet denne, men legger den her allikevel. Du har ikke tatt med alle navnene i ditt første innlegg her.
Familien Olsen i 1900-tellingen
For å finne hans foreldre, må du nok i kirkebøkene for Fredrikshald (Halden) - Jeg ser de er scannet, og ligger på DIgitalarkivet. Ekteskapet hans bør vel og finnes der, da de første barna er født der.
Kirkebøkene for Østre Aker ligger også på digitalarkivet.
ser du har feil fødselsdato på Margit, kirkeboken ser du her
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
hun er født 6.12.1890.
regner med at du i hvertfall finner et par av brødrene hennes der og.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila
Tusen takk for svaret ditt
Når det gjelder bilder av grønvold og fyrstikken har jeg kommet i kontakt med en på bymuseet som jeg skal avtale tid med.De har visst mange bilder der.Ser at det står 1890 på det du sendte meg ang.margit men på byarkivet står det 1891.Det er ihvertetfall rett person du sendte.
Forresten, har du noen tips angående ole som emigrete til usa?
MVH Kim
Tusen takk for svaret ditt

Når det gjelder bilder av grønvold og fyrstikken har jeg kommet i kontakt med en på bymuseet som jeg skal avtale tid med.De har visst mange bilder der.Ser at det står 1890 på det du sendte meg ang.margit men på byarkivet står det 1891.Det er ihvertetfall rett person du sendte.
Forresten, har du noen tips angående ole som emigrete til usa?
MVH Kim
- Kontakt:
Den "jeg sendte" er fra kirkeboken. Denne ble skrevet "i nåtid" dvs at hun ble nok døpt i 1891, altså ikke født i 1892. Du bør gjøre deg mer kjent med kildene.
Du bør - som vi har anbefalt, skaffe deg boken "Våre Røtter" - denne er å få kjøpt hos DIS-Norge, eller hos en bokhandler. Den kan også lånes på biblioteket.
Som jeg skrev, legg etterlysning etter Ole i Amerika i forumet her på Emigrasjon, under Amerika - så får du nok hjelp.
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2281
Lykke til!
Du bør - som vi har anbefalt, skaffe deg boken "Våre Røtter" - denne er å få kjøpt hos DIS-Norge, eller hos en bokhandler. Den kan også lånes på biblioteket.
Som jeg skrev, legg etterlysning etter Ole i Amerika i forumet her på Emigrasjon, under Amerika - så får du nok hjelp.
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2281
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Vålerenga Historielag og Malerhaugen Vel har og mye info og bilder fra fyrstikkfabrikken.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila
Takk for gode råd.Jeg bruker det meste av fritiden min til dette og gjor meg så "kjent med kildene" jeg bare kan.Husk at jeg er litt nybegynner her
Jeg har kjøpt en bok som heter slektsgransking av Liv Marit Haakenstad.Denne har hjulpet meg mye.Jeg skal se etter den boken du tipset meg om også.
PS Den kilden jeg fant fødselsdato på Margit Alvilde Olsen var Akers kommune 1936, borgerlige manntall.Grønnvold arbeiderboliger 3, strømsveien på byarkivet.Syns det var en bra "kilde" jeg
MVH Kim

Takk for gode råd.Jeg bruker det meste av fritiden min til dette og gjor meg så "kjent med kildene" jeg bare kan.Husk at jeg er litt nybegynner her

Jeg har kjøpt en bok som heter slektsgransking av Liv Marit Haakenstad.Denne har hjulpet meg mye.Jeg skal se etter den boken du tipset meg om også.
PS Den kilden jeg fant fødselsdato på Margit Alvilde Olsen var Akers kommune 1936, borgerlige manntall.Grønnvold arbeiderboliger 3, strømsveien på byarkivet.Syns det var en bra "kilde" jeg

MVH Kim