Johanna Tjøstelsdatter, f. 1858

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Johanna Tjøstelsdatter, f. 1858

Legg inn av Erling Myrbostad » 3. juli 2006 kl. 20.09

Prøver å finne mer om Johanna Tjøstelsdatter, muligens med etternavn Engeli. Ho var født i Melhus i Sør-Trøndelag av foreldre Tjøstel Guttormsen Engeli eller Tofte, f. 1815 i Dovre og kona Gurine Adamsdatter. Foreldrene hadde en mildt sagt omflakkende tilværelse i Trøndelag og senere Møre og Romsdal på jakt etter småjobber for å tjene til livets opphold. De endte til slutt opp på den fonna-utsatte lille garden Berget på innsida av Ertvågøya, der begge døde i 1869.

Den eneste opplysningen jeg har om Johanna utenom fødselsår/sted er at ho visstnok døde i Kjørsvikbugen i Aure. Noen som kan hjelpe meg å spore opp mer om dette, og gjerne om ho var gift og hadde etterkommere. Jeg har ikke så langt klart å lokalisere henne i folketellingene. All hjelp er kjærkomment.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Johanna Tjøstelsdatter, f. 1858

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. juli 2006 kl. 0.49

Hun er på Henda som tjenestepige i FT1875.

Det ligger ute noen skannede kirkebøker for Aure og Valsøyfjord. Det kan jo hende at du finner henne der?
:) Tore

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. juli 2006 kl. 21.50

Takk Tore, for hjelpen.

Desverre har jeg funnet lite så langt i de scannede kirkebøkene, var nok ikke riktig år som forelå som scannet, men det kommer vel etterhvert.

Er det noen som har bygdebøker eller lignende fra Aure som kan hjelpe meg med å slå opp på Kjørsvikbugen og se om det er noe å finne der? Er det ikke noe som heter "gardtales i Aure"?

mvh Erling

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 6. juli 2006 kl. 14.57

Hei,

I Gardtales i Stemshaug er ei Johanna Torsteinsdatter (Tjøstulfsdatter?) nevnt side 238 som bosatt på Ledalsnesset. Det nevnes at hun var barnefødt på Tustna.

Ledalsneset lå under gården Ledal i Kjørsvikbugen. Hennes mann var Gunnar Nilsen Hendset, sønn av Nils og Marie Hendset. Deres sønn Mortinus tok over bruket i 1923.

Tror du kan finne mere på Folketellingen 1900 under Ledal.

Mvh Aud

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 6. juli 2006 kl. 22.28

Hei, Aud.

Takk for opplysningene, dette tror jeg var et bra tips. Jeg har faktisk vært innom navnet på søk, men så ikke nøye nok på det. I 1900-tellingen står det Tøstensdatter, og andre datter heter Tora Gurine, trolig oppkalla etter far til Johanna og ihvertfall mor (Gurine).

Fødselsår 1857 i FT1900, mens dåpspapira sier 1858. Fødested er riktignok feil (skal være Melhus), men Tustna er ihvertfall der familien bodde da ho voks opp. Det at mannen var fra Valsøyfjord rimer også fordi Johanna var i samme område på tjeneste i FT1875. Fortsatt interessert i ytterligere bekreftelser og/eller opplysninger dersom noen skulle ha det.

mvh Erling

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 31. juli 2007 kl. 15.56

Prøver å komme litt videre på denne. Det som nå er klart er følgende:

Johanna Tjøstelsdatter, f. 1858 i Melhus i Sør-Trøndelag, og oppvokst på Berget på Ertvågøya, ble gift 6. oktober 1879 i Otnes kirke, Valsøyfjord med Gunder Nilsson Hendset fra plassen Teigen, f. 1851.

Mens de var i Valsøyfjord fikk de 2 barn så langt jeg har funnet, det var Margrete, f. 22. februar 1880, og Martinus, f. 23.4.1884. Engang i perioden mellom 1884 og 1895 har familien så flyttet til Aure og slått seg ned på Ledalsnesset, Margrete er konfirmert i Aure i 1895. I 1896 får de en datter i Aure, det er Tora Gurine, født 21. juli 1896. Ifølge FT1900 lever foreldrene og de tre barna på Ledalsnesset da, men jeg finner ikke Tora Gurine igjen hverken som konfirmert rundt 1911, og heller ikke som død mellom 1900 og 1913.

Kan noen hjelpe med videre opplysninger om denne familien, og om det finnes etterkommere.

Jeg arbeider med kartlegging av etterkommerne etter folket på Berget, og mangler stort sett bare denne grenen

Svar

Gå tilbake til «Aure»