Takker og bukker for flotte fine svar....men akkkkkkkk..........det var feil mann. Jeg er på utkikk etter en Schjønning Kornelius (Winther) Sørensen som var barn av Salomon Sørensen i Buksnes. Dette barnet var født 1881 og kunne da teoretisk være far til denne Ole som giftet seg i 1931.
Men det var altså feil.
Men hvis dere skulle komme borti denne karen så hører jeg gjerne fra dere. Vi er nemlig tre stykker som har oppdaget at min oldefar hadde ei søster(Anne Iversdtr.) gift i Buksnes.
Hun var gift to ganger og hadde totalt 8 barn. 7 med første og 1 med sistemann.
Siste ungen het Villfred og var født i 1899.
Ingen i min slekt har vist om henne og det er jo merkelig da hun figurere som en av de etterlatte når hennes og min oldefar's far dør i Bodø i 1912.
Kanskje du Per-Olav som er "bodøværing" har vært borti noe litteratur angående håndverkerne i Bodø rundt 1900. Min oldefar - John Moen -var blikkenslagermester i Bodø og drev eget firma med to-tre arbeidere. Han døde i 1917.
Han beslo bl.a. gamle Bodin kirketårn med kobber i sin tid. Data om han har jeg men noe skriftlig om blikkenslagervirksomheten har jeg ikke funnet.
Å granske slekt etter 1900 er ikke lett da det meste er sperrert. Nå letter det litt med de skannede kirkebøkene men fortsatt er mye sperret. Men det er vel det som gjør hobbyen spennende
Mvh. Geir Moen