Schjønning Kornelius Nergård

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Schjønning Kornelius Nergård

Legg inn av Geir Moen » 29. juni 2006 kl. 22.59

:D Hei!

I 1931 gifter Ole Georg Ragnar Sørensen seg med Kristine Marie Arntzen. i Buksnes.
Far til Ole het Schjønning Kornelius Nergård. Har noen tilgang til bygdebok og kan se når denne Schjønning Kornelius er født og event. av hvilke foreldre :?:

Mvh. Geir Moen

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Schjønning Kornelius Nergård

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 30. juni 2006 kl. 0.51

Hei :)

I 1900 bor faren og moren, og noen søsken til Ole på gården Nystad i Buksnes. I 1875 finner jeg Schjønning og hans far, mor og bror. Har også funnet Schjønnings dåp, Christian, Schjønnings fars dåp, foreldrene til Schjønnings ekteskap.

Lenke vielsen til Ole: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3136&idx_id=3136&uid=ny&idx_side=-214

Lenke 1875: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f71860&gardpostnr=88&personpostnr=658&merk=658#ovre

Lenke 1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01860&gardpostnr=189&personpostnr=1345&merk=1345#ovre

Lenke Schjønnings dåp: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2637&idx_id=2637&uid=ny&idx_side=-94

Lenke Schjønnings far og mors ekteskap: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2637&idx_id=2637&uid=ny&idx_side=-260

Lenke Christian, Schjønnings fars dåp: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2622&idx_id=2622&uid=ny&idx_side=-53

Nå har du noe å gjøre i ferien! :D ;)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. juni 2006 kl. 18.24

Bra jobba Per Olav :)

I Buksnes Bygdebok av Ola Berg finner jeg på side 226 under gården Gjerstad ( gnr 15 ) :

"... Matr.nr 30b, Nystad, Christen Sørensen, husfar og fisker, f. 1854 i Hemnes ( skal vel være Hamarøy etter det Per Olav har funnet fram til ) , g.m. Lise Aronsdatter, f. 1842 på Gjerstad. Barn : Schjønning Christensen, f. 1874. .."

I FT1865 Hamarøy er vel dette Christen med foreldre :roll:

Lenke her

Lise Aronsdatter er, i hht vielsen i innlegget over, datter av Aron Pettersen, f. i Borge og g.m. Elen Johannesdatter, f. i Gjerstad, Buksnes ( kilde er Buksnes Bygdebok )

og da finner vi hennes foreldre i FT1865 i Buksnes på Gjerstad her
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. juni 2006 kl. 18.33

Videre :

Stemmer det at Søren Olsen, Øvereng i Hamarøy er far til Christen Sørensen, finner vi aner i Hamarøy videre tilbake, på CD Skifter for Salten utgitt av DIS Salten

Så kom tilbake Geir når du får gått i gjennom svarene våre :)
Vennlig hilsen Gry

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 30. juni 2006 kl. 18.59

:oops:

Takker og bukker for flotte fine svar....men akkkkkkkk..........det var feil mann. Jeg er på utkikk etter en Schjønning Kornelius (Winther) Sørensen som var barn av Salomon Sørensen i Buksnes. Dette barnet var født 1881 og kunne da teoretisk være far til denne Ole som giftet seg i 1931.
Men det var altså feil. :cry:

Men hvis dere skulle komme borti denne karen så hører jeg gjerne fra dere. Vi er nemlig tre stykker som har oppdaget at min oldefar hadde ei søster(Anne Iversdtr.) gift i Buksnes.
Hun var gift to ganger og hadde totalt 8 barn. 7 med første og 1 med sistemann.
Siste ungen het Villfred og var født i 1899.

Ingen i min slekt har vist om henne og det er jo merkelig da hun figurere som en av de etterlatte når hennes og min oldefar's far dør i Bodø i 1912.

Kanskje du Per-Olav som er "bodøværing" har vært borti noe litteratur angående håndverkerne i Bodø rundt 1900. Min oldefar - John Moen -var blikkenslagermester i Bodø og drev eget firma med to-tre arbeidere. Han døde i 1917.
Han beslo bl.a. gamle Bodin kirketårn med kobber i sin tid. Data om han har jeg men noe skriftlig om blikkenslagervirksomheten har jeg ikke funnet.

Å granske slekt etter 1900 er ikke lett da det meste er sperrert. Nå letter det litt med de skannede kirkebøkene men fortsatt er mye sperret. Men det er vel det som gjør hobbyen spennende :?: :evil:

Mvh. Geir Moen

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. juni 2006 kl. 19.07

Hei Geir :)

Nå forstår jeg sammenhengen, du har jo innlegg på DA der jeg har vært med på tråden ang Anne Iversdatter etc...

Fint om du kunne sette inn lenke fra dine etterlysninger på DA hit på SF så ser vi tråden bedre :D
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. juni 2006 kl. 19.09

Kan kikke mer i BB men har du gården i Buksnes Geir ?

Evt navnet til far til Schjønning ?
Vennlig hilsen Gry

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 30. juni 2006 kl. 20.04

Hei :)

Ja, det var jo synd dette Geir :(
Skal se om jeg kan finne ut noe mer om den nye Schjønning. Som Gry henviser til, trenger vi nok et gårdsnavn å gå etter, fordi det ikke er noen skanna KB for Buksnes for året 1881 ennå.

Jeg har ikke vært bortig noen bok om håndtverkere i Bodø, men har jo ikke lett etter det heller da ;) Kan se om jeg finner noe :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 30. juni 2006 kl. 20.31

:D
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... g=33#anker

Her er lenken. Beklager. :oops: :oops:
Tenkte som så at kanskje det var folk som ikke var så mye inne på Digitalarkivet men mest her så var det en ny innfallsvinkel til "problemet" mitt. :!:

Om Schjønnings far har vi data: Han het Salomon Sørensen og var fra Hamarøya. Han og kona Anne Iversdtr. flyttet vel oppover dit ca. 1877-78.
Første barn er født på Bårsund og de resterende 6 er født på Mortsund. Så dør Salomon og Anne gifter seg igjen med en enkemann som heter Oluf Markussen på Brandsholmen. De får så ett barn Villfred.

Vet ikke om bygdeboka sier det er flere men det er det jeg har fått oppgitt. Men så var det å komme i kontakt med etterkommerne av noen av de 8 barna da. To av de døde sannsynligvis som barn men resten kan jo ha levd opp. Skulle nu være merkelig at ingen av de 6 resterende ungene ikke ble gift og fikk barn igjen.

Ellers skal dere ha takk begge to for å ha brukt tid på å finne det dere har funnet.

Mvh. Geir Moen

20665
Sted: BALLSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 17. november 2006 kl. 19.13

Hvordan går det? Kommet videre? Imidlertid så kjenner jeg til litt om en av etterkommerne til Salomons eldste sønn Johan. Hans yngste sønn Eilif giftet seg på Ballstad og fikk to barn, Mariann (1945) og Kurt Eilif Sørensen (1951). De lever i beste velgående og kan sikkert kontaktes.
mvh
Terje Karlsen

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 19. november 2006 kl. 20.34

:D
Hei Terje!

Er dette sønn av min Salomon eller den Salomon jeg trodde var den rette(se første innlegg!).
Jeg har ingen Johan som eldste sønn av "min" Salomon. Derfor spør jeg :?

Mvh. Geir Moen

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Legg inn av Steinar Olsen » 2. april 2024 kl. 13.53

bedre sent en aldri
Ser jo at det er minst 18 år siden spørsmålet ble stilt. 

her er vel det meste av det du trenger, har du det fra før er det jo greit.
(bedre med dobbelt en ingenting)
https://www.geni.com/people/Salomon-Edv ... 7034783314

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Geir Moen

Legg inn av Geir Moen » 10. april 2024 kl. 19.35

Takk så mye ;-)

Mvh. Geir Moen.

Svar