Klekken gård på Ringerike
Moderator: MOD_Buskerud
Klekken gård på Ringerike
Hei!
Jeg har en ane som heter Marthe Karine Larsdtr (1841-1924) Hun er født på Ringerike og i forbindelse med henne har jeg hørt nevnt Klekken gård. Den eksisterer tydeligvis ikke lenger. Jeg har fått oppgitt at det er noe som heter Borger Bad AS på Klekken, og at det tidligere har ligget en gård der. Er det noen som vet noe om dette?
Jeg har forøvrig ikke funnet Marthe annet enn i 1900-tellingen (sammen med mannen, Martin Hansen) og da står hun nevnt som Marthe K. Hansen.
Jeg har begynt å lure på om Larsdtr kan være galt, for jeg finner ikke faren noe sted heller. Hans navn har jeg fått oppgitt skal være Lars Engebretsen (død 1849). Han hadde vært gift og hadde 4 barn da han giftet seg med Marthes mor, Ingeborg Endresdtr. (1797-1880) fra Børdal gård, Nes i Buskerud.
Hvis det er noen som vet noe om alt dette, ville jeg komme et langt skritt videre.
mvh
Erna M. Svendsen
Jeg har en ane som heter Marthe Karine Larsdtr (1841-1924) Hun er født på Ringerike og i forbindelse med henne har jeg hørt nevnt Klekken gård. Den eksisterer tydeligvis ikke lenger. Jeg har fått oppgitt at det er noe som heter Borger Bad AS på Klekken, og at det tidligere har ligget en gård der. Er det noen som vet noe om dette?
Jeg har forøvrig ikke funnet Marthe annet enn i 1900-tellingen (sammen med mannen, Martin Hansen) og da står hun nevnt som Marthe K. Hansen.
Jeg har begynt å lure på om Larsdtr kan være galt, for jeg finner ikke faren noe sted heller. Hans navn har jeg fått oppgitt skal være Lars Engebretsen (død 1849). Han hadde vært gift og hadde 4 barn da han giftet seg med Marthes mor, Ingeborg Endresdtr. (1797-1880) fra Børdal gård, Nes i Buskerud.
Hvis det er noen som vet noe om alt dette, ville jeg komme et langt skritt videre.
mvh
Erna M. Svendsen
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Re: Klekken gård på Ringerike
Hei, se litt på karte på 1. siden her
http://ngis.statkart.no/norgesglasset/default.html
da ser du bl.a navne Setrang, det ligger litt sør for Klekken Hotel og Borger.
Alle disse navnene er rett ved Haug kirke ( aneks ) under Norderhov.
( mulig ikke helt riktig beskrevet, men
)
hilsen Egil S.

http://ngis.statkart.no/norgesglasset/default.html
da ser du bl.a navne Setrang, det ligger litt sør for Klekken Hotel og Borger.
Alle disse navnene er rett ved Haug kirke ( aneks ) under Norderhov.
( mulig ikke helt riktig beskrevet, men

hilsen Egil S.
- Egil Sundelius
Hei, det ble litt feil ja
ikke sør, men litt øst ( søk litt sør på karte )
du hadde ikke en link til FT 1900 ?
( sikkert ikke Norderhov ?)
hilsen Egil S.

ikke sør, men litt øst ( søk litt sør på karte )
du hadde ikke en link til FT 1900 ?
( sikkert ikke Norderhov ?)
hilsen Egil S.
- Egil Sundelius
Hei.......
se litt på disse sider også ( fra 1950 )
http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50
søk på klekken under Buskerud f.eks.
h. Egil S.
se litt på disse sider også ( fra 1950 )
http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50
søk på klekken under Buskerud f.eks.
h. Egil S.
Hei. Stemmer som Egil sier, det er fortsatt 3 Klekken-gårder i Haug på Ringerike. Samt hotellet. Er også en Borger gård like ved. Det er på sistnevnte gård Borger Bad ligger.
Har ikke undersøkt rundt Marte Karine Larsdatter. Men ikke helt uvanlig at telleren i 1900 registrerte hustruen med samme etternavn som ektemannen. Ingeborg Endresdatter er nok å finne her i 1865. Ser av sorenskriverens dødsfallsprotokoll at Enken Ingeborg Endresdatter Klekkeneie, døde på Putten omtr. 80 Aar, den 8.August 1880. Desverre er det ikke opplyst at hun var født i Hallingdal. Putten var, og er, en plass utgått fra Klekken. Var i alla fall i bruk for noen år siden. Logger du på, ser du et klipp fra sorenskriverens dødsfallsprotokoll.
Før pekeren over bildet og klikk, det blir da forstørret.
Mvh Ellef Ellef.
Har ikke undersøkt rundt Marte Karine Larsdatter. Men ikke helt uvanlig at telleren i 1900 registrerte hustruen med samme etternavn som ektemannen. Ingeborg Endresdatter er nok å finne her i 1865. Ser av sorenskriverens dødsfallsprotokoll at Enken Ingeborg Endresdatter Klekkeneie, døde på Putten omtr. 80 Aar, den 8.August 1880. Desverre er det ikke opplyst at hun var født i Hallingdal. Putten var, og er, en plass utgått fra Klekken. Var i alla fall i bruk for noen år siden. Logger du på, ser du et klipp fra sorenskriverens dødsfallsprotokoll.
Før pekeren over bildet og klikk, det blir da forstørret.
Mvh Ellef Ellef.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei!
Takk til både Egil Sundelius og Ellef Ellefsen for svar.
Jeg har mye å lære når det gjelder å finne frem til kilder. Det er tydeligvis ikke gjort på en-to-tre.
mvh
Erna M. Svendsen
Takk til både Egil Sundelius og Ellef Ellefsen for svar.
Jeg har mye å lære når det gjelder å finne frem til kilder. Det er tydeligvis ikke gjort på en-to-tre.

mvh
Erna M. Svendsen
Hei. Når det gjelder kildene til Klekken, Borger og Putten nyttet jeg *Norske gardsbruk, Buskerud fylke, Bind I, utgitt 1990. Noen hjelpemidler fra Ringerike.
Dødsfallet til Ingeborg fant jeg i en av Digitalarkivets skannede kirkebøker fra Norderhov. Når jeg så hadde året var det enkelt å slå opp i noen dødsfallsprotokoller. Ofte finner vi både dato og sted den døde var født. Arvinger også. Men her sto ikke mer enn i klokkerboka, og arvinger var heller ikke nevnt. Mvh Ellef Ellef.
Dødsfallet til Ingeborg fant jeg i en av Digitalarkivets skannede kirkebøker fra Norderhov. Når jeg så hadde året var det enkelt å slå opp i noen dødsfallsprotokoller. Ofte finner vi både dato og sted den døde var født. Arvinger også. Men her sto ikke mer enn i klokkerboka, og arvinger var heller ikke nevnt. Mvh Ellef Ellef.
Hei!
Marte Karine Larsdatter var født 12. desember 1840 og ble døpt 12. april 1841 i Haug i Norderhov. Foreldrene var husmann Lars Engebretsen og hustru Ingeborg Endresdatter Klækkeneie. Fadderne var Inger Marthea Rasmusdatter Berg, Tholene Larsdatter Færden?, Anders Olsen Lundstadeie, Ole Engebretsen Hønefoss og Engebret Larsen Tandberg. Hjemmedøbt av Anne Jonsdatter Gullerudeie.
[Fra Norderhov kirkebok 10, kort 2/13]
Den første fadderen, Inger Marthea Rasmusdatter Berg, var søster til min tippoldefar Gulbrand Rasmussen Berg. Han kjøpte senere Putten, så det var hos han og kona Maren Pouline Christensdatter at Ingeborg Endresdatter døde.
Hilsen Laila Kornstad.
Marte Karine Larsdatter var født 12. desember 1840 og ble døpt 12. april 1841 i Haug i Norderhov. Foreldrene var husmann Lars Engebretsen og hustru Ingeborg Endresdatter Klækkeneie. Fadderne var Inger Marthea Rasmusdatter Berg, Tholene Larsdatter Færden?, Anders Olsen Lundstadeie, Ole Engebretsen Hønefoss og Engebret Larsen Tandberg. Hjemmedøbt av Anne Jonsdatter Gullerudeie.
[Fra Norderhov kirkebok 10, kort 2/13]
Den første fadderen, Inger Marthea Rasmusdatter Berg, var søster til min tippoldefar Gulbrand Rasmussen Berg. Han kjøpte senere Putten, så det var hos han og kona Maren Pouline Christensdatter at Ingeborg Endresdatter døde.
Hilsen Laila Kornstad.
Husmann Lars Engebretsen døde på Klækkeneie 20. mars 1850, 63 år gl. og ble begravet 30. mars 1850. [Norderhov kirkebok 11, kort 10/13, begravede 1850 nr. 26. ]
Laila.
Laila.
Husmann, enkemann Lars Engebretsen Klækkeneie, 50 år og "Pige", husmannsdatter Ingeborg Endresdatter Klækkeneie, 40 år, ble viet i Haug i Norderhov 30. juli 1837. Forloverne var Simon Pedersen Berg og Anders Sætrangeie.
[Norderhov kirkebok 9, ekteviede 1837 nr. 23.]
Laila.
[Norderhov kirkebok 9, ekteviede 1837 nr. 23.]
Laila.
Ytterligere bekreftelse på Ingeborg Endresdatters herkomst finner vi i kirkebok nr. 20 fra Norderhov, side 834 (Rull HF 413):
*Tilgangs Lister. Ankomne til Sognet* viser at Ingeborg Endresdatter ankom året 1831. Det er registrert at hun var døbt i Næs 19.mars 1797 og at hun ankom fra Brenno i Hallingdal. Skulle være Tjenestepige på Øren. Hadde attest av 5.juni 1830.
(Når du slår opp i Gards og Slektshistorie for Nes i Hallingdal, bind I, side 484. finner du at foreldrene hennes budde i Børdalen, Brenno og i Bentehaugen.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vær obs på at det og var født ei Marte Karine den 12.aug,1844 og døpt 1.sept i Haug. Hennes foreldre var enkemand Nils Larsen Westerneie og Pige Christine Halvorsdatter Kragstadeie. Men små sjanser for å forveksle henne med din Marte Karine.
Mvh Ellef Ellefsen.
*Tilgangs Lister. Ankomne til Sognet* viser at Ingeborg Endresdatter ankom året 1831. Det er registrert at hun var døbt i Næs 19.mars 1797 og at hun ankom fra Brenno i Hallingdal. Skulle være Tjenestepige på Øren. Hadde attest av 5.juni 1830.
(Når du slår opp i Gards og Slektshistorie for Nes i Hallingdal, bind I, side 484. finner du at foreldrene hennes budde i Børdalen, Brenno og i Bentehaugen.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vær obs på at det og var født ei Marte Karine den 12.aug,1844 og døpt 1.sept i Haug. Hennes foreldre var enkemand Nils Larsen Westerneie og Pige Christine Halvorsdatter Kragstadeie. Men små sjanser for å forveksle henne med din Marte Karine.
Mvh Ellef Ellefsen.
Her er vel Marte Karine i 1865-tellingen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 14768#ovre
Laila.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 14768#ovre
Laila.
Hei. Ingen fare for å forveksle de to bla Marte Karine. For ette sorenskriverens Dødsfallsprotokoll døde den 7.nov.1880, Pige Marte Karine Nilsdatter Froksseie født 12.aug.1844. Det er videre bekreftet hvem foreldrene var. Henne kan du derfor overse.
Mvh Ellef Ellef.
Mvh Ellef Ellef.
Hei igjen.
Det er vel din Marte Karine Larsdatter vi finner registrert som Marthe K.. Hansen i 1900-tellingen. Ser deres eldste sønn Ludvig var født på Ringerike.
Mvh Ellef Ellef.
Det er vel din Marte Karine Larsdatter vi finner registrert som Marthe K.. Hansen i 1900-tellingen. Ser deres eldste sønn Ludvig var født på Ringerike.
Mvh Ellef Ellef.
Marthe og Martin fikk nok eldstebarnet Ludvig før de giftet seg. Marthe bodde på Klekkeneie på Haug i Norderhov da Ludvig ble født 4.juli 1869. Ludvig ble døbt som barn nr. 75 i Norderhov dette året. Som du ser ble han døpt i Haug.
Du finner dåpen hans nederst på siden jeg lenket. Vær bare obs på at slike sidelenker til Digitalarkivets skannede kirkebøker har en lei tendens til å åpnes veldig tregt. Gleder meg til at de blir å få kjøpt på DVD.
Mvh Ellef Ellef.
Du finner dåpen hans nederst på siden jeg lenket. Vær bare obs på at slike sidelenker til Digitalarkivets skannede kirkebøker har en lei tendens til å åpnes veldig tregt. Gleder meg til at de blir å få kjøpt på DVD.
Mvh Ellef Ellef.