Ole Jonsen Kalland

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Ole Jonsen Kalland

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. juni 2006 kl. 9.28

Hei,

Ole Jonsen Kalland el. Mæle kjøper i 1856 Kallandsgården slik det nevnes i Gardtales på side 153. Han finnes på Kalland under ft 1865 og ft 1875.

Ole Jonsen er født i 1818 og hans foreldre er Joen Olsen og Kari Larsdatter. (Søsteren Guri Jonsdatter født 1815 bor også på Kalland i ft 1865 og ft 1875.)

Det kan virke som Ole Jonsen har bodd på Kalland en tid før gårdskjøpet ettersom han nevnes som både Mæle og Kalland i Gardtales, men dette skulle jeg gjerne vite mere om?

Nederst på side 153 nevnes ei gårdoverdraging i 1868. Johannes Olsen Kalland født 1759 og hans kone Kristi Monsdatter er nevnt i denne forbindelse. Er denne Johannes Olsen og Joen Olsen samme mann? Kristi Monsdatter kan kanskje være hans andre kone?

Er det noen som vet mere om Joen Olsen og Kari Larsdatter og hvor de kom fra?

Mvh

Aud

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Jonsen Kalland

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. juni 2006 kl. 16.30

Hei,
du har en stor fordel i forhold til mange andre slektsforskere. Du har statsarkivet i samme by som du bor! Der finnes et utall kilder som du kan slå opp i. De enkleste er nok kirkebøkene.

For å prøve å sette deg på rett spor, kan jeg komme med følgende tips. Jon Olsen og Kari Larsdatter gifter seg i Aure 24. juli 1813 i følge familysearch. Du kan slå opp i kirkeboka og se hvilke gardsnavn de står oppgitt med der. Er du heldig, finner du også en trolovelse for dem noen uker/måneder tidligere, for der kan det stå ytterligere opplysninger. På denne tida var det ikke lovpålagt å trolove seg, men de fleste gjorde det allikevel.

I Aure i FT1801 er det bare ei Kari/Karen Larsdatter som passer i alder med henne du leter etter. Du finner henne på garden Dromnes.

En gang skrev jeg av alle konfirmerte i den første kirkeboka for Aure, og det er kun ei Kari Larsdatter som blir konfirmert mellom 1781 og 1815. Det er ei Kari Larsdatter Dromnes som blir konfirmert i 1798. Presten noterte ikke alder på konfirmantene den gangen. Jeg kan ha oversett noen, for disse opplysningene mine er ikke korrekturlest av andre.

Hvis din Kari Larsdatter er født i Aure, kan det være henne som blir døpt i Aure kirke 8. aprili 1781 av foreldre Lars Ejnersen og Daardi Friderichsdatter. Kilde familysearch, og det er en kilde du må sjekke mot kirkeboka. Der vil det også stå gards-/bostedsnavn på foreldrene.

I følge familysearch får Lars og Daardi/Dorthe også sønnene Ejner døpt 22/1 1775 og Ole døpt 1/11 1777.

Det kan hende at du også finner skifter etter dem i skifteprotokollene, som kan hjelpe deg og komme videre. Lykke til! :)
:) Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. juni 2006 kl. 17.55

Hei,

Tusen takk for god hjelp og tips for å komme videre.

Mvh

Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 21. juli 2006 kl. 16.14

Hans riktige navn er nok Ole Jonsen Mæle, sønn av Jon Olsen Mæle og Kari Larsdatter Bakk.

Hans far, Jon Olsen født Rognan, ble gift 1803 med enka Guri Iversdatter Mæle (født Våg). Guri døde i 1812 og Jon ble så gift med Kari Larsdatter Bakk i 1813.

Jon er forøvrig bosatt på Melland FT1801 som ugift grenadier 31år, som bror av Helge Olsen. De to var født på Rognan.

Kari Larsdatter Bakk sine foreldre er Lars Einersen Stølen fra Hemne og kone Dordi Fredriksdatter. De hadde sønnen Fredrik f. 1772 da de kom til Bakk.

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Aure»