Hei,
Jeg heter William (Bill) Carlson. Jeg er norsk-amerikaner. Jeg bor i Minneapolis, Minnesota. Jeg snakker og skriver norsk ikke særlig god.
Jeg søker etter opplysninger om min tipp-tipp-oldefar, Ola Pedersen Berg?/Smedsrud f. 28 August 1782? i Sørum?, som var gift med Anna Sophia Carlsdatter (ca. 1778-22 April 1834 ); barn:
1. Lars Olsen Smedsrud/Edsvold f: 7 Mai 1811 i Sørum, Akershus, Norge
........+Karen Hansdatter f: ca. 1823 in Sørum, Akershus, Norge: gift: 30 Januar 1845 i Sørum, Akershus, Norge
2. Christopher Olsen Smedsrud f: 23 August 1812 i Sørum, Akershus, Norge
3. Carl Olsen Smedsrud f: 14 April 1814 i Sørum, Akershus, Norge d: 1870 i Eureka Township?, Dakota County?, Minnesota, USA
........+Elisabeth Pedersdatter Barust Sennerud f: 20 Februar 1815 i Sørum, Akershus, Norge; gift: 26 Desember(?) 1839 i Sørum, Akershus, Norge d: 18 Mars 1886 i Badger Township, Polk County, Minnesota, USA
4. Hans Olsen Smedsrud f: 11 Juli 1816 i Sørum, Akershus, Norge d: 26 Februar 1842 i Sørum, Akershus, Norge
5. Anne Carine Olsdatter Smedsrud f: 28 Mars 1819 i Sørum, Akershus, Norge d: 17 April 1820 i Sørum, Akershus, Norge
6. dødfødt pike Smedsrud f: 28 Mars 1819 i Sørum, Akershus, Norge d: 28 Mars 1819 i Sørum, Akershus, Norge
Jeg ønsker opplysninger om hans og hennes foreldre, bosted, vigsel osv.
Mange takk!
Med vennlig hilsen
William (Bill) Carlson
E-post: [email protected]
Andre E-post: [email protected]
Ola Pedersen Berg?/Smedsrud og Anna Sophia Carlsdatter
Moderator: MOD_Akershus
Re: Ola Pedersen Berg?/Smedsrud og Anna Sophia Carlsdatter
Hei
Norsken din var helt grei. Jeg har ikke tilgang påkirkebøker fra Sørum, men finner følgende i Folketellingen for 1801
Vet ikke om lenken fungerer for deg så jeg skriver det jeg fant.
På gården Berg i Sørum i 1801 bor blant annet:
Bode og gårdbruker Peder Larsen 59 år
Gift med Kari Christoffersdatter 57 år
Barn: Lars Pedersen 22 år - dragon
Ole Pedersen 19 år
Dorthe 18 år
Christoffer 13 år
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=340#ovre
mvh
Kristina
Norsken din var helt grei. Jeg har ikke tilgang påkirkebøker fra Sørum, men finner følgende i Folketellingen for 1801
Vet ikke om lenken fungerer for deg så jeg skriver det jeg fant.
På gården Berg i Sørum i 1801 bor blant annet:
Bode og gårdbruker Peder Larsen 59 år
Gift med Kari Christoffersdatter 57 år
Barn: Lars Pedersen 22 år - dragon
Ole Pedersen 19 år
Dorthe 18 år
Christoffer 13 år
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=340#ovre
mvh
Kristina
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei! Fra Sørum Bygdebok (utgitt 2005) bind 2 s155
Berg Østigarn gnr 16 bnr1
Eiendommen har fulgt samme slekt siden 1779, og første eier i denne slekta her var Peder Larsen ca 1743-1823 g. 1779 med Kari Kristoffersdatter Julton. (1746-1827)
Barn:
Lars f 1779 overtok garden
Kristoffer f 1781 døde liten
Ole f 1782 gm Anne Sofie Karlsdatter til Smedsrud
Dorte f 1784 gift i 1802 med Ole Jensen fra Ramstad i Fet, flyttet dit.
Mari f 1784 gift 1799 med Gudmund Jakobsen Imshaug, flyttet dit
Kristoffer f 1786 døde liten
Kristoffer f 1788 giift 1. 1810 med enke Anne Olsdatter Lunder - gift 2 med enke Ingeborg Tostensdatter Eisval, flyttet dit.
Johanne f 1790, døde sannsynligvis liten
Peder Larsen kom sannsynligvis utabygds fra. Da han kjøpte dette bruket på Berg, ble han kalt "mandhafte dragon" Peder BUer. Han hadde nok tilknytning til en Buer-gard som det er flere av på Østlandet.
Sannsynligvis kom han til Berg gjennom bekjentskap med de militære eierne av andre bruk på garden. Han bodde på Berg da han giftet seg i 1779, samme året som han kjøpte dette gardsbruket. Bryllupet fant sted i april tre dager etter at han fikk tinglyst skjøte på sin eiendom i garden. I juli ble det første barnet født, og alt dette viser at Peder Larsen hadde vært i bygda ei tid før han kjøpte garden - eller i alle fall var kjent her. Han underskrev både skjøte og samtidige pantobligasjoner med Berg som etternavn Men i skjøtet står han tydelig med BUer som tilnavn.
Kona Kari Kristoffersdatter fra Julton hadde han vel truffet i bygda. Søsteren hennes, Marte, ble noen år seinere gift til naobruket på Berg - se Arstun Berg.
Peder Larsen utvidet garden noe. I 1793 kjøpte han inntil den delen av enga Bollen (=Bølen) som grannen og svogeren Hellik Pålsen Berg hadde eid, en del som hadde hørt til den vestre halvdelen av Berg. Denne ble året etter skyldsatt til 1/2 lispund tunge, slik at Peder deretter eide 18 1/4 lp i Berg.
Peder og Kari dreiv garden til 1809, da eldste sønnen Lars Pedersen overtok.
Berg Østigarn gnr 16 bnr1
Eiendommen har fulgt samme slekt siden 1779, og første eier i denne slekta her var Peder Larsen ca 1743-1823 g. 1779 med Kari Kristoffersdatter Julton. (1746-1827)
Barn:
Lars f 1779 overtok garden
Kristoffer f 1781 døde liten
Ole f 1782 gm Anne Sofie Karlsdatter til Smedsrud
Dorte f 1784 gift i 1802 med Ole Jensen fra Ramstad i Fet, flyttet dit.
Mari f 1784 gift 1799 med Gudmund Jakobsen Imshaug, flyttet dit
Kristoffer f 1786 døde liten
Kristoffer f 1788 giift 1. 1810 med enke Anne Olsdatter Lunder - gift 2 med enke Ingeborg Tostensdatter Eisval, flyttet dit.
Johanne f 1790, døde sannsynligvis liten
Peder Larsen kom sannsynligvis utabygds fra. Da han kjøpte dette bruket på Berg, ble han kalt "mandhafte dragon" Peder BUer. Han hadde nok tilknytning til en Buer-gard som det er flere av på Østlandet.
Sannsynligvis kom han til Berg gjennom bekjentskap med de militære eierne av andre bruk på garden. Han bodde på Berg da han giftet seg i 1779, samme året som han kjøpte dette gardsbruket. Bryllupet fant sted i april tre dager etter at han fikk tinglyst skjøte på sin eiendom i garden. I juli ble det første barnet født, og alt dette viser at Peder Larsen hadde vært i bygda ei tid før han kjøpte garden - eller i alle fall var kjent her. Han underskrev både skjøte og samtidige pantobligasjoner med Berg som etternavn Men i skjøtet står han tydelig med BUer som tilnavn.
Kona Kari Kristoffersdatter fra Julton hadde han vel truffet i bygda. Søsteren hennes, Marte, ble noen år seinere gift til naobruket på Berg - se Arstun Berg.
Peder Larsen utvidet garden noe. I 1793 kjøpte han inntil den delen av enga Bollen (=Bølen) som grannen og svogeren Hellik Pålsen Berg hadde eid, en del som hadde hørt til den vestre halvdelen av Berg. Denne ble året etter skyldsatt til 1/2 lispund tunge, slik at Peder deretter eide 18 1/4 lp i Berg.
Peder og Kari dreiv garden til 1809, da eldste sønnen Lars Pedersen overtok.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Fra samme bok s301
Smedsrud Gardsnr 34 bruksnr 1
Ny eier fra 1810 var:
Ole Pedersen Berg 1782-1852 gift med Anna Sofia Karlsdatter ca 1778-1834.
Barn:
Lars f 1811 overtok garden
Kristoffer f 1812 gift 1841 med enke Marte Larsdatter Enderud i Fet, født Lystad - de flyttet til Julton, så senere til Frognerbråten.
Carl f 1814 gift Elisabet Pedersdatter Sennerud, flyttet dit., og i 1868 til Amerika.
Hans 1816-1842 bodde på Smedsrud
Anne 1819-1820
Ole Pedersen og Anna Sofia Karlsdatter giftet seg utabygds, og det er ikke kjent hvor hun var fra. De ble boende på Smedsrud fra de var nygifte. I 1821 solgte Ole Pedersen en mindre del av eiendommen sin til Ole Svendsen. I 1850 solgte han sin eiendom til eldste sønn Lars Olsen. Lars Olsen kjøpte senere Eisval i Frogner og flyttet dit.
Smedsrud Gardsnr 34 bruksnr 1
Ny eier fra 1810 var:
Ole Pedersen Berg 1782-1852 gift med Anna Sofia Karlsdatter ca 1778-1834.
Barn:
Lars f 1811 overtok garden
Kristoffer f 1812 gift 1841 med enke Marte Larsdatter Enderud i Fet, født Lystad - de flyttet til Julton, så senere til Frognerbråten.
Carl f 1814 gift Elisabet Pedersdatter Sennerud, flyttet dit., og i 1868 til Amerika.
Hans 1816-1842 bodde på Smedsrud
Anne 1819-1820
Ole Pedersen og Anna Sofia Karlsdatter giftet seg utabygds, og det er ikke kjent hvor hun var fra. De ble boende på Smedsrud fra de var nygifte. I 1821 solgte Ole Pedersen en mindre del av eiendommen sin til Ole Svendsen. I 1850 solgte han sin eiendom til eldste sønn Lars Olsen. Lars Olsen kjøpte senere Eisval i Frogner og flyttet dit.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Det ser ut som du har studert kirkebøkene, slik at du da også har sett om det kunne stått noe om hvor Anna Sofia Karlsdatter kom ifra. Siden bygdebokforfatteren ikke har funnet henne noe sted, blir nok hun en vanskelig nøtt.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen