Hilmar Birger Bergseth f. 1892 eller 1896

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn20080
Sted: TRONDHEIM

Hilmar Birger Bergseth f. 1892 eller 1896

Legg inn av dn20080 » 25. mai 2006 kl. 22.10

hilmar birger bergseth født 06.02.1892 eller 1896 i kristiansund, aner?

Borgny Irene Aakvik Vorpbukt
Sted: AVERØY

Re: hilmar birger bergseth

Legg inn av Borgny Irene Aakvik Vorpbukt » 25. mai 2006 kl. 23.01

Har nepttop levert inn noen bygdabøker fra Nesset. Der sto det en del om denne familien.
Husker ikke vilket nr det sto i . Tror jeg lånte nr 1, 2 og 9 (eller 10?)

dn20080
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn20080 » 12. juni 2006 kl. 19.04

Takk for info. Det er mange Bergseth i bind 9 og 10, men finner ikke den rette. Mor til HBB var kanskje Berntine Johansen, død Stavset,Trondheim ca. 1944, ca.70 år.HBB var gift med Anna Marie Moe f. 02.01.1899 el. 1900, Trondheim. De fikk sønnen Alf Birger Bergseth f. 08.10.1920, døpt 12.10 Vår Frue Kirke. det sies at HBB var trikkefører i Oslo og Trondheim.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. juni 2006 kl. 13.44

Han blir døpt i Kristiansund 14. mai 1896 som uekte. Faren er ungk. Stenarb. Hans ... og mora Pige Berntine Joha... Foreldrene i følge denne dåpsinnførselen er født i 1873 og 1874. Jeg legger ved to vedlegg fra den brannskadde kirkeboka. Det ene med navnet og foreldrene og det andre med faddere. Det er litt utydelig, men jeg får det ikke skarpere. Du kan jo sjekke mikrofilmen selv på Statsarkivet i Trondheim.

På statsarkivet har du også tilgang til bidragsprotokoller og resolusjonsprotokoller hos amtmannen slik at du kan få bekreftet navnene på foreldrene. Det er fordelen med å bo i nærheten av et statsarkiv, når du driver med slektsforskning! Du har tilgang til et utall kilder. :D :D

Her er nok Hilmar og mora sammen med hennes foreldre og søsken i FT1900.

Grunnen til at jeg ikke har svart på denne før, er for det første at du befinner deg i Trondhjem og der har du et utall kilder å øse av, og for det andre, fordi etterlysinga di var litt i knappeste laget. Det fortalte bl.a. ikke om du hadde funnet ham i FT1900, hvorfor du hadde med to mulige fødselsår etc. Når vi hjelper hverandre, så er det greit å vite mest mulig, slik at vi slipper å lete opp det du allerede vet. Men du har jo også fått beskjed om dette i en av etterlysningene dine i Trondhjem. Det viste vel at du er en begynner og derfor tok jeg fatt i denne etterlysinga di allikevel. :) Ellers er Kristiansund en svært hyggelig by å besøke om sommeren, og tar du deg en tur hit for å se på hvor Hilmar ble født, så er du hjertelig velkommen! Ta deg også tid til en tur innom Kristiansund folkebibliotek og Lokalavdelinga der. Der finner du mange kilder som kan gjøre slektsforskninga lettere for deg, hvis du leter etter kristiansundsslekter. Kanskje du også treffer noen av oss slektsforskerne som har Lokalavdelinga som vårt annet hjem! I så fall kan vi hjelpe deg på stedet. Eller ta kontakt på epost med meg før du kommer hit, og vi kan avtale å møtes på Biblioteket! :D :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»