Bestefar bodde i Kvenvik Alta og het Anton
Moderator: MOD_Finnmark
-
- Sted: GRESSVIK
Bestefar bodde i Kvenvik Alta og het Anton
Er det noen som kan hjelpe meg?
Jeg bor i Fredrikstad og har halve slekten min i Finnmark. Ville finne noe mer om de som bodde der oppe. Pappa husker ikke så mye nå siden han er snart 80 år.
Altså bestefar het Anton (vet ikke etternavnet) var gift med Oleanna eller Olianna hun var født 13.09.1897. Har funnet Olianna Strøm som kom fra Lebesby, iflg folketellinger i didgitalarkivet. Hun hadde 3 søstre 1 som het Rikardtine, 1 som het Wally og 1 som het Wilhelmine.
Hvis noen kan hjelpe meg med Anton og eller Olianna hadde jeg vært takknemlig
Hilsen Heidi
Fredrikstad
Jeg bor i Fredrikstad og har halve slekten min i Finnmark. Ville finne noe mer om de som bodde der oppe. Pappa husker ikke så mye nå siden han er snart 80 år.
Altså bestefar het Anton (vet ikke etternavnet) var gift med Oleanna eller Olianna hun var født 13.09.1897. Har funnet Olianna Strøm som kom fra Lebesby, iflg folketellinger i didgitalarkivet. Hun hadde 3 søstre 1 som het Rikardtine, 1 som het Wally og 1 som het Wilhelmine.
Hvis noen kan hjelpe meg med Anton og eller Olianna hadde jeg vært takknemlig
Hilsen Heidi
Fredrikstad
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: FLAKTVEIT
Re: Bestefar bodde i Kvenvik Alta og het Anton
God kveld Heidi !
I skanned ministerialbok for Alta 1904 - 1918, fant jeg følgende :
Viet 3/3 1916
Brudg. Jens Anton Johanessen, fisker Kvenvik, Alten f. 1883, konf. 1898
Far : Fisker Johannes Jensen
Brud : Oleanna judrike ? Strøm, hjemmeværende Lebesby f. 1897, konf. Lebesby 1912
Far : Fisker Josef Strøm
Dette er vel kanskje dine folk ?
mvh Trond Madsen
I skanned ministerialbok for Alta 1904 - 1918, fant jeg følgende :
Viet 3/3 1916
Brudg. Jens Anton Johanessen, fisker Kvenvik, Alten f. 1883, konf. 1898
Far : Fisker Johannes Jensen
Brud : Oleanna judrike ? Strøm, hjemmeværende Lebesby f. 1897, konf. Lebesby 1912
Far : Fisker Josef Strøm
Dette er vel kanskje dine folk ?
mvh Trond Madsen
-
Hei igjen !
Jeg fant familien til Jens Pedersen under gården Kvænvik Sørelut i 1865 telling for Alten.
mvh Trond
Jeg fant familien til Jens Pedersen under gården Kvænvik Sørelut i 1865 telling for Alten.
mvh Trond
-
Hei igjen !
mvh Trond
mvh Trond
-
......og så er Jens Anton Johansen registrert under Gravminner i Norge, ID nr..879003 :
Jens Anton Johansen f. 27 / 3 1883, d. 24.10. 1958, Kåfjord, Alta Talvik
mvh trond
Jens Anton Johansen f. 27 / 3 1883, d. 24.10. 1958, Kåfjord, Alta Talvik
mvh trond
-
Hei Trond
Takk for svar.
Det er riktig vei.
Jeg har funnet bestemor Olianna i Lebesby og faren hennes het Josef Strøm, f. 1853. Gift med Kirsten M f. 1865 Tanen Finland
Foreldrene hans het Peter Petersen Strøm f. 1823 Øvre Torneå Finland og Anna J. Johannesdatter f. 1826 Rovanemi Finland
Har noen formening om hvordan jeg går videre med opplysn i Finland?
Takknemlig for alle svar
mvh Heidi Ludvigsen
Takk for svar.
Det er riktig vei.
Jeg har funnet bestemor Olianna i Lebesby og faren hennes het Josef Strøm, f. 1853. Gift med Kirsten M f. 1865 Tanen Finland
Foreldrene hans het Peter Petersen Strøm f. 1823 Øvre Torneå Finland og Anna J. Johannesdatter f. 1826 Rovanemi Finland
Har noen formening om hvordan jeg går videre med opplysn i Finland?
Takknemlig for alle svar
mvh Heidi Ludvigsen
-
- Sted: VOSS
Du kan prøve på Hiski , den finske databasen over kirkebøker. Klikk på Lappland , da får en opp de forskjellige kirkesogn i området.
http://www.genealogia.fi/hiski?se
Fant vielsen til Petter Strøm og Anne Johannesdtr. Det ser ut til at Annes foreldre også er bosatt i Norge. På rhd finner du Peter og Annas barn døpt, men ikke alle , noen av dem er hjemmedøpt av Annas far, qvæn Johannes Johannessen.
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=22231
Mvh. Britt
http://www.genealogia.fi/hiski?se
Fant vielsen til Petter Strøm og Anne Johannesdtr. Det ser ut til at Annes foreldre også er bosatt i Norge. På rhd finner du Peter og Annas barn døpt, men ikke alle , noen av dem er hjemmedøpt av Annas far, qvæn Johannes Johannessen.
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=22231
Mvh. Britt
Holder det for sannsynlig at Anna Gretas far er Johannes Johansen Krigsholm, født 1786 i Rovaniemi. Her er opplysninger jeg har plukket fra HISKI for å sannsynliggjøre dette:
Viet 29.4.1785 i Rovaniemi, Drg. Johan Krigsholm og Enk. Anna Kårva
Født 25.11.1786 i Rovaniemi, Johannes, foreldre Johan Krigsholm og Anna Abrams dr.
Viet 30.10.1796 i Lapinjemi (Tervola), Matts Rynänen og Lisa Hansd:r Kando (Matts kaller seg Matts Sivola etter ca 1798)
Født 2.3.1797 i Lapiniemi (Tervola), Brita (nödd. conf. 25/3), foreldre Matts Rynänen og Lisa Kando
Viet 19.3.1826 i Tervola, Dr:g. enkl. Johan Krigsholm og Pig: Brita Mattsd:r Sjvola
Født 22.4.1828 i Tervola, Anna Greta, foreldre Inh. Johan Krigsholm og Brita Mattsdr (f. ca. 1798)
Krigsholm er et navn som nesten utelukkende forekommer i Rovaniemi/Tervola-onmrådet og hvis du sjekker døde i kirkebøker for Tana (Kjøllefjord/Lebesby) så finner du blant annet disse bosatt i Tømmervik:
Død 1845 Anders Krigsholm Tømmervig 72 år http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=115492
Død 1849 Anne Maria Krigsholm Tømmervig 73 år http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=115547
Mvh Odd Villy
Viet 29.4.1785 i Rovaniemi, Drg. Johan Krigsholm og Enk. Anna Kårva
Født 25.11.1786 i Rovaniemi, Johannes, foreldre Johan Krigsholm og Anna Abrams dr.
Viet 30.10.1796 i Lapinjemi (Tervola), Matts Rynänen og Lisa Hansd:r Kando (Matts kaller seg Matts Sivola etter ca 1798)
Født 2.3.1797 i Lapiniemi (Tervola), Brita (nödd. conf. 25/3), foreldre Matts Rynänen og Lisa Kando
Viet 19.3.1826 i Tervola, Dr:g. enkl. Johan Krigsholm og Pig: Brita Mattsd:r Sjvola
Født 22.4.1828 i Tervola, Anna Greta, foreldre Inh. Johan Krigsholm og Brita Mattsdr (f. ca. 1798)
Krigsholm er et navn som nesten utelukkende forekommer i Rovaniemi/Tervola-onmrådet og hvis du sjekker døde i kirkebøker for Tana (Kjøllefjord/Lebesby) så finner du blant annet disse bosatt i Tømmervik:
Død 1845 Anders Krigsholm Tømmervig 72 år http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=115492
Død 1849 Anne Maria Krigsholm Tømmervig 73 år http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=115547
Mvh Odd Villy
Hei.
Tror jeg kan hjelpe deg litt på vei. Din bestefar het Jens Anton Johansen,han var gift med Oleanna. Jens Anton var bror til min bestefar Johan Petter Johansen. Du har slekt i Kvenvik.Sønn av Jens Aton er Johannes Johansen,han bor på Kvenvikbakken. Kurt Arvid Johansen er barnebarn han bor i kvenvik.Tlf 47 32 00 42 har ikke hans priv.nr men det finner du sikkert ut . Jeg er selv født i kvenvik.
Med Hilsen
Ulf Reidar Mikalsen
[email protected]

Tror jeg kan hjelpe deg litt på vei. Din bestefar het Jens Anton Johansen,han var gift med Oleanna. Jens Anton var bror til min bestefar Johan Petter Johansen. Du har slekt i Kvenvik.Sønn av Jens Aton er Johannes Johansen,han bor på Kvenvikbakken. Kurt Arvid Johansen er barnebarn han bor i kvenvik.Tlf 47 32 00 42 har ikke hans priv.nr men det finner du sikkert ut . Jeg er selv født i kvenvik.
Med Hilsen
Ulf Reidar Mikalsen
[email protected]
-
Hei
Beklager at jeg ikke har takket for hjelp som jeg har fått. Har ikke inne her på lenge pga andre ting som gjort at jeg ikke har hatt mulighet til dette før nå.
Er veldig
takknemlig for all hjelp jeg får, det gikk mye lettere på morsiden da stort sett alt var lagt inn i en bygdebok fra Råde.
Mvh Heidi Ludvigsen
Beklager at jeg ikke har takket for hjelp som jeg har fått. Har ikke inne her på lenge pga andre ting som gjort at jeg ikke har hatt mulighet til dette før nå.
Er veldig

Mvh Heidi Ludvigsen
Må nok revurdere min oppfatning om hvem som er Anna Gretas far. Alt tyder på at faren er Johannes Johannesen Juusula og ikke Johannes Johannesen Krigsholm, se følgende innlegg: Lenke
Odd Villy Ovesen
Odd Villy Ovesen
-
- Sted: LAKSELV
Kan bekrefte at Anna Grethe Johannesdatter (1827-1914), gift med Petter Pettersen Strøm (1823-1887), var datter av Johannes Johannessen Juusola (Krigsholm), f. 03.02.1806 i Forsby, Kemi landsogn, Finland, d. 06.07.1881 i Bekkarfjord, Lebesby, og hustru Britha Caisa (Katrine) Josefsdatter Leisto (1800-1883).
Johannes var sønn av Johannes Juusola og pike Anna Maria Krigsholm (1778-1849). Anna Maria var sønn av Matts Krigsholm (1750-1792) og h. Maria Hansdatter.
Er interessert i å komme i kontakt med etterkommere etter disse i forbindelse med utgivelse av slektsbok.
Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]
Johannes var sønn av Johannes Juusola og pike Anna Maria Krigsholm (1778-1849). Anna Maria var sønn av Matts Krigsholm (1750-1792) og h. Maria Hansdatter.
Er interessert i å komme i kontakt med etterkommere etter disse i forbindelse med utgivelse av slektsbok.
Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]