Isak Andersen fra Øre sogn/Tingvoll

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Gro Veel Strand
Sted: LANGHUS

Isak Andersen fra Øre sogn/Tingvoll

Legg inn av Gro Veel Strand » 27. april 2006 kl. 16.19

I folketellingen for 1865 i Kristiansund kommer min tippoldefar opp som
Fisker Isak Andersen Brunsvig, født i Øre sogn ca 1818.
Han er gift med Guri Olsdatter, født ca 1825 i Tingvoll.
De har 6 barn: Lars(f 1849), Anders (f 1854), Martin (f 1857), Martin (f 1859), Olaus (f 1860) og Gunerius (f.1863).
Jeg har lett gjennom kirkebøkene for Tingvoll, men finner bare en Isak Andersen Rønningen døpt og konfirmert i det aktuelle tidsrommet. Dette synes ikke å være min Isak. Kan noen sette meg på riktig spor?
Gro

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Isak Andersen fra Øre sogn/Tingvoll

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. april 2006 kl. 0.25

Patronymet hans var Arntsen. Det er feil i FT1865. Se bl.a. denne debatten på Digitalarkivet.

I denne debatten på Digitalarkivet står det vel litt mer. Det er vel der jeg har lovt å skrive litt mer om dem, men det er da en del av min dårlige samvittighet. Jeg har ikke holdt på med egen slekt de siste to årene; bare hjulpet andre. Men i påskå begynte jeg å se på mine egne slektsnotater igjen, så nå kan jeg nok bidra med mer om denne gjengen.

I denne debatten og denne debatten er det om den av sønnene som døde i Hammerfest.

Hvilken av barna til Isak stammer du fra? Og hvem var mora?
:) Tore

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 28. april 2006 kl. 18.26

Hallo Tore.
Tusen takk for svar. Her var det mye å hygge seg med! Og morsomt at det er flere slektninger på nett!
Min oldefar var Anders Isaksen. Han giftet seg i Christiansund 10 mai 1876 med Ingeborg Marie Nielsdatter fra Ålesund. Hun kom til Christiansund etter å ha blitt konfirmert. Han var da matros, og forble sjømann hele livet. De flyttet etterhvert til Trondheim hvor han døde ca 1914.
Jeg begynner å få oversikt over denne familiegrenen, og deler gjerne det jeg har med de som måtte være interessert.
Mvh Gro

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. april 2006 kl. 19.45

Ja, det er interessant. Jeg har etternavn Tronsen på kona hans.

FT1875 Kristiansund: Tellingskrets 4, Liste 63. Mtrno. 606, Løbe No. 571. Ejes af Hans Dybaal,Anders Isaksen Brusvig ,2den Etasje, Husfader, ug, Matros, 1854, Krsund. Bor i samme husholdning som Tjenestepige Ingeborg Marie Tronsen.

Et eksempel på samboerskap?

Tre brødre forsvant på Griphavet 5. januar 1885. De ble nok ikke gjenfunnet for de står innført helt på slutten av året i kirkeboka i 1885. Det var Lars, f. 1848, Bernhard Martinius f. ca. 1858 og John Olaus f. ca. 1861.

Romsdalsposten torsdag den 8de Januar 1885, 10de Aarg., nr. 3. "En Baad med 4 Mand fra Brunsvigen, der i Mandags reiste ud for at sætte line paa Griphavet, skal man endnu ikke have hørt noget til og er det saaledes at befrygte, at en Ulykke atter er forgaaet. Det var den Dag meget stor Sø og stærk Vind."

Dette hadde vært interessant å utveksle data om denne familien. Jeg mangler et par av barna til Isak, så det hadde også vært artig med litt hjelp i letinga. Han ble dømt til 5 måneders straffarbeide, men jeg har ikke sjekket om saken ble anket, og evt. hvor han måtte sone. Den yngste dattera står som skilt i FT1900, så det er litt å gripe fatt i med denne familien. Det var mye som skjedde med dem!

Din forfar har jeg registrert ble født på Futsetra på Averøya i 1854.

Mvh
Tore

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 28. april 2006 kl. 23.31

Hallo Tore!
Jeg har ikke hørt om det forliset. Det er mulig det er mer å grave opp der.
En skilsmisse i 1900 skulle det vel også være mulig å finne spor etter. Det er vel Statsarkivet i Trondheim som sitter på de protokollene, kanskje.
Ingeborg Marie Nielsdatter er datter av Niels Trondsen Fliti fra Lesja, så jeg hadde en del problemer med å finne ut av hennes bevegelser, fordi hun ble skrevet både med forskjellige fornavn og etternavn. I denne perioden gikk jo mange familier over til å bruke mannens navn. Hun kalte seg Marie Isaksen senere, og er å finne i Trondheim på 1900-tellingen sammen med min bestemor Ingvalda Isaksen. Anders Isaksen finner jeg ikke noe sted i 1900, så det er mulig han var på langfart og ingen riktig visste hvor han befant seg.
Mvh Gro

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 1. mai 2006 kl. 14.15

Hallo Tore!
Det skal bli morsomt å lete opp alle de kjente barna til Isak. Vet du om Olaus Isaksen, f. i Kronstad 1851 (FT-1900 Kristiansund nr 7354) er en del av barneflokken?
Mvh Gro

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. mai 2006 kl. 19.00

Nei. Vha. søk på familysearch er foreldrene hans Isak Jensen og Berit Olsdtr. Denne Olaus Isaksen bor på garden Gautvik i dagens Eide kommune i FT1865.

Det som fascinerer meg er at Isak Arntsen var odelsgutt men overtok ikke garden. Han fikk flere unger uten at han giftet seg. Kan det være en grunn til at han ikke fikk ta over hjemgarden?

Da Guri Olsdtr Halsethagen var på vei med hans sjette barn, ble det forhør hos sorenskriveren i Nordmøre (som bodde på Gyl). Isak ble dømt til 5 måneders straffarbeide. Forbrytelsen hans var at han hadde fått 6 barn med 5 forskjellige kvinner. (Det var en forbrytelse den gangen. Mer enn 3, eller var det 2, barn utenfor ekteskap.) Ble saken anket? Sonet han på Tukthuset i Trondhjem? Det er mange spørsmål her som jeg ikke har funnet svar på. Må nok en tur til Statsarkivet og grave litt. Har ikke prioritert dette, selv om det er spennende.

Kirkebøkene for Kristiansund prestegjeld brant i 1950 (ikke under krigen som mange tror). Prestegjeldet omfattet den gangen også Frei sogn, og Bergsøya, der Halset ligger, var en del av Frei sogn fram til 1893.) Døpte 1843-1846 er helt bortbrent. Og det er i den "mest aktive" tiden til Isak! De to ungene som er døpt i Tingvoll prestegjeld, i Øre sogn, er grei. Likedan de to ungene med Guri Olsdtr. Halsethagen. Men de to resterende har jeg ikke funnet. Kanskje vi må studere de brente kirkebøkene bedre. Konfirmantlistene finnes fram til 1864, og kan være en hjelp. De må også studeres nøyere for å se om det går an å finne de to andre barna til Isak. I tillegg kommer de barna han fikk etterpå med Guri.

1) Ole Isaksen Meinset ble født 10. oktober 1846 og mora var Anne Olsdtr. Torvik. Hun giftet seg senere med Elling Meinset og sønnen tok dette etternavnet. Han bor på Innlandet i Kristiansund med familien i FT1900. Jeg tror de utvandra senere.

2) Anders Isaksen Lommunddal ble født 29. desember 1846 på Halset. Mor var Gunnhild Andersdtr. Lommunddal. Hun dro til Orkdalen med sønnen i 1847. Jeg har ikke leita etter ham.

3) Lars var den første han fikk med Guri ca. 1848.
4) Bereth Olava var den andre han fikk med Guri i 1853.
5-11) resten av barna han fikk med Guri: Anders, Bernhard Martinius, Marie Bolette, John Olaus, Isak Gunerius, Anna Petrine Oline (min tippoldemor) og til slutt i 1869 Karoline Marie.

Men da mangler 2 barn som han fikk med to andre kvinner før 1853. Så det er mye slekt å finne ut av, selv om 3 brødre omkom på Griphavet i 1885.
---------------------------------------

I FT1865 bor Isakmed sin familie på Fladvadgården i Brunsvika. Den Ole Ols. som bor sammen med dem, er Guris bror.

Karoline er her i FT1900. Jeg har ikke prøvd å følge dem framover til i dag.

Anna Petrine Oline er her i FT1900. Sønnen Lorens fikk hun før hun giftet seg.

Berit Olava kan ha dødd før FT1865, for henne finner jeg ikke. De andre barna har du lenker til i debattene på Digitalarkivet.

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 2. mai 2006 kl. 10.47

Hallo Tore!
Takk for mer informasjon.
Jeg skal til Trondheim i slutten av juni, og da blir det nok noen dager på Statsarkivet. De mødrene og barna som mangler bør være navngitt i rettsdokumenten.
Det finnes vel også protokoller fra tukthuset i Trondhjem, så da skal jeg prøve å få sett på det også.
I mellomtiden får jeg sette meg inn i det bygdebøkene har å fortelle.

Hvis noen har interesse av etterslekten til Anders, er min mail-adresse: [email protected]
MVH Gro

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. mai 2006 kl. 11.46

Dessverre står ikke navnene på alle mødrene i tingprotokollen for Nordmøre. Jeg så i tingboka for noen år siden på statsarkivet. Dessverre skrev jeg ikke av teksten, fikk tatt en kopi eller fotograferte det.

Men det står at han har vært i avhør hos sogneprestene i Kristiansund og Tingvoll. Prestearkivet for Kristiansund er brent opp, men kanskje noe kan finnes i prostearkivet. Prestearkivet for Tingvoll har jeg ikke sett på, og der kan det ligge noe.

Bygdeboka for Gjemnes er enda ikke kommet til Bergsøya. Bind 6 kom ut før jul. Bergsøya blir nok siste bindet, og da skal det ut minst et par bind før det kommer ut. Bygdebokforfatteren mangler også navnene på disse barna/mødre. Men det står om Isak i bind 1 under Dalen.

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 1. juli 2006 kl. 14.06

Hallo igjen!
Nå har jeg vært på Statsarkivet i Tronhjem og funnet flere opplysninger om Isak Arntsen. Han finnes ikke i Tukthusprotokollene for 1853-54.55.56, så jeg går ut fra at han slapp å sone der i alle fall. Et dokument opplyser at han måtte møte hos sognepresten med attest for fullbyrdet ektekap innen utgangen av oktober 1853. Så han gjorde vel det, og slapp antagelig straff.
Jeg tenger mer tid til å få lest og skrevet ut dokumentene, som jeg fikk med kopier av.

Forhørsretsager Nordmøre Sorenskriveri 1853-54. Sak no 112/53 Han er anklaget for "qualifiseret Leiermaal". Disse kjente barna er oppgitt:
- Lars, født 18 juli 1849, med Pige Guraa Olsdatter Halsæt
- Bereth Olava, født 6 februar 1853 med Pigen Guraa Olsdatter Halsæthagen
(Broren hennes , Knud Olsen Halsæthagen har oppgitt at dette er pigens 2.leiermål og Isaks 3. eller 4.)

1- John, f. 25 november 1842, med Pigen Karen Anetha Olsdatter, Torvig
2- Maria, f. 1 juni 1843, med Pigen Nella Eliasdatter, Torvig
3- Ole, f. 10 oktober 1846, med Pigen Anne Olsdatter, Torvig
4- Anders, 29 desember 1846, med Pigen Gunnild Andersdatter, Torvig.
Mvh Gro

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. juli 2006 kl. 17.01

Det var flott at du fant fram til dette. Så du i tingprotokollen også? Da jeg lette etter disse på SAT var det i begynnelsen av min slektsforskerkarriere og jeg var ikke så god på gotisk eller så kjent med hvilke kilder jeg skulle lete i, så det var fint at du fant fram til dette. Jeg får begynne å se på denne slektsgreina igjen.

Maria Isaksdtr kan vel værehenne her som er tjenestepike på Torvikgarden i FT1865. I FT1900 kan dette være Maria Isaksdtr i FT1900 som plassmannskone på Måløya på Bergsøya.

Maria blir konfirmert i Øre i 1859, og siden hun kalles for Maria (Indergaard), har hun vel kanskje tjenestegjort der. Det står NB 1867 på henne. Det kan være henne her som flytter til Frei i 1867. Hun kalles riktignok for Maria Pedersdtr Torvik.

Jon Isaksen finner jeg ikke i FT1865 og heller ikke som konfirmert i Øre.

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 3. juli 2006 kl. 10.56

Jeg har kopi fra Ekstrarettsprotokoll nr 4 - 1850-55. Nordmøre Sorenskriverembede men ettersom jeg ennå ikke er så flink med gotisk, trenger jeg litt tid for å finne ut akkurat hva det står der. Ellers fant jeg ikke noe i Tingbøkene, men jeg kan selvsagt ha oversett noe. Det kan også være noen henvisninger på den siden jeg ennå ikke har skrevet ut.
Takk for lenker.
Jeg jobber videre med denne grenen.
Gro

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 3. juli 2006 kl. 10.57

Jeg har kopi fra Ekstrarettsprotokoll nr 4 - 1850-55. Nordmøre Sorenskriverembede men ettersom jeg ennå ikke er så flink med gotisk, trenger jeg litt tid for å finne ut akkurat hva det står der. Ellers fant jeg ikke noe i Tingbøkene, men jeg kan selvsagt ha oversett noe. Det kan også være noen henvisninger på den siden jeg ennå ikke har skrevet ut.
Takk for lenker.
Jeg jobber videre med denne grenen.
Gro

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 24. juli 2006 kl. 8.34

Hallo igjen!
Jeg har igjen hatt tid til å se på slektspapirene og forhøret av 14 sept. 1853.
Isak påstår å ha hatt dårlig helse og levde i dårlige kår, slik at ekteskap var uaktuelt. Og han har ikke vært i militær tjeneste. Han påstår også å ha vært straffet flere ganger for leiermål, og senest til fengsel på vann og brød for ca 5 år siden - etter lå ha besvangret Gunhild Andersdatter Torvig 1846. Jeg har ikke sett i Tukthusprotokollene så tidlig, så det kan fremdeles være noe å finne der.
Statsarkivet i Trondheim skal flytte til Dora denne høsten, så jeg må utsette videre leting der til over nyttår!
Vennlig hilsen Gro Strand

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. august 2006 kl. 12.10

Det var kjempefint at du sjekket dette i protokollene.

Jeg ser i Historisk Leksikon om leiermål at "I 1812 ble bøtene for 1. og 2. gangs leiermål fjernet på grunn av manglende bøteevne og vansker med oppfostring og underhold av uekte barn. Straffen for 3. leiermål var vann og brød i 8 dager (kriminalloven 1842), men straffen ble opphevet ved straffeloven 1902."

Da kan det nok stemme at han ble straffet med vann og brød.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. august 2006 kl. 15.43

Jeg fant dødsdatoen til Isak Arntsen i kirkeboka.

Kristiansund kirkebok, Døde, 1880-1901 (brannskadd), side 34, 1884: Død 2de Sept, Jordet og begravet 6te Sept; Strandsidder Isak Arntsen Brunsvig, Naar og hvor Konfirmeret: Øre; Bopæl: Brunsvig; Opgiven Dødsaarsag: ubekjendt; Læge tilkaldt: ja; Meldt: 4/9 84

Jeg har også sett i Romsdals Amtstidende og Torsdag den 8de Januar 1885, står det litt mer om ulykken enn i Romsdalsposten; Romsdals Amtstidende 48 årgang/nr 3, side 1:

Kristiansund, 8de Januar.
Antagelig forulykket paa Søen. Sidste Mandag drog Brødrene Lars, Olaus og I. Isaksen samt en Lars Larsen Brunsvig ud paa Havet for at sætte sine Torskegarn i Haab om at gjøre Fangst af den i Almindelighed forud for Vaartorsken gaaende Sei. Vinden var om Morgenen østlig med vakkert Veir, men ud paa Eftermiddagen gik Vinden vestlig med høi Sø i Forbindelse med temmelig tyk, mørk Taage, og er det at formode, at især dette sidste har bevirket, at de har seilet sig op i et Fald og er gaaet under; thi endnu igaar (Onsdag) savnedes enhver Underretning. Den førstnævnte var gift, de tre øvrige ugifte; samtlige har Forældre ilive, som befinde sig i smaa kaar. De roses alle som fortrinlige Sømænd, dog maaske noget dristige.

I neste utgave av avisa, lørdag 10. januar 1885, står det en notis om at noe er funnet på Grip, men akkurat den sida er uskarp på mikrofilmen. Jeg skal senere forsøke å tyde hva som står der.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. august 2006 kl. 17.29

Nå har jeg nesten greid å tyde hele oppslaget i Romsdals Amtstidende lørdag 10. januar 1885 som jeg nevnte på slutten av forrige innlegg.

Kristiansund 10de Januar.
Ulykke paa Søen. Den i forrige Numer om?atte Formodning om at 4 Fiskere fra Brunsvigen antagelig er omkommet paa Søen i Mandags har desværre bekræftet sig, idet der ved Grip er fundet de Fors????kedes Linekasse, - det var nemlig ikke som tidligere meddelt Garn, men ??? (?ae) de skulde sætte – en Kult, et Øskar og en Aare. Noget Andet eller mer er endnu ikke opdaget.

Kristiansund folkebibliotek har ikke papiroriginalen av avisa, den finnes bare på mikrofilm. Da må vi nok til Nasjonalbiblioteket for å se hva som står i originalen. Det var flere sider som var uskarpe i begynnelsen av januar 1885. Også neste nummers førsteside var uskarp samt ei side til i det nummeret. Biblioteket her har heller ikke mikrofilmene av den tredje avisa i Kristiansund på den tida, Kristiansundsposten, og det kan jo stå noe der.

Disse oppslagene i Romsdals Amtstidende (Amta som den ble kalt) forteller jo litt mer enn oppslaget i Romsdalsposten.

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 16. august 2006 kl. 23.34

Hallo Tore!
Det var morsomt at du har fått tydet noe av avisstoffet. Jeg vet ikke om man kan få se i så gamle originalaviser, men jeg skal ta meg en tur til Nationalbiblioteket og finne ut av det.

Har du funnet ut av hvem som var gift av de omkomne? Og om det er noen etterkommere?

Og takk for opplysning om straffen for leiermål. Når det gjelder Isak Arntsen, ser det ut til at han har fått vann og brød flere ganger. Jeg skal få skrevet ut hele dokumentet, men jeg trenger litt hjelp med noen uklare ord.
Gro

Svar

Gå tilbake til «Gjemnes»