Hei alle !
Jeg har gode oversikter over de som har bodd i Ulværet gjennom lange tider,
og har derfor også mottatt og funnet en del info om denne familien. Derimot har jeg ingen viten om de som utvandret og deres etterkommere, og er svært interessert i dem jeg også.
Egil Øyangen har her ovenfor gitt eksakte opplysninger om et par av hovedpersonene.
Jeg kan vel føye til at det var Oles foreldre Benjamin og Malena som tok med seg sine fra Lensvika, og de var vel først innom Nordmøre før de kom til Hitra og bosatte seg på øya Stora utafor Hestvika. Ole, gift med Lavine, dro nordvestover da han kjøpte plassen "Lille Ulvær" Det må ha vært ca 1875 - 80. Andreas Olsen ( August Andreas ? ) ble gift med Anna Nilsine fra Sula, Nord-Frøya.
Håper jeg blir tilgitt om jeg nå smetter inn en geografisk rettelse. Ulværet er ikke en øy utafor Frøya, men en liten samling av plasser eller grend under gården Ulvåg på Hitra. Stedet ligger trygt plassert på selve Hitra, mellom Tranvikan og Utset. Lenger nord ligger Fillfjorden, som er en fjord åpen i begge ender. I tidligere tider er den blitt kalt Ulvsfjord; og ved den ene enden ligger Ulvan og Ulvøya, ved det andre innløpet ligger Ulvær og Ulvåg. Dette er nok meget gamle navn.
Jeg har tidligere hatt forbindelse med en av Ole Benjaminsens etterkommere, og han bruker etternavnet Ulvær. Har hjulpet ham med å finne en familie som var etterkommere etter Ole og Lavine, og ble boende i Ulværet. Men senere har jeg funnet ytterligere en husstand i Ulværet som nedstammer fra disse to ( Kilde: Norges Bebyggelse. ) Ta gjerne kontakt direkte, e-post:
[email protected]
M v h Knut Ansnes