Foreldrene til Peter Sivertsen Sandvik på Frøya,f. ca. 1776

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
14163
Sted: LIER

Foreldrene til Peter Sivertsen Sandvik på Frøya,f. ca. 1776

Legg inn av 14163 » 29. mars 2006 kl. 11.50

Iflg. kirkeboken for Hitra døde Peter på Sandvik på Nord-Frøya i 1861 85 år gammel og hans hustru, Beret Jacobsdatter døde samme sted i 1857 , 74 år gammel.
Iflg. folketellingen for Hitra (og Frøya) i 1801 bodde en Peter Sivertsen på garden Tvervogen (Tvervåg), 30 år ugift, tjenestefolk og "enrol. matros" og på Tvervogen finnes også Beret Jacobsdatter, 20 år, tjenestepige.
Jeg har ikke funnet Peter og Beret under døpte eller viede i kirkeboken for Hitra (Frøya), men jeg kan ha oversett dem.
"Frøyaboka" bekrefter at Peter på Sandvik er den Peter Sivertsen jeg søker anene til.

dn19444
Sted: TILLER

Re: Foreldrene til Peter Sivertsen Sandvik på Frøya,f. ca.

Legg inn av dn19444 » 29. mars 2006 kl. 21.14

Hei, Olav

Hvis du er etterkommer av Peter Sivertsen, har vi felles aner. Jeg er etterkommer av en av hans brødre Anders Sivertsen. Det var også en tredje bror Lorents Sivertsen. De kom alle tre flyttende fra Inderøya i Nord-Trøndelag til Frøya. Foreldrene var Sivert Andersen og Beret Pedersdatter. Anders ble gift med Karen Henriksdatter. Det har vært knyttet usikkerhet til hvor Karen kom fra. Jeg har nok noe informasjon om disse, men trenger tid til å fiske det fram. Det ligger nemlig på notatnivå, og du vet hvor mye notater en ivrig slektsforsker.

Jeg mener blant annet å huske at Peter hadde et barn utenfor ekteskap. Jeg skal se hva jeg kan finne. Inntil videre kan du sjekke denne linken på Trønderslekt. Da kommer du et steg videre, vil jeg tro

http://nt.disnorge.no/diskusjon/index.p ... o&n2=Inderøy&n3=175&ant=10&spr=nor&meny=

Mvh
Krister Olsen

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 29. mars 2006 kl. 21.24

Bare noe småsnacks.

Lorents Sivertsen ble trolovet 27. juni 1802 med Lisabeth Cathrina Ingebrigtsdatter.

Her er utdrag fra kirkeboka for Hitra fra 1808-1818. Her er det en rekke sider som er nærmest uleselige. ". . . Peder Petters Volden Drb: og P: Olava Jvers myra hendes 4 Leierm: 2 g. md gift mænd deraf een gang morbroderen Peder Tvervog, Drbr: N: Petter."

Jeg vil tro at dette kan dreie seg om Peter Sivertsen, men det må i så fall utredes nærmere.

Krister

14163
Sted: LIER

Legg inn av 14163 » 29. mars 2006 kl. 22.29

Hei Krister. Takk for kjapt svar!
Det bekrefter den mistanken jeg hadde om at Peter var bror til Anders og Lorents Sivertsen og at de kom fra Indreøya.
Jeg er ikke etterkommer etter Peter, men min gode nabo Ragnhild Malm f. Petersen er oldebarnet til Peter Petersen Klubben som var sønn til Peter Sivertsen Sandvig.
Som du sikkert vet hadde Peter og Beret i tillegg til Peter barna Christian Sandvik, Anne Hullet, Serine Sauholmen og Andrea Sandvik.
Jeg antar at Peter og Beret Jacobsdatter ble gift på Frøya, men jeg har ikke (enda) funnet dem i kirkeboken, og jeg vet heller ikke hvem som var Berets foreldre.

Jeg arbeider som en vennetjeneste med en "slektskrønike" for Ragnhild Malnms aner og slekt på sverdsiden.

mvh
Olav

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»