Olav Hansson Berge
Moderator: MOD_Telemark
Olav Hansson Berge
Hei trenger hjelp til foreldre til Olav Hansson Berge mulig foreldrene het Hans og Anne ,i følge ætter og folkeliv av Gunnar Oppheim står det at Olav ble født i Bjønnestig en plass under Norigard Sonbe yttre flåbygd ,senere flyttet de til Berge under tveit .Olav var gift med Aslaug f Grytnes født 1821 Kvitseid,de hadde fem barn Hans F.1842,Olav f.1852 ,Gunnar f.1856 ,Anne f.1863 og Aase f.? På forhånd takk Jane Håøy
Re: Olav Hansson Berge
Du finner Ole Hans. Berge med familie i FT1865 på Berge i Flåbygd ( dengang i Bøe prestegjeld, senere Lunde, fra 1964: Nome kommune). Både han og kona Aslaug (fødested Hvideseid) er 45 år og de fem barna: Hans 24 år, Aase 20 år, Ole 14 år, Gunder 10 år og Anne 3 år. Medmindre det har vært en eldre datter Anne som nå er død og oppkalt, kan det jo se ut som om Ole Hansens mor kan ha hett Aase. Jeg skal se om jeg kan finne Aslaug i ættesoga for Kviteseid og dessuten se om det finnes flere ledetråder hos Gunnar Opheim. Du er sikkert oppmerksom på at Opheims bok dels er skrevet på Flåbygddialekt og at det her gjelder Nordigard Sundbø. Der står forøvrig ett av de eldste stabburene i Flåbygd. Vennlig hilsen Kjetil Straume
Hvis du selv har tilgjengelig Gunnar Opheim: Flaabygd - ætter og folkeliv, kan du jo lese mye interessant om Olav Hanson og etterslekt fra s. 102 og utover. Olav var regnet som en bygdekunstner og han og to sønner var med og bygde Flåbygd kirke.
Om hans forfedre forteller Olav Stranna: Lunde herad med Flaabygd (1921) side 138:
Olav Hansons Berges far:
Hans Bjørnestig u. Sundbø, seinere Berge u. Tveit. Kone ikke nevnt.
Hans Bjørnestigs foreldre:
Torleiv Saltevju f. 1764 g.m. Mari Halvorsdtr. f. 1763.
Torleivs foreldre:
Hans Saltevju g.m. Aase Torleivsdtr.
Hans Saltevjus foreldre:
Torolv Jakobsen (d. 1772) g.m. Gudlaug Persdtr. f. 1714 og levde i 1801. Skiftet etter Torolv skal finnes i Statsarkivet, for Stranna refererer til dette.
Saltevju (areal idag ca. 13 dekar) er tvers over vegen der jeg selv vokste opp, og var i eldre tid roskifte og vertshus for reisende på Bandakvassdraget. Folk fra Vest-Telemark overnattet der. Bryggerhuset der som var fra 1700-tallet brant ned for etpar år siden.
Så over til Aslaug, kona til Olav Hanson. NB! Ikke Grytnes. Grotnes er en plass under garden Fjågesund ca. 20 km lenger opp i Bandakvassdraget enn Flåbygd. Her finner du mye i Torjus Loupedalen: Kviteseid Bygdesolge, bind I, Ættesoga, bl.a på side 164 m.fl.
Aslaug f. 1821 var datter av:
Olav Gunnarson f. på Grotnes i 1788 (Grotnes nr. 166) og kone Anne Hansdtr. (Øy nr. 102) f. 1800. Aslaug var født mes de bodde i Bergsto, en plass på sørsida av Flåvatn. Hun var oppkalt etter sin farmor.
Aslaugs morfar fikk hele 18 barn i 3 ekteskap, 6 barn døde små.
Du kan følge disse slektene ganske langt bakover i Kviteseidsoga.
Alle disse bøkene kan ditt lokale bibliotek skaffe deg.
MEN HUSK: Bygdebøker er alltid 2. hånds opplysninger hvor kildene er tolket. Vil du være så sikker som råd, må du selv lære deg gotisk håndskrift og gå til arkivene for å kontrollere!!! DET er kjempegøy. Vennlig hilsen Kjetil Straume.
Om hans forfedre forteller Olav Stranna: Lunde herad med Flaabygd (1921) side 138:
Olav Hansons Berges far:
Hans Bjørnestig u. Sundbø, seinere Berge u. Tveit. Kone ikke nevnt.
Hans Bjørnestigs foreldre:
Torleiv Saltevju f. 1764 g.m. Mari Halvorsdtr. f. 1763.
Torleivs foreldre:
Hans Saltevju g.m. Aase Torleivsdtr.
Hans Saltevjus foreldre:
Torolv Jakobsen (d. 1772) g.m. Gudlaug Persdtr. f. 1714 og levde i 1801. Skiftet etter Torolv skal finnes i Statsarkivet, for Stranna refererer til dette.
Saltevju (areal idag ca. 13 dekar) er tvers over vegen der jeg selv vokste opp, og var i eldre tid roskifte og vertshus for reisende på Bandakvassdraget. Folk fra Vest-Telemark overnattet der. Bryggerhuset der som var fra 1700-tallet brant ned for etpar år siden.
Så over til Aslaug, kona til Olav Hanson. NB! Ikke Grytnes. Grotnes er en plass under garden Fjågesund ca. 20 km lenger opp i Bandakvassdraget enn Flåbygd. Her finner du mye i Torjus Loupedalen: Kviteseid Bygdesolge, bind I, Ættesoga, bl.a på side 164 m.fl.
Aslaug f. 1821 var datter av:
Olav Gunnarson f. på Grotnes i 1788 (Grotnes nr. 166) og kone Anne Hansdtr. (Øy nr. 102) f. 1800. Aslaug var født mes de bodde i Bergsto, en plass på sørsida av Flåvatn. Hun var oppkalt etter sin farmor.
Aslaugs morfar fikk hele 18 barn i 3 ekteskap, 6 barn døde små.
Du kan følge disse slektene ganske langt bakover i Kviteseidsoga.
Alle disse bøkene kan ditt lokale bibliotek skaffe deg.
MEN HUSK: Bygdebøker er alltid 2. hånds opplysninger hvor kildene er tolket. Vil du være så sikker som råd, må du selv lære deg gotisk håndskrift og gå til arkivene for å kontrollere!!! DET er kjempegøy. Vennlig hilsen Kjetil Straume.
Hei tusen takk for masse god hjelp nå ble jeg kjempe glad .Jeg har boka til Gunnar Oppheim så nå skal jeg få tak i Kvitseidsbøkene
Hilsen Jane Håøy
Hilsen Jane Håøy
- Gunnar Aabøe
- Sted: SANNIDAL
Kikk på denne linken og klikk inn til venstre under Diverse og Ætte og gardssoger:
www.vest-telemark.no/
Hilsen Gunnar.
www.vest-telemark.no/
Hilsen Gunnar.